P
perf: Tänk på att gamla returkopplingar inte har oringstätningar i ventilen. Det är alltså läcka även om man har stängt ventilen helt. Det gäller givetvis även nyare ventiler med dåliga tätningar och även själva radiatorventilen. Så ha alltid tätningsproppar i beredskap så att du kan skruva på dem om det inte blir helt tätt.
3 svar · 3,2k läst
R
roli: Det verkar inte som om citcom:s solfångare är testade av SP i Borås. Om de inte finns med på SP:s lista över kontrollerade solfångare så kan man inte få något bidrag från Boverket för dessa solfångare. Absorption = 0,95 säger inget om hur effektiv solfångaren är ??? ??? ???
2 svar · 1,1k läst
S
skogstomten: Går alltid att komplettera med en liten slutvarmvattenberedare på 10-30 L direkt i anslutning till eller nära dina tappställen. Det är en lösning som fungerar bra om varmvattnet t ex kommer från ett annat hus via kulvert eller så. Men det borde ju fungera lika bra i ett större hus också. Den slutberedaren behöver i princip inte värma något vatten heller eftersom den matas med
3 svar · 6,8k läst
P
perf: En annan sak som påverkas av rördragningen är givetvis avståndet mellan tankarna. Drar man ut anslutningarna utanför isoleringen så blir det lite längre rör, och i toppanslutningen blir det dessutom en extra vinkel per tank. Men naturkrafterna (kallt vatten tyngre än varmt) är ju rätt starka, så det borde väl inte vara några problem. Jag hade dessutom tänkt mig 35mm rör, så det
6 svar · 2,3k läst
P
perf: [citat] Normalt ligger man under 1.5 bar i ett värmesystem, så det är mycket lättare att få tätt än tappvattnet (och det är inte så svårt heller). Och så länge kopplingarna inte är dolda kan man ju lätt upptäcka eventuellt läckage i framtiden.
7 svar · 3,6k läst
M
Mankan: [citat] He he, jo det är sant. Min första tanke var också att vrida röret 180 grader, men jag insåg snart det meningslösa. Som tur var hade jag varit generös när jag måttade, så det räckte i alla fall till (om än på millimetern), men ibland ska man ha tur ;) Nu är det klart med framdragning av både tillopp och retur. Återstår att renovera rummet innan jag kopplar in kaminerna. I
2 svar · 1,7k läst
T
Thor: Det enda som jag har hört är att den blir fin att elda med "håller värmen längre" men med kostnad av mera ved "ved slukare" , men det var ju det som du eftersträvade.
0 svar · 3,1k läst
H
HenkeBoy: Tackar ödmjukast! Precis vad jag funderat över ett tag nu! ...puhh...nu blir det pex för hela slanten.
6 svar · 2,2k läst
R
roli: Får gå hem och se om jag hittar någon packning. Det går med andra ord att skruva isär säkerhetsventilen och titta invändigt efter en torr eller sprucken packning, dock efter det att trycket i systemet är tömt.
8 svar · 15,0k läst
P
perf: När det gäller läckage så hade jag tänkte koppla ihop allting och låta det stå under maxtryck (1.5 bar) ett tag och sedan elda några gånger innan jag bygger in tankarna. Sen kommer jag att svära när jag behöver skära till gipsskivorna runt rören i stället för att kunna borra hål i dem och montera innan allting var färdigkopplat. Min erfarenhet säger att läcker det inte inom
14 svar · 6,0k läst
Caroline
Caroline: Kanske fel uttryckt av mig men vad jag menar är: I stora salen som ligger i söder har jag märkt att det blir så varmt, jämfört med köket som ligger i norr. Då tänkte jag, att man kanske kunde sätta upp någon slags termostat (rumsgivare!) som balanserar upp lite. Men det kanske bara är solen som gör att det känns så varmt i salen och inte att pannan går? Jo det är svåra uttryck
2 svar · 1,9k läst
P
perf: Angående nöjda eller missnöjda vp-ägare, så lär det vara så att det är stor skillnad i hållbarhet på de 20 år gamla värmepumparna och dagens pumpar (till de gamlas fördel). Gissar att det samma skillnad som för pannor, där en 20 år gammal plåtpanna är slut medan den dubbelt så gamla gjutjärnpannan tuffar på.
15 svar · 3,6k läst
P
perf: En avgörande faktor för när det lönar sig är vilken verkningsgrad du har på din vedeldning. Är det en modern vedpanna (80-90%), Kamin, kakelugn, gammal vedpanna (40-60%), eller öppen spis (10-20%)? Om det handlar om att stödelda i nån slags kamin ska man även väga in att det är svårt att elda med tillräckligt låg effekt. Det betyder att det ofta blir alldeles för varmt när man
3 svar · 1,1k läst
MathiasS
MathiasS: Jag tror att du lugnt kan handla via rinkaby och sigro. Jag har nu handlat lite allt möjligt via Ahlsells med mycket bra rabatter (35-60%) och varje gång har det blivit ungefär samma pris som på Rinkaby. Vissa saker är billigare men andra är dyrare. Glöm inte att Sigro tar hem saker som inte finns i e-butiken, till bra priser.
2 svar · 2,1k läst
M
M@ZE: Golvbrunnen och röret kopplas väl sedan på Spillvattnet om det nu finns nått sånt hos dig, det kopplas väl INTE in på Dagvattenledningen ? Jag fick svaret att man kopplar det till Spillvattnet.
