S
Solbygget: Hej jag har lite funderingar kring radonfilter till vatten. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Vad ligger de i för prisklasser och vilka typer är att föredra. För min del så gäller det en sommarstuga så ju billigare desto bättre :)
0 svar · 2,1k läst
Fasting65
Fasting65: Okejdå, jag har inte satt mej in i exakt hur man värmer fast grejorna. När jag var på Stuvsta rör och fick gratiskonsultation såg de allt annat än roade när de berättade att Wirsbo då försökte få sina värmekopplingar godkända för dolt montage. Har Wirsbo fått igenom dolt montage alltså?
10 svar · 1,3k läst
B
BAS: Hej igen. Jag har fått napp. I och för sig in i juli om du kan hålla dig. Sänd mig ett meddelande med tel.nr så kan jag be en röris ringa upp dig.
1 svar · 897 läst
N
norrlandshus_sthlm: det finns rörskålar som man trär runt röret. dom kostar skjortan och femtio. köp nätmatta, kostar inte ens hälften
4 svar · 1,9k läst
P
perf: [citat] Du har ju några liter i panna, rör och radiatorer också, så det blir snarare 200 liter till 2000 liters systemvolym. Det bör väl räcka om man hela tiden ser till att ha rätt vattenvolym i systemet, men själv tycker jag att det är skönt med marginaler. Två kärl blir kanske en hundralapp billigare än ett stort (i alla fall med Rinkabys priser), så ekonomin spelar nog inte så
10 svar · 4,4k läst
N
Nanoo: Jo det är en liknande skorsten jag kommer att sätta in. Lite mycket pengar för en sådan sak, men det måste ju göras... Tack för snabba svar!
3 svar · 3,1k läst
B
BoD: [citat] Läs mer om metoden på http://www.swedgeo.se/effektivare-elanvändning/index.html ("Slinkymetoden i Flistad, Östergötland"). Längre ned på samma sida kan du ladda ner en intressant nulägesbeskrivning över markvärme.
12 svar · 1,8k läst
P
perf: Om man inte har luftnippel monterad på hydroforen så tömmer man den via bottenventilen och släpper sedan på vattnet igen. Då blir vattennivån som den ska vara. Har du gjort det här en gång så ser du vilken nivå det ska vara, och har du luftnippel kan du sedan fylla på luft för att komma tillbaka till normalnivån när vattnet stiger. Har du inte möjlighet att fylla på luft så får
1 svar · 8,6k läst
Q
quality: Hej, Er det någon som har erfarenhet kring pelletspannan Viessmann Vitolig 300 / PellX PMX eller WINDHAGER PMX som den egentligen heter? http://www.pellx.com/pdf/Sp%20PMX%202s_1.PDF Dansk lænk till samma panna som i Danmark heter Titan PMX http://www.titanheating.dk/Files/Filer/TITAN_PMX_-_brochure.pdf
0 svar · 2,7k läst
B
BAS: [citat] Allt är tyvärr inte roligt :( Jag har bilat upp 34 m[sup]2[/sup] betong. Tyvärr nödvändigt. Jag stötte på gamla rör och annat. Bit ihop nu. Du kommer inte ångra dig då det är klart 8)
5 svar · 1,2k läst
L
larsu: Tack för svaret. Ett annat alternativ som jag fick av en god vän som är i vattenbesparingsbranchen är att beräkna utifrån det antal liter/min som passerar munstycket räkna en normalduch, dvs Xliter/min x Xminuter x X antal duchar/dag.
2 svar · 4,9k läst
P
perf: Om kaminen fungerar beror mycket på vilken planlösning man har. Det krävs att man kan sprida värmen till mer än bara ett rum för att det ska betala sig på rimlig tid. Sedan vet man ju inte heller vad som händer med energipriserna, så ju kortare återbetalningstid man har, desto säkrare är det. Just nu är ju pellets mycket billigare än el, men man vet ju ingenting om framtiden. När
1 svar · 1,9k läst
S
sveno: [citat] Investeringen är ju inte så blodig och den borde kunna betala sig på några få år. Det är ju synd att kasta ut en så pass fräsch panna. --SemesterSven ;)
4 svar · 2,4k läst
J
JLT: [citat] Om du stängt returventilen och termostaten så ska dety inte komma något vaten. Dock är ju elementet vattenfyllt och det vattnet rinner ju ut tills du ställer elementet på högkant. Vattnet som rinner ur elementer tillhör endast värmesystmet, och att det är rent innebär inte att det är vanligt vatten från vattenledningen.
