1 968 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Avluftning nibe fighter 1225-6
Hej. Jag är har nyligen flyttat in i ett hus med bergvärme kopplat till en nibe fighter 1225-6 varmepumpe. Hur ofta brukar man avlufta sådan ett system?
Just nu gör jag det varje vecka och fylla på med tryck. Är der normalt?
Tack på förhand. Mvh Samir
Just nu gör jag det varje vecka och fylla på med tryck. Är der normalt?
Tack på förhand. Mvh Samir
kolla upp ditt expansionskärl, det låter som att du inte har lufttryck i blåsan, eller att blåsan är trasig i kärlet.
Det finns ofta en svart liten plupp och en bilventil på kärlet, eller en svart liten plastkåpa man kan peta bort, för att sen komma åt ventilen. Tryck med något på den lilla pinnen i mitten, kommer det ut luft eller kommer det ut vatten. Kommer det ut vatten är den trasig, kommer det inte ut något kan den också vara trasig. Kommer där inte ut något kan man prova pumpa den litegrann och se om luften stannar kvar. För att få rätt tryck måste man släppa trycket i systemet till 0, och pumpa i tryck i kärlet till 03-0.5 bars övertryck
Det finns ofta en svart liten plupp och en bilventil på kärlet, eller en svart liten plastkåpa man kan peta bort, för att sen komma åt ventilen. Tryck med något på den lilla pinnen i mitten, kommer det ut luft eller kommer det ut vatten. Kommer det ut vatten är den trasig, kommer det inte ut något kan den också vara trasig. Kommer där inte ut något kan man prova pumpa den litegrann och se om luften stannar kvar. För att få rätt tryck måste man släppa trycket i systemet till 0, och pumpa i tryck i kärlet till 03-0.5 bars övertryck
Klicka här för att svara