Hej
Är det någon på forumet som har sin värmepump uppkopplad mot Nordpool elhandelsplats för att den ska värma när elpriset är lägst och kan berätta hur det fungerar för er? Ex Bosch/IVT SmartGrid eller NIBE Smart Price Adaption?
Tack på förhand!
Är det någon på forumet som har sin värmepump uppkopplad mot Nordpool elhandelsplats för att den ska värma när elpriset är lägst och kan berätta hur det fungerar för er? Ex Bosch/IVT SmartGrid eller NIBE Smart Price Adaption?
Tack på förhand!
Jag har kopplat upp min nu och det fungerar bra. Funktionen på min Bosch innebär att den vid högt pris sänker temperaturinställningen 1 grad jämfört med vårt inställda värde. Den temperatur skillnaden märks knappt.I ibkcad skrev:
Påverkan på priset är svår att säga men hittills i november har vi med timdebitering och styrning haft en elkostnad på 605 kr och sparat 154 kr mot om vi haft viktat spotpris. Bifogar bild från appen hur styrningen ser ut.
Ett problem vi haft är att elpriset ibland lästs in fel, ex. billigare än vad det egentligen är men det är felanmälan och Bosch arbetar med uppdatering säger dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har hört gott om Ngenic Tune - Smart Termostat men inte testat den själv. Finns bland annat via Tibber om du har dem som leverantör.I ibkcad skrev:
Läste hos något bolag om att det tillkom avgifter per kW + andra avgifter med , ( tex abn, avgift för att ha det ) vid övergång till effekt eller timpris. Man måste se vad totalen blir per kW , finns en och annan grop att åka i. Sen om det är lönsamt kan man fråga sig. Bolagen vill styra upp kunderna och få dom att ändra sina vanor till nätterna. Men vad händer med kostnaden när julafton blir och många gäster. Julmiddag bruka vara 2 ugnar + kanske 4 plattor på spisen och - 20C ute. Hemska tanke.
Intressant, men tveksam payoff på den. Jag kör Tibber nu men leverantörer är något dynamiskt i min värld och ev. prylar/funktioner som dessutom kräver månadskostnad och uppkoppling mot egna servrar går i regel bort.D D.anne_85 skrev:
Du kanske inte firar jul årets alla dagar?J jonaserik skrev:Läste hos något bolag om att det tillkom avgifter per kW + andra avgifter med , ( tex abn, avgift för att ha det ) vid övergång till effekt eller timpris. Man måste se vad totalen blir per kW , finns en och annan grop att åka i. Sen om det är lönsamt kan man fråga sig. Bolagen vill styra upp kunderna och få dom att ändra sina vanor till nätterna. Men vad händer med kostnaden när julafton blir och många gäster. Julmiddag bruka vara 2 ugnar + kanske 4 plattor på spisen och - 20C ute. Hemska tanke.
Vad har Easyserv för prognos för denna typ av lösnng?Per Ola Persson skrev:
Köpa el per timme har varit möjligt sedan 1:a oktober 2012 så denna funktion har varit önskvärd sedan dess.
Per Ola Persson
Allvetare
· Halmstad
· 107 inlägg
Per Ola Persson
Allvetare
- Halmstad
- 107 inlägg
HejD D.anne_85 skrev:Jag har kopplat upp min nu och det fungerar bra. Funktionen på min Bosch innebär att den vid högt pris sänker temperaturinställningen 1 grad jämfört med vårt inställda värde. Den temperatur skillnaden märks knappt.
Påverkan på priset är svår att säga men hittills i november har vi med timdebitering och styrning haft en elkostnad på 605 kr och sparat 154 kr mot om vi haft viktat spotpris. Bifogar bild från appen hur styrningen ser ut.
Ett problem vi haft är att elpriset ibland lästs in fel, ex. billigare än vad det egentligen är men det är felanmälan och Bosch arbetar med uppdatering säger dem.
[bild]
Det är lite svårt att få grepp om hur det funkar och vad man kan läsa ur diagrammen. Det är ju bra besparing om du sparat 154 kr på 605 kr, hur räknar du ut besparingen?
Per Ola Persson
Allvetare
· Halmstad
· 107 inlägg
Per Ola Persson
Allvetare
- Halmstad
- 107 inlägg
Det kommer bli helt annorlunda med debitering av effekt och energi. Detta beroende på att vi dels ska över till helt förnyelsebar energi, samt att elbehovet också ökar. Effekttillgången kommer vara det stora problemet. Tänk när en hel gata drar på elbilsladdarna samtidigt på kvällen t.ex.J jonaserik skrev:Läste hos något bolag om att det tillkom avgifter per kW + andra avgifter med , ( tex abn, avgift för att ha det ) vid övergång till effekt eller timpris. Man måste se vad totalen blir per kW , finns en och annan grop att åka i. Sen om det är lönsamt kan man fråga sig. Bolagen vill styra upp kunderna och få dom att ändra sina vanor till nätterna. Men vad händer med kostnaden när julafton blir och många gäster. Julmiddag bruka vara 2 ugnar + kanske 4 plattor på spisen och - 20C ute. Hemska tanke.
DÄröfr kommer vi få betala mer om vi använder mycket effekt, bl.a. Göteborgs Energi har infört rörliga effekttariffer, så istället för att du betalar för 16 A eller 20A så betalar du för den verkliga högsta toppeffekten på en månad.
Sedan beror eltillgången mer och mer på vad som produceras, och denna är väderberoende. Elen måste ju konsumeras och produceras samtidigt. Däröfr kommer timprisavtal säkerligen bli standard, då man får en naturlig balans lättare på detta sätt
Per Ola Persson
Allvetare
· Halmstad
· 107 inlägg
Per Ola Persson
Allvetare
- Halmstad
- 107 inlägg
Med de elpriser som råder nu och dynamik i elpris, så finns en hel del att spara. VÄrmepumpen är den största förbrukaren, så det är ju smart att styra denna på elpriset. En del värmepumpar klarar detta, men de som inte klarar det behöver man lite tilläggsutrustning. Viktigast är väl at tman som kund sparar pengar i slutändenI ibkcad skrev:
Per Ola Persson
Allvetare
· Halmstad
· 107 inlägg
Per Ola Persson
Allvetare
- Halmstad
- 107 inlägg
Svårt att säga just nu, men inom snar framtid.I ibkcad skrev:
Ja det har ju marknadsförts av värmepumpstillverkarna ända sedan 2012, men jag tror inte det har funkat i praktiken så lång tid. Sedna har ju elpriset tidigare varit ganska lågt och stabilt, men nu är det helt andra priser. INte ovanligt att på samma dygn så går det från 15-20 öre på natten till > 2 kr på dagen. Då finns det pengar att spara eller hur!
"Inom en snar framtid", det brukar jag också köra medPer Ola Persson skrev:
Svårt att säga just nu, men inom snar framtid.
Ja det har ju marknadsförts av värmepumpstillverkarna ända sedan 2012, men jag tror inte det har funkat i praktiken så lång tid. Sedna har ju elpriset tidigare varit ganska lågt och stabilt, men nu är det helt andra priser. INte ovanligt att på samma dygn så går det från 15-20 öre på natten till > 2 kr på dagen. Då finns det pengar att spara eller hur!
Men det är bra, då vet vi att något är på G i den riktningen.
Som du säger, behovet av funktionen är mycket riktigt hastigt uppkommen.
Den som löser detta smidigt tror jag kan få ett försprång.