Värme allmänt
sveno: Fläkten drar inte så fasligt mycket ström. Inte så mycket att man behöver oroa sig för kostnaden i alla fall. Knappt 100W, tror jag att min är på. Generellt kan man säga att en rak, slät, grov, rund och lång pipa ger bästa draget. Om draget blir för högt så kan man alltid kompensera det med motdragsluckor. Det är svårt att ge några exakta mått eftersom det beror på många
BAS: Hej. Det kan även sitta en backventil dold ex under diskbänk eller dylikt. Se bild på hur den kan se ut på: http://www.durgo.se/
M: Någon som har erfarenheter av värmepumpen? Jag har 350 meter jordvärme på tomten. Nybyggt hus på 182kvm. Vattenburen golvvärme, bra isolerat. Räcker värmepumpen? Har ni någon koll på hur mycket kwh jag kommer göra av med?
sollentuna: Nu skall vi gjuta plattan där värmeväxlaren skall stå och eftersom vi skall ha bergvärme så tänkte vi fördra i plattan trots att inget annat är klart. Grundkillen bad mig kolla upp vilken dimension på rör som skall användas så kan man gjuta fast dem i plattan och bara jacka på mot borrhål och värmepump. Någon som vet?
norrlandshus_sthlm: jag tror att skorstenen börjar användas som kallrasanordning istället för avluftning. mekaniska fläktar i självdragsanläggningar bidrar till kallras genom befintliga spaltventiler och genom skorstenen. det går KANSKE att stabilisera med tilluften men det är inte säkert. det blir troligtvis kalla golv på de planen du tänkt ta varmluften från.
norrlandshus_sthlm: [citat] mmm ... men kanske är det lite skillnad på kompressorer, lödningar, effektförhållande, vilken klimatzon den är konstruerad för, serviceförhållanden, gastyp, isolering, effekttålighet, rostskydd, återvinningsmöjlighet och lite sånt ....kanske kanske inte :-/
BAS: Se bara till att det inte är R407C som köldmedie. Det ska vara R410 som fungerar vid låga temperaturer (Panasonic ex kör med det).
Samster: [citat] Sant, en annan sak jag kom att tänka på är att visserligen fryser inte glykolblandningen (förrän vid fryspunkten ex. -40) men den "tjocknar" betydligt tidigare... en härlig sörja som snabbar på påfrysningen så visst, man bör även motionera för frysrisk. Hur ofta man motionskör beror lite på hur man motionskör. Om en reglercentral eller DUC motionskör pumpen kan man gott
norrlandshus_sthlm: vatten är skojsigt ...kan man bila betong med. ;D har även en liten kul bieffekt om den blandas med penicillinsvampar, rötsvampar, äktahussvamp och hästmyror. man kan göra allt själv med avlopp och vatten bara vattnet är kvar där det ska vara. om man inte vet att det blir tätt ska man vända sig till någon som kan garantera det... eller har en försäkring mot dåligt utfört arbete :-*
ols: Svårt att ge bra info angående detaljer,men ett försök i alla fall. Gör "tilluft" vid ett hörn som tar luften utifrån ex. 100mm. I hörnet som är längst ifrån det första, sätter du "frånluft" ex. 125mm. Du får sedan justera ventilerna så att det blir lite undertryck (kolla genom att öppna dörren lite, så skall den vilja "stängas") Det betyder att frånluften "suger" lite mer
ols: En fuktstyrd fläkt är väl det minsta du kan göra...antagligen så räcker inte 3 väggventiler (självdrag) till. Mät fukten där nere med en hygrometer, så får du en indikation hur det står till.
TomasB: Hallå, skulle behöva hjälp i varmvattenberedardjungeln:-). Skall investera i en ny till sommarstugan där vi har egen brunn. Funderar på en ca 50-60 liters av märket HAJDU vilket är mycket billigare än Nibe. Är det någon som har erfarenhet av märket? eller andra synpunkter? T
ols: Du bör ha ett visst undertryck i källlaren (ja, i hela huset). Det behöver inte bli så att frånluftsventilerna fungerar som tilluftsventiler (i alla fall inte så man känner det så mycket). Detta beror ju på hur mycket luft ni kommer att suga ut. Detta måste ventilationsföretaget hjälpa dig med (intrimningen). Det kan ju vara ide' att ha en "strömstyrd" (tyristor) fläkt, så ni kan
Framerate: Direktverkande el med moderna element är billigare i drift än vattenburen el utan värmeåtervinning. FTX i kombination med väl fungerande (modern) direktverkande el borde vara ett ganska underhållsfritt och hyfsat billigt alternativ. Kompletterar man med en tung eldstad så blir det riktigt sexigt.
