Ja man behöver olika framledningstemperaturer. Ditt golv skall inte vara varmare än 27 grader när du eldar som bäst. Normala framledningstemperaturer till gv uppskattar jag till 23- 35 grader. Du har sannolikt mycket varmare vatten i dina radiatorer.

På ett eller annat sätt måste du shunta ut vatten till golvvärmen.

Hej

Du skriver att termosteterna fixar rätt temperatur. Det är just detta du skall ha shunten till. I den sitter en termostat som ser till att dun inte kör ut för varmt vatten i golvvärmesystemet. Golvvärme är ju ett lågtemperatursystem vilket betyder att det är, som föregående inlägg beskriver, temperaturer kring 30 grader som gäller. Till vanliga radiatorer kör man ju ut kanske 50 - 70 grader.

Shunt skall man alltså ha...

Bob_the_builder
Nej, då ska du inte behöva någon shunt.

Ö-byggaren skrev:
Ja men några radiatorer har jag då inte!!! GV i träbjälklag på mittplan och GV i betong i sulan... Är svaret detsamma???
Nix. Jag drog felaktigt slutsatsen att du hade både radiatorer och gv. No shunt.

Det KAN dock vara så att man får problem med regleringen om man kör samma framledningstemp till slingor i golv med väldigt olika "tröghet". Ring till Wirsbo och beskriv ytskikt och förläggningsmetod så kan dom råda dig kring detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.