Är i förprojekts stadiet för ett sluttningshus ca 200kvm.
Har tänkt mig jordvärme/golvvärme bottenplan ventilation med värmeväxlare + braskamin på övre våningen. Men så läste jag detta i en annan tråd.

"Hej!
Vi är en familj i samma län och vi har erfarenhet av både fjärrvärme och jordvärme. Nu ska bergvärme tydligen vara bättre än jordvärmen. Men det kan jag inte uttala mig om.
Vad man mer ska tänka på när man väljer bergvärme är om man har tänkt ha ett bubbelbad, så räcker inte varmvattnet till att fylla upp ett helt hörnbadkar, utan vi fick köra extra med elvärmen för att fylla upp varmvattenberedaren med extra hett vatten för att kunna bada. Och det kostar, sen skulle man ju alltid planera så att man hade det där extra varmvattnet.

Vi har även ett par vänner som har bergvärme som är installerat för ett år sen och de har samma problem med deras bad. Det blev bara en gång de kunde bada i deras nyinköpta bubbelbad så nu står deras fina bubbelbad där och ingen kan bada i det. Så tänk på det innan ni bestämmer er om ni har tänkt ha eller redan har ett bubbelbad.

Lycka till i valet."

Bubbelbad.. Javisst ska vi ha det, men jag vill ju helst att varmvattnet ska räcka till...

Draven skrev:
Är i förprojekts stadiet för ett sluttningshus ca 200kvm.
Har tänkt mig jordvärme/golvvärme bottenplan ventilation med värmeväxlare + braskamin på övre våningen. Men så läste jag denna tråd.
quote author=Qudan link=board=VVS;num=1088082519;start=0#3 date=07/14/04 kl 09:24:38]Hej!

Vi är en familj i samma län och vi har erfarenhet av både fjärrvärme och jordvärme. Nu ska bergvärme tydligen vara bättre än jordvärmen. Men det kan jag inte uttala mig om.
Vad man mer ska tänka på när man väljer bergvärme är om man har tänkt ha ett bubbelbad, så räcker inte varmvattnet till att fylla upp ett helt hörnbadkar, utan vi fick köra extra med elvärmen för att fylla upp varmvattenberedaren med extra hett vatten för att kunna bada. Och det kostar, sen skulle man ju alltid planera så att man hade det där extra varmvattnet.

Vi har även ett par vänner  som har bergvärme som är installerat för ett år sen och de har samma problem med deras bad. Det blev bara en gång de kunde bada i deras nyinköpta bubbelbad så nu står deras fina bubbelbad där och ingen kan bada i det. Så tänk på det innan ni bestämmer er om ni har tänkt ha eller redan har ett bubbelbad.

Lycka till i valet.Bubbelbad.. Javisst ska vi ha det, men jag vill ju helst att varmvattnet ska räcka till...
Inte helt sant förstås.

Oavsett hur du värmer ditt varmvatten så är det så att har du en för liten beredare så tar vattnet slut. Konstigare än så är det inte.

Det finns många olika sätt att värma vattnet med bergvärme som hetkälla:

1. Inbyggd beredare (tex nibe 1215). Ger 160liter 55 gradigt vatten utan elspets.
2. Dubbelmantlad tank bredvid VP (ex nibe 1115 + dubbelmantlad tank): ger beroende på modell 300-450 liter 55gradigt vatten utan elspets.

Själv har jag en lösning med #1 i kombination med en 200 liters elvb. Det ger 160liter@55 + 200liter@85 => ~900liter 40gradigt vatten (ungefär).

Draven - you got me worried there for a minute....
Mathias S - tack för input....nu är man lugn igen. En beredare på ca 1 kubik borde räcka då he he... ::)

Yes my lunch almoust went upp, when I saw that message..
Men MathiasS har lugnat mig...
Tackar.
Svarar han nu på mitt andra meddelande också så är jag jätte nöjd ;D

Kom ihåg att då ni behöver mycket varmvatten ska ni inte behöva betala för något ni inte behöver ex. inbyggd acktank som är för liten.
Jag kan bara rekommendera att ni köper en VP UTAN inbyggd acktank och kopplar den till en dubbelmantlad varvattenberedare.

Tack för det tipset BAS, Jag ska läsa mer om detta..
Ni som har bubbelpool etc vad har ni för funderingar över detta...
"Hur sprids legionella?
Man kan drabbas av legionärssjuka genom att andas in vattendimma med legionellabakterier. Att dricka vattnet är inte farligt. Vattendimma kan bildas överallt där vatten tappas ur ledningar. De vanligaste ställena i ett hus är duschen, luftinblandare på vattenkranar, högtryckstvätten och bubbelpoolen."
"
Ett vanligt sätt idag är att man sätter in en värmepump. Med värmepump värms inte tappvattnet till lika hög nivå som t ex i en oljepanna. Vattnet värms bara upp till 50-53 grader i varmvattenberedaren, vilket innebär att vattentemperaturen från en kran kanske ligger på 40-45 grader.
Enligt Lars-Göran bör man sätta in en elpatron som eftervärmer tappvattnet.
- Jag anser att man bör ha minst 70 grader i sin varmvattenberedare för att minimera risken för legionella.

Kombinationen värmepump och bubbelpool kan öka risken för legionella. Då är det extra viktigt att se över sitt vattensystem. Lars-Göran Dahlén säger att man även ska kolla upp sitt kallvatten (dricksvatten). Det får inte värmas upp oavsiktligt. Enligt Boverket kan legionella växa till i tjugogradigt stillastående vatten."

Ska man lägga ner funderingarna med spa, relax, och bubbelpool nu ? :-/

Nej för guds skull, är det inte så bakterierna dör vid ca 65 grader och detta är den rekommenderad temperaturen. Av miljoner hushåll som har beredare där legionella kan frodas är det ju endast ett fåtal som defacto fått problemet.

Jag tror det handlar om att ha ruljans på vattnet, en bra temperatur och en sund och ren miljö. Sedan är det väl också typiskt stora och äldre anläggningar som drabbas typ Hasseludden Yasiragi utanför Stockholm?

Du kan nog vara lugn!

Man måste också beakta det faktum att inte skålla sig på vattnet när man kör fullt på varma kranen. Vi har i dag fjärrvärme, utan risk för legionella alltså men vattnet mätte vi upp till 65 gr och det är varmt. Nu har vi 55 gr max!

Nedan finns lite info jag brukar posta när ämnet tas upp:

legionellabakterier -förekomst, tillväxt och avdödning legionella bakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande ( förökar sig inte ) vid temperaturer under 20 C. Mellan 25-45 C sker tillväxt av bakterier och över 50 C dör bakterien.. I normalt dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien skall kunna växa till. Förutom temperaturen är tiden för tillväxt för att erhålla ohälsosam mängd av legionellabakterier av mycket stor betydelse. Tid för avdödning är också av stor betydelse när man använder sig av temperaturen på varmvattnet för att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatten installationen är 50 C tar det mellan 5-10 timmar för att ta död på 90% av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 C mindre än 10 sekunder.

Tycker man bergvärmenvattnet känns osäkert är det bara att slå på den periodvisa ökningen av tempen mha elpatronen.

Ett annat alternativ är ju att göra som jag, sätt en elvb med högre temp efter VPn. Garanterat legionellasäkert. Skållningsrisken skall inte ha något med varmvattentemp att göra - en blandningsventil vid beredaren skall se till att vattnet inte blir FÖR varmt ut i kranen. Det finns ju också kranar som har skållningsskydd nuförtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.