4 557 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
IVT 490 - Extremt vamt tappvarmvatten
Hej.
Min IVT490 från 2009/2010 har värmt upp tappvarmvattnet till extrema nivåer. Ikväll var tappvarmvattnet (GT3:1) på 88 grader, men elvärmetillskottet var fortfarande igång.
Temperaturena idag var:
Tappvarmvatten (GT3:1) 88.1 grader
Varmvatten (GT3:2) 77,2 grader
Värmevatten (GT3:3) 33.0 grader
Framledning värme (GT1) 33,0 (34,2)
Har ni några förslag på vad som kan vara fel, eller hur jag kan få ner temperaturen på Tappvarmvattnet? Håller rör/blandare/packningar för att tömma ut varmvattnet via en vanlig köks-/badrumsvask-blandare?
Gissar även på att jag får ta hit en servicetekniker de närmsta dagarna.
Min IVT490 från 2009/2010 har värmt upp tappvarmvattnet till extrema nivåer. Ikväll var tappvarmvattnet (GT3:1) på 88 grader, men elvärmetillskottet var fortfarande igång.
Temperaturena idag var:
Tappvarmvatten (GT3:1) 88.1 grader
Varmvatten (GT3:2) 77,2 grader
Värmevatten (GT3:3) 33.0 grader
Framledning värme (GT1) 33,0 (34,2)
Har ni några förslag på vad som kan vara fel, eller hur jag kan få ner temperaturen på Tappvarmvattnet? Håller rör/blandare/packningar för att tömma ut varmvattnet via en vanlig köks-/badrumsvask-blandare?
Gissar även på att jag får ta hit en servicetekniker de närmsta dagarna.
Ett relä som hakat upp sig/bränt fast?
Hände på vår Nibe 360P. Samma symptom.
På Nibe sitter i princip alla relän samlade på ett enda reläkort. Fick tag i ett begagnat kort, bytte, problem löst.
Kan säkert bero på andra saker/fel också.
Hände på vår Nibe 360P. Samma symptom.
På Nibe sitter i princip alla relän samlade på ett enda reläkort. Fick tag i ett begagnat kort, bytte, problem löst.
Kan säkert bero på andra saker/fel också.
Hade samma problem, det var shuntmotorn som inte öppnade som den skulle så temperaturen vid givare GT 1 (framledning värme) inte nådde sitt börvärde.
Detta resulterade i att kompressorn + max el effekt ”eldade” på för fullt, till expantion/säkerhetsventilen öppnade och systemet tappade tryck och överhettningsskyddet löste ut.
Men då var det nära kokpunkten i tanken och på varmvattnet.
Lösningen i mitt fall var att åtgärda en kallödning på kretskortet i shuntmotorn.
Detta resulterade i att kompressorn + max el effekt ”eldade” på för fullt, till expantion/säkerhetsventilen öppnade och systemet tappade tryck och överhettningsskyddet löste ut.
Men då var det nära kokpunkten i tanken och på varmvattnet.
Lösningen i mitt fall var att åtgärda en kallödning på kretskortet i shuntmotorn.
Klicka här för att svara