Hej
Jag undrar rent teknisk vad som är bättre
Två firmor erbjuder borrning.
Den ena säger att de vill borra ett hål på 180 m
den andre vill borra 3 hål på 60 meter
Vad är skillnaden ?
Gäller bergvärme förstås.
mvh
Poca

Den enda gången man vill borra mer än ett hål är:

1. Man vill borra mer än cirka 200meter
2. Det finns borrade brunnar för tappvatten i närheten - då borrar man inte djupare än den gammla brunnen.

Det finns i övrigt inget direkt positivt med att borra fler hål - tvärtom:

1. Mer oanvänt borrhål som du betalar för - antag att det är 5 meter ner till grundvattnet - då "förlorar" du 5 meter i det ena fallet men 3x5meter i det andra.
2. Mer slangar och kopplingar kostar pengar.

Vad anger man för skäl till att man vill borra tre hål? Beror det bara på att man saknar utrustning föreslår jag att du väljer den andra borraren.

Som anledning uppger han att
det finns borrad brun för tappvatten
( 60 m djup , avstånd till eventuell borrhål ca 10 - 12 meter).Samt att det blir billigare att anlita lättare utrustning. Tror Du fortfarande på att jag bör ha ett på 180 m ? Kan bara nämna att priset går nästan på jämnt.
mvh
poca

Finns det en borrad brunn så nära (som används) så vet jag att man brukar vara försiktig med borrdjupet. Kanske är det mao klokt att inte borra djupare.

Jag har ingen specialkunskap på detta område men om hålet används kanske du skall vara försiktig.

Kolla också med www.geotec.se, det finns där en Anders Nelson som du kanske kan ringa och prata med. Han har koll på borrande.

Jätte tack för hjälpen MathiasS !

mvh
markus

Mathias,

Kan du berätta exakt varför energibrunnen i närhet av vattenbrunn inte får bli djupare?

Många har ju två hål på sin tomt...

LB skrev:
Mathias,

Kan du berätta exakt varför energibrunnen i närhet av vattenbrunn inte får bli djupare?

Många har ju två hål på sin tomt...
Nu är jag ute på hal is men jag gissar att det funkar ungefär såhär:

Det finns alltid sprickor i berget, ibland fyllda med (strömmande)vatten. Antag att du borrar ditt första hål (tappvattenhålet), via hålet får några sprickbildningar kontakt med varandra. Allt är frid och fröjd och du har vatten i kranen.

Nu borrar du ditt andra hål. Borrar du inte djupare än det första är allt antagligen lugnt, du hittar inga nya håligheter i berget utan rör dig i samma sprickor/håligheter.

Borrar du djupare finns risken att du hittar nya kanaler/håligheter/sprickor i berget som kanske inte är vattenfyllda eller som kan leda bort vatten. Risken finns då att du sinar din första brunn.

Mina två ören....

Undrar om jag ska berätta detta för polarn med ett 75m och ett 130m hål med 15 m emellan...?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.