MathiasS
MathiasS: [citat] Näe, ser du bara till driften är det svårt att få frånluft att bli billigare än bergvärme.
19 svar · 2,6k läst
Immobil
Immobil: Ledningarna till värmen håller mycket längre än 50 år. Eftersom vattnet i dessa ej syresätts om de är riktigt utförda. ;)
4 svar · 3,6k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jorå, jag har stängt av och på golvvärmen ett par gånger under våren och kan bekräfta att det ibland knäpper rätt rejält, nästan så man tror att en klinkerplatta spruckit. Fast det gör dom inte.....:) Tror inte man skall fundera för mycket på detta, ibland måste man ju stänga värmen.
9 svar · 33,6k läst
MathiasS
MathiasS: Ok, oavsett ytskickt skulle jag inte lägga något annat än gips på golvet. Ett skäl till detta som vi inte pratat om tidigare är dess stegdämpande egenskaper som måste vara betydligt bättre än spån. Själv kommer jag dock testa att lägga 15mm golv direkt på glespanelen (har bärande golv under) och helt strunta i gipsen. Förhållandena är dock ej jämförbara så det är egentligen
9 svar · 10,0k läst
MathiasS
MathiasS: Vet du vad du har för temp ut i golvvärmekretsen? Är det kring 20-23 grader så förstår jag att kakelgolvet känns kallt för så blir det iaf här hemma. Som sagt i annan tråd kommer jag köra pumpen på fast temp sommartid (oberoende av utetemp) för att få komfortvämen (ca 27 grader gissar jag).
1 svar · 3,1k läst
B
Byggare_T: Tack för svaret! Övervåningen finns ej ännu. Den är på planeringsstadiet. Det är alltså där vi funderar på radiatorer eller golvvärme.
3 svar · 1,8k läst
P
PelleFork: Men fläktkonvektorn, därifrån måste jag leda kalluft till sovrum och så antar jag? Måste det dimensioneras helt som mekanisk tilluft eller räcker det med klenare grejor?
4 svar · 3,8k läst
Fasting65
Fasting65: Uponor tror jag har lite info... Surfa runt på deras websajt. Annars kan man få mycket bra gratisråd från nån comfortbutik. Sen köper man grejorna från Rinkaby Rör där priserna är _ganska_ mycket billigare än comfortbutiken.
1 svar · 1,8k läst
P
perf: PU-isolering lär vara likvärdig med mineralull sedan man slutade blåsa den med freon.
4 svar · 2,0k läst
H
henco: Tack svenno!
10 svar · 33,8k läst
P
pandy: Jag sparade hans nummer, och tänkte faktisk ta och ringa honom om jag stöter på något krångligt igen. Kaffe hann jag tyvärr inte bjuda på för han skulle iväg och jag hade ett erbete att gå till också. Däremot träffades röris, målaren och snickaren vilka inte alls känner varandra sen tidigare men här tändes cigaretterna snabbt och de kan alla prata... Lite kul att man kan
9 svar · 5,6k läst
O
osten_51: :) Det lönar sig att kolla priser. Jag anlitade en privat borrfirma. Borrade 181m. 6m foderrör,slang grävning håltagning kostnad 57 800:- inkl. moms. Fick tips av en rörmockare om Autoterms kampanj på värmepumpar. Pump 7,5 Kw + 20m kopparrör, isolering kopplingar, expantionskärl, ventiler etc. ingick. Kostnad 41 000. Kostnad för installation inkl. el, rivning gammal anläggning 10 000:-
3 svar · 858 läst
P
pag: Tackar för svaren! Något som skogstomten är inne på vore ju idealt, alltså ingen extra elförbrukare utan en utvidgning av den oljeuppvärmda kapaciteten. Mvh Pagge
3 svar · 2,7k läst
Fasting65
Fasting65: Inte för inte så kallas stockholm för dyrort 5 på en femgradig skala. Visst kan man få blästring avsevärt billigare ute i landet.
10 svar · 1,5k läst
B
Benno_: Vårt hus har vacuumventilen på en vind efter att man tidigare fått läckage kring genomföringen från fyrtiotalet i yttertaket. Nu luktar det kloak på vinden ibland och man kan anta att fuktbelastningen ökar radikalt. Enklast vore att byta till en bättre fungerande (?) ventil, men med frysrisk osv. blir det sannolikt ett genomgånde rör i samband med takomläggning så småningom.
