Har besökt energirådgivaren idag. Enligt henne var pellets ett bra alternativ. (det sista jag behövde, ett till alternativ till alltså.) Enligt henne; 38-45 öre/kwh för bergvärme + 130kkr, 42 öre för pellets + 25kkr för brännare, 50-55 öre för fjärrvärme + 41kkr.

Enligt några killar på Thermia var alla energirådgivare köpta av fjärrvärmebranchen. Energirådgivaren försäkrade sin opartiskhet och var f.ö. anställs av staten.

Vad händer med med bergvärmepumpar när elen kostar 2kr/kwh (som den redan gör i flera länder i Europa?

/Simon

simon_sandstrom skrev:
Har besökt energirådgivaren idag. Enligt henne var pellets ett bra alternativ. (det sista jag behövde, ett till alternativ till alltså.) Enligt henne; 38-45 öre/kwh för bergvärme + 130kkr, 42 öre för pellets + 25kkr för brännare, 50-55 öre för fjärrvärme + 41kkr.

Enligt några killar på Thermia var alla energirådgivare köpta av fjärrvärmebranchen. Energirådgivaren försäkrade sin opartiskhet och var f.ö. anställs av staten.

Vad händer med med bergvärmepumpar när elen kostar 2kr/kwh (som den redan gör i flera länder i Europa?

/Simon

Idag betalar vi nästan 1 spänn ink skatt. Antag att det blir dubbelt så dyrt med el. Det som händer är att min kostnad för värme går från dagens 8kSEk per år till 16kSEK. Förbrukning innan konvertering cirka 27000kwh. Dvs jag kommer skratta hela vägen till banken där jag sätter in alla pengar jag sparat på att köra bergvärme. Fjärrvärme finns inte här och pellets är uteslutet av komfortskäl (vem fasen vill sota av en panna en gång i veckan). Man skall dock vara medveten om att med dubbelt så högt elpris minskar ju lönsamheten i värmepumpsinvesteringen. Jag är dock rätt HELSÄKER på att värmepumpstillverkare och installatörer kommer justera sina priser så att det fortfarande tar 10år att spara in investeringen. Det spelar ingen roll vad installatörerna säger - dom har fettomarginaler idag - det kan var och en med viss inblick i företagande och materialkostnad se.

Jag brukar inte skriva inlägg .Jag har svårt för att skriva men med sådana energirådgivare måste jag slita ihop ett inlägg så inte ni blir lurade. Energirådgivaren har fel priser på pellets, bulkpriser utan kostnad för silo. 100% verkninsgrad på pelletsförbrännningen, cop på 2.2 på värmepumpar. Okunnig eller köpt??

Med ett värmevärde på 4.8kw/kg och ett pris på 2350kr/ton (säck) och en årsmedelverkningsgrad på 80% kostar en pelletsbrännarinstalation (2,3/4.8)/0.8 0.6 kr kwh +25000kr inte 0.42kr kwh+25000

En instalation med pelletspanna och storsilo kostar ca 80´. Pellest lös 1900kr/ton, 90% årsmedelverningsgrad.
0.43kr kwh +80000kr
Värmepump cop 3 300% verkningsgrad el 1kr kwh
0.33kr kwh +130000kr bergvärme 0.33kr kwh +100000kr markvärme.

Tilläg till MattiasS och Simons inlägg . (kan tyvärr inte göra en blå ruta ) Kostar elen 2 kr kwh är sannolikheten stor att fjärrvärmen kostar 1.3kr kwh, så fungerar marknadskrafterna. Men en värmepumpsägare med cop 3 har alltid 66%rabatt på elprishöjninarna. Notera även att ca 10-20% av fjärvärmen är olja el.

Tack Per-Erik att du bröt trenden och skrev ett svar!

MathiasS, helt rätt, jmf direktverkande el/elpatron mot bergvärme så kommer BV alltid att vinna (1kwh investerad, 3kwh tillbaka)

Min tanke var att med Europaprisnivå på elen borde fjärrvärme kunna hävda sig bättre än bergvärme.