7 svar · 5,0k läst
N
norrlandshus_sthlm: [citat] vet inte... jag föreslog bara av kylentreprenören sagda maskiner
13 svar · 6,9k läst
U
Ulrik: [citat] Hej! Ring eller kör ut till golfbanan LAGK på väg mot Södra Sandby, där håller dom på att bygga nytt (stort!) klubbhus. Dom ska köra bergvärme (och "bergkyla") och har/ska borra två rejäla hål. Där kan du kanske få tips. Jag har för övrigt själv faktiskt idag fått grävt/plöjt ner 300 m slang till min jordvärmepump! Så nu är gräsmattan rejält luftad...! ;D
10 svar · 4,7k läst
S
sveno: Strunta i vad som är "inne", utan kolla vilka alternativ som finns och hur de passar er. En hel del av de som följde trender med oljepannor och direktel i olika omgångar fick anledning att ångra sig efter ett tag. Generellt tycker jag att pellets på vintern och sol när solen skiner är en brakombination. Jag har ingen personlig erfarenhet av Biosolpannan, men jag har hört en del gott om
1 svar · 2,9k läst
N
norrlandshus_sthlm: [citat] tiger sa bull ;D
2 svar · 2,9k läst
T
Thor: Kanon tack!!!
2 svar · 4,4k läst
K
kango: Är det någon som har koll på priserna på Panasonic luftvärme pumpar ute i EU-land... Undrar vad en tex E9 och E12 kan kosta i Estland. Någon med koll??????
0 svar · 1,6k läst
P
perf: Hur gör du för att inte avloppsrören ska bli vattenfyllda, för i så fall borde ju det bli en väldigt effektiv kylning av rören, även om isoleringen är vattentät.
10 svar · 6,1k läst
B
bolin: Hej Crille Detta är typiskt en arkitekt (VVS) att göra sådana fel, jag håller själv på att bygga hus och råkade ut för samma problem, pratade då med en kompis som är VVS-are och han sa att det nästan alltid blir något fel. jag kunde lösa det genom att bygga ett hölje för röret så att det inte syns. Problemet med dom som gör dessa ritningar är att dom bara ser ett streck på sin
1 svar · 683 läst
W
washbear: Hej Ska sätta in en contura 450 i huset, men upptäckte att fläkten som följde, inte har möjlighet att fälla in manöverdonet, utan man måste ha det hängande på väggen. Är det någon som vet om det finns eller går att bygga om så man kan fälla in det i väggen?????
0 svar · 3,2k läst
U
Ulf: Putte! Tack för tipset! Har just varit på Bauhaus, Torp-Uddevalla. Sa till försäljaren att jag var intresserad av Klyven, "och den kostar 4 995:-"? Nej sa försäljaren den kostar 6 995:-. Jaså, sa jag, det var konstigt för jag var inne på Bauhaus i Bäckebol förra veckan och där kostade den bara 4 995:-. Då blev han något fundersam och bad att få ringa ett samtal. Efter ett par
27 svar · 5,9k läst
P
perf: Volymbehovet beror givetvis på varmvattenvanorna. Med ett antal personer som vill stå länge duschen räcker det här nog inte långt. Tänk också på att man inte kan jämföra varmvattenberedare mellan värmepumpar och andra värmekällor. Pumpen ger mycket svalare varmvatten, så man behöver mer volym än till exempel en el- eller oljepanna. Jag är själv en varmvattenslösare av stora
1 svar · 3,9k läst
N
norrlandshus_sthlm: [citat] pumpen tappar effekt, samt även slöseri det är inte många som frågar försäljaren om pumpen ger den effekten som är nom.märkt efter 5 år. värmepumpar som är tex 10år gamla ger långt ifrån den effekt dom är konstruerade för med ökad tillskottsvärme som föjd. tips!!! låna inte till värmepumpar på längre tid än 10år
12 svar · 7,7k läst
S
Sarastro: Ett sätt att bena upp det är att fundera äver hur värmebehover är för varmvatten resp värmeledning . För varmvattnet är det väl bra med 50 eller 55 grader, för radiatorernas del får Du fundera om 30-45 grader räcker eller om Du behäver 50-60 grader. De senare temperaturerna produceras ju med lägre verkningsgrad För ett valigt badkar gäller kanske att årsförbrukningen är 4000
12 svar · 2,9k läst
S
Sarastro: Ren teori : Sommar : Montera innegivare i källaren, stäng elementen i våningsplanet kör. Vinter: Öppna elementen i våningsplanen, ignorera termostaten i källaren, kör Slutligen: Sänd frågan till IVT, be dem ge ett bra svar som kan publiceras i forumet!
2 svar · 605 läst
P
putte1: Hej. Tack för alla svar,gällande Täljstensspisen är det så att pannan skall stå i garaget,detta gör att vi får två skortenar ,skorstenen i huset kostar 20000 kr minst att instalera,en snygg täljstensspis kostar 45000 monterat och klar.det är en möbel som är vacker att titta på,underbar att elda i.Kan inte sätta en en plåtkamin för 10000 kronor till en sådan dyr skorsten. Men
23 svar · 8,5k läst
P
Pike: Vilka krav finns för att man ska kunna installera golvvärme på en övervåning (isolering etc)? Jag har ett ca 45 kvm stort rum med snedtak som idag har takvärme, samt 2 st mindre rum där ena radiatorn är sönder och måste bytes. Skall lägga om golvet i alla dessa rum från hemtäckningsmattor och undrar om det är läge att samtidigt lägga in golvvärme överallt. Har direktverkande el.
17 svar · 20,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.