20 svar · 20,9k läst
S
Sarastro: Har ett hus med enrörssystem i bottenvåning och övervåning och 2 rörsststem i källaren. Överväger VP och vill få en uppfattning om hur stor anläggning jag bör ha om vi ökar temperaturen i källarn. Källaren har i allmänhet inte värmts särdeles mycket- elementens termostater har varit nerskruvade, men några av elementen har fått vara 'ljumma'. Temperaturn ligger då på vintern
0 svar · 1,2k läst
N
Nanoo: Men sedan är det säkert så att olika sotare har olika svar... ;)
5 svar · 9,0k läst
R
roli: Det går att ansluta en pelletsbrännare till den pannan. Om den sedan skall sitta i olje- eller veddelen beror på vilken pelletsbrännare man väljer. Livslängden är svår att säga något om men det borde inte vara några problem med en panna från -84 då många fortfarande använder oljepannor från 60-talet. Dock så borde en modernare panna ha bättre verkningsgrad = billigare i drift.
1 svar · 4,6k läst
Immobil
Immobil: [citat] Visst, de brinner ju lika bra som andra hus. ;) ::)
4 svar · 5,5k läst
S
Sarastro: I ett annat forum (värmepumpforum) har det kommit en del synpunkter på system bestående av värmepump och separat beredare för varmvatten Konstateras att en del användare ställer datorerna så att varmvatten börjar tillverkas inte förrän vattnets (behållarens) temperatur sjunkit till så låg temp som 40 grader. Detta för att minska antalet starter. Vad anser läsarna om så låg temp?
0 svar · 1,3k läst
J
JOS81: [citat] Jag har en "Nibe Combi VX"... Inte "City VX"! Eldar med olja/ved. Då ligger alltså plattvärmeväxlaren omsluten av radiatorvattnet. Och jag har blivit lite klokare....
2 svar · 3,5k läst
P
perf: Man brukar räkna med att man under januari har dubbla medelförbrukningen, vilket alltså skulle betyda att din årskostnad skulle bli 12000 kr. Det är nog bara att tacka och ta emot om man har så låga energikostnader.
3 svar · 3,5k läst
P
perf: Om man sänker temperaturen så minskar energiförlusterna från huset, men besparingen är lite, och försämringen av komforten ofta rätt stor. Är det ingen hemma under dagen, kan man dock använda dagsänkning för att spara lite utan att någon lider av att huset blir lite kallare.
3 svar · 1,0k läst
P
perf: Om du har andra förutsättningar i framtiden och vill räkna fram det billigaste alternativet kan du räkna med att en kubikmeter olja motsvarar 10000 kWh. Sedan har oljeeldningen lite lägre verkningsgrad så dra av knappt 10% så stämmer det rätt bra för en modern oljepanna.
2 svar · 877 läst
P
perf: I ett nytt hus med styrd ventilation är det bra att ta tilluften till kaminen utifrån, men ska man sätta en kamin i ett gammalt hus är det inte lika självklart. Där kan det vara en fördel att kaminen suger inomhusluft och därmed sätter fart på ventilationen.
2 svar · 2,2k läst
F
FredrikB: Bob, skulle jag alltså inte vinna någonting på att borra 100 meter aktivit hål åt en 495:a?
6 svar · 967 läst
S
Sarastro: Värmepumpar, elförbrukning och elsystemens toppbelastning K menar att värmepumparna ökar elanvändningen. Detta är fel. Om eluppvärmda hus konverterar till värmepump minskas elförbrukningen med hälften. Detta innebär i princip att en del av vattnet som vattenkraftverken förbrukar under höst och vår kan sparas till att täcka effekttopparna. Om ett oljeuppvärmt hus konverterar så
2 svar · 832 läst
E
Eld: Brännaren behyöver inte passa i standardoljeflänsen. Det är bara att ta fram sticksågen eller skärbrännaren och göra hålet större. Jag har fått lära mig att det är bättre att sätta pelletsbrännaren i hålet för oljebrännaren i de flesta kombipannor. Säkrast är dock att fråga panntillverkaren och/eller brännartillverkaren. Det beror lite på typ av pelletsbrännare och panna.
10 svar · 7,8k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] En välordnad molekylstruktur hindrar inte hög värmekonduktivitet. Titta tex på de flesta (?) metaller. Där finns det många lättrörliga elektroner som skapar värmeledningen. Jag gissar att is leder bättre av samma skäl. Fast vatten är ju ett rätt skumt ämne så det kan ju vara helt fel... :)
8 svar · 3,4k läst
P
perf: Ska du ändå ha tank så ska du absolut köpa till en solslinga. Det kostar bara några tusenlappar, men ska du göra det i efterhand måste du tömma systemet och svetsa in slingan och det blir dyrare. När det gäller frågan om man kan räkna hem solfångare i kombination med värmepump, så är det kanske svårt med dagens elpriser, men du kan ju även räkna på dubbla elpriset (inte
39 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.