/Simon

simon_sandstrom skrev:
Tack Per-Erik att du bröt trenden och skrev ett svar!

MathiasS, helt rätt, jmf direktverkande el/elpatron mot bergvärme så kommer BV alltid att vinna (1kwh investerad, 3kwh tillbaka)

Min tanke var att med Europaprisnivå på elen borde fjärrvärme kunna hävda sig bättre än bergvärme.

/Simnon
Jepp, men som per_erik påpekar så kan man vara stensäker på att priset på fjärrvärme följer elpriset oavsett hur kostnaderna att producera fjärrvärme ändras....

Fick höra att fjärrvärme och el kostade lika mycket när fjärrvärmen kom. Sen dess har elen ökat mer...

/Simon

simon_sandstrom skrev:
Fick höra att fjärrvärme och el kostade lika mycket när fjärrvärmen kom. Sen dess har elen ökat mer...

/Simon
Det beror helt på i vilken kommun man bor. Jag berättar ännu en gång att i Ängelholm är det lika dyrt med fjärrvärme och el vid en årlig förbrukning av ~7000kWh, först över det blir FV "billigare". Men här är inte installationskostnaderna inräknade... :(

Ska man räkna in dom 40' kr, och en avskrivning på hela 20 år så är det ~9000kWh.
Vid 10 års avskrivning blir det ~11000kWh. :o

Sen vet jag inte vad du/ni har räknat med att förbruka om året, men jag kommer inte sats på FV.

Sen som en annan skrev i forumet så ligger du helt i leverantörens händer... >:(
Jag har svårt att se att någon tar bort sin FV för att de fasta kostnaderna blivit för höga... 8)

Jag kanske är helt ute och cyklar men att klara sig på 5000kwh låter rätt lite. Om det lönar sig med FV över 7000kwh är det helt lugnt. Huset vi har köpt har gjort av med 30 000kwh/år vilket är ganska normalt. Eller har jag missat något?

/Simon

Nybygget hus med frånluftsvärmepump.. Enligt beräkningarna ska vi då behöva en ca 10-12 kWh till uppvärmening..
Men vi ska ha kamin, för mysfaktornsskull, och tack vara den så sjunker beräknad förbrukning till 5-7000kWh..

Du glömmer väl inte räkna bort hushållselen från el-räkningen??? Inte alla el går till uppvärmning.. ;)

Strixx skrev:
Nybygget hus med frånluftsvärmepump.. Enligt beräkningarna ska vi då behöva en ca 10-12 kWh till uppvärmening..
Men vi ska ha kamin, för mysfaktornsskull, och tack vara den så sjunker beräknad förbrukning till 5-7000kWh..

Du glömmer väl inte räkna bort hushållselen från el-räkningen??? Inte alla el går till uppvärmning.. ;)
Har man kamin för mysfaktorn, så tror jag inte att förbrukningen sjunker SÅ mycket, det beror på en massa saker som hur lätt kaminen är, om man har trögt värmegolv osv.
Dessutom ska man veta att många kommuner bara tillåter "trivseleldning" i kaminer och öppna spisar, dvs eldning vid ett par tillfällen per vecka. Tyvärr skiter dom flesta i det. Ska man tjäna pengar på att elda så bör man ha en tung eldstad eller panna (eller liknande seriöst).

Det är väldigt svårt att i praktiken förbjuda vedeldning för en kommun så länge eldstaden är typgodkänd och man inte kan påvisa att användaren eldar annat än torr ved.
Man får inte ge generella förbud mot eldstäder i någon plan. Det man kan göra är att sätta tuffa krav på utsläppsvärden (vilket även diskvalificerar "myseldning"). Det verkar dock inte så lätt som man kan tro. I t.ex. Umeå så tvistas det om just denna fråga och boverk och miljödepartement är inblandade, men var det slutar ... det får vi väl se ...

Det tvistas både här och där om vedeldning. Förbud förekommer mot både områden och enskilda anläggningar. Dock beror allt på kommunens handlingskraft och vissa kommuner är helt ointresserade medans andra är lite mer offensiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.