2 svar · 2,7k läst
R
roli: Jepp, det är bara att hoppas att det inte luktar alt. i värsta fall börjar att brinna. Vet inte om jag törs säga allt till frugan, för då lär det väl inte bli några solfångare.......
4 svar · 8,1k läst
T
TobbeLinkeboda: Låt säga att jag har bestämt mig för att köra på vattenburen golvvärme och ska beställa från rinkabyrör, exakt vad behöver jag? En Wirsbo Push 12 har jag insett att jag behöver samt en st 100-metersrulle med Eval PEX rör samt ett gäng rörhållarskenor men sen? Jag lyckas inte riktigt matcha grejerna som kalkylprogrammet på www.wirsbo.se staplar upp med grejerna som finns på
20 svar · 4,2k läst
I
IFK: Det var ju bra att det inte var några problem med vatten! Då är det ju bara att gräva och ansluta så behöver du inte tänka mer på det utan kan fokusera på det roliga... huset! Jag har hört att det är så i vissa områden att de inte drar ut avlopp utan endast vatten. Antar att vatten är lättare att dra ut för kommunen, det är väl egentligen bara för dem att trycka ut detta medans
4 svar · 1,2k läst
S
Sarastro: Du bör inte värma huset med olja. De oljereserver som finns bör sparas till våra barn. De vill antagligen ha smörjmedel, mediciner, flygbränslen etc. Oljereurserna är ändliga, Detta sades rean i samband med första energikrisen. Sedan dess har man sparat en del på sina håll. Den större oljekrisen kommer, särslt som inien, kina och ndra 'nya' stater skall genomlida sin industriella
1 svar · 2,9k läst
S
Sarastro: Jag tycker så har : Skriv till Din politiker - och gärna även till andra partier, Förklara att värmepumpar vore ett bra sätt att minska energibehovet för värmning av varmvatten och fastigheter som dessuto hömtar minst 60 % av den förbrukade energin som lagrad solenergi, Förklara att köparen tar en stor risk med året-runt-värmepumpar eftersom återbetalningstiden är mer än 10 år.
1 svar · 2,3k läst
KarlXII
KarlXII: [citat] Mmm, nu är det väl inte så att du är ens i närheten av den genomsnittlige villabyggaren. Men jag vill ändå gärna tro att när man hamnar på hus i fyra-sexmiljonorskronorsklassen så är hundratusen extra inte omöjligt att vrida ur. För den potentielle köparen sänker det ju elkonsumtionen med minst 500 spänn i månaden, och det är ju faktiskt mer än vad det kostar att låna
15 svar · 1,3k läst
D
Daniskogen: Lite nya förutsättningar för projektet sen sist. Vad tror ni om att gräva två spår på c:a 60m/st för jordvärmeslangen och låta resten (480m) gå på botten av en branddamm som jag har på min tomt? Jag har inte lodat djupet, men jag tror att dammen, som är c:a 120m lång och 2-30m bred, är mellan 2 och 5m djup. Man kan ju misstänka att det bottenfryser när det är riktigt kallt ute.
10 svar · 659 läst
K
kallstrom_74: snackade med en som jobbar på nibe om skorstenar..han sa att där hade varit en som dragit sin skorsten (modul) längs innertaket i huset och på så sätt fått värme på det sättet i ett par andra rum, och sen vinklat upp det genom taket..istället för att gå rätt upp ifrån kaminen...är det (och GÅR det) att göra så?..visst det kostar ju multum att göra så ser jag när jag tittar
0 svar · 1,3k läst
R
roli: Fråga sotaren, han skall ju tillslut besiktiga alltihop.
1 svar · 741 läst
P
perf: Är inte problemet värre än att ett filter fixar det så borde det inte var några problem. Ska du hitta ett hus med eget vatten som inte behöver filter får du nog leta länge. De mesta grundvatten som man tar upp har behov av någon slags filtrering.
1 svar · 4,6k läst
C
charta77: http://www.zazozora.com/anders/ror/gjutjarn.jpg Sådant här gör mig väldigt, väldigt mm GLAD. Faktiskt.
5 svar · 932 läst
K
kjell: Se där! Borde kanske hittat det. Inlägget var ju inte ens gammalt :-[ Tack! Det verkar ju luta åt 160 hela vägen. Finns det något tunt bra isoleringsmaterial att använda så att diametern inte behöver växa så mycket?
2 svar · 6,5k läst
S
Sarastro: Ingen ide att räkna snittpris för Sverige. De priser som publicertats i detta o andra forum att prisert beror av geografiskt läge. Göteborg är t ex dyrare än landet. Däremot är iden som sån bra.
1 svar · 3,6k läst
B
BAS: [citat] Din fundering är riktig. I det här fallet har man en maskin som är så lågt tilltagen i effekt så blir det inga problem med temperaturerna. Visst, det är även obetydligt dyrare att byta ut om en större maskin, min tanke var att kunna köra antingen den ena, den andra eller båda två samtidigt för att få långa gångtider.
10 svar · 1,4k läst
Immobil
Immobil: Ett enkelt filter som tar bort partiklar hittar du hos: http://www.rinkabyror.se Gå in på: vatten-->vattenfilter
3 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.