BAS: I ett 5 tums hål går det att stoppa både köldbärarslinga och en slang för vatten. Det måste dock vara så pass högt vattenstånd att det går med en sugpump (typ ejektor eller vätskering) eftersom en tryckpump ej går att stoppa ner. Man får även se upp med rörelser i slangen så att inte ev. filter skaver mot köldbärarslingan. Ett aber är även att det inte brukar vara tillåtet
sveno: Ja, vad ska man säga? Snygg var den inte i alla fall, fast jag gillar den gröna färgen. Förutsatt att man har luftburen värme och att man vill elda olja och el så kanske det kan vara nåt. Å andra sidan kryllar det av beprövade oljepannor med hög verkningsgrad. Man kan t o m få tag på riktigt fräscha pannor på blocket för småpengar, så jag har lite svårt att se någon marknad
sinkadus: Bottenplatta på 127 kvm inkl. Wirsbo golvvärme kostade 55.000 kr. Tvättstuga med dusch kostade 8.000 Kök + liten toalett 4000,tyvärr har vi det stora badrummet kvar på ÖV,vågar inte tänka på kostnaden för det!
Eld: Om man har en såpass modern brännare och pannan värmer upp källaren så ligger årsverkningsgraden troligare på 80% - 85%. Detta med uppvärming av källaren är viktigt i sammanhanget. De flesta värmepumpskalkyler tar ingen hänsyn till att det oftast krävs nya radiatorer i källaren om man tar bort pannan. Vinterhalvåret utnyttjar man ju spillvärmen från en gammal panna till att
FredrikO: Nej, Du tänker kanske på CTC som ligger i Ljungby. Eller Nibe som håller till i Markaryd. IVT tillverkar sina vätska/vatten värmepumpar i Tranås. Dvs nästan alla värmepumparna tillverkas i Småland. :)
ols: Generellt skall man ligga mellan (30) 40-60% luftfuktighet. Runt 50% är bäst. Då trivs både hus och människor bäst. Tidvis i ett badrum eller liknande går det mycket högre, men inom en ca kvart/20min bör det vara tillbaka på ett normalvärdet igen t.ex om man duschat och har en väl fungerande ventilation. Se denna länk som kommer från golvbranschen och Sunda hus.
charta77: Jo, tack. Jag har en skapligt lång väntetid på varmvattnet i badrummet. Vet inte varför de valt sådan stor area på ledningarna där, kallvattnet kommer direkt från kommuns matingen 3½ m till badrum. I övriga delar av huset är det 22 och 16 mm i stommen och där är det större avstånd. Och en bytydande skillnad i väntetid på varmvatten, fast ledningarna låter lite mer illa. Det
sveno: Det är bara att instämma med Jureit. De rörisar jag känner är eniga. Lin och Locherpasta fungerar bäst. Sen är det lite smaksak om man ska ha lin löst i blånor, eller färdigkardat band i nystan. Jag har för mig att jag har läst nånstans att man måste ha tejp på någon slags koppling, men jag tror att det gällde gasol.
MathiasS: I stockholm. Uppgiften om förbrukning gäller enbart värme (vilket var frågan). Till detta kommer sedan vatten och hushållsel förstås. Och ja, det är allt som förbrukas på ett år. För värme...
sveno: Tja, varför inte? Om den befintliga muren är frisk så borde det väl gå? Som vanligt tjatar jag om att det kan vara bra att prata med sotarn. Det är ju han som bestämmer. Fast varför inte mura vidare med tegel? Det skulle väl kunna gå att fortsätta en ensam kanal med tegel. Det är väl lite knöligare jobb, men materialet är ju billigare, så det kanske går på ett ut.
MathiasS: [citat] Klart man svarar om man får en puss. För mig hade det inte spelat någon roll om det var vattenburet eller inte vid installation av bergvärme. Jag renoverar hela huset och lägger golvvärme vartefter vi renoverar. Man kan väl se det som att vi betalar för förhöjd komfort samtidigt som golvvärme passar bra med värmepumpar. I vissa fall är det vettigare att installera någon typ