Vi installerade bergvärme (tidigare olja) i höstas och kompletterade befintligt system med 2 fläktkonvektorer (Aircoil).
Det g:a systemet består av 1,5"-2"-2,5" rör och stora flänselement.
Fläktkonvektorerna sitter med samma matning på var sin sida om en vägg (badrum & hall) med 15mm rör kopplat till 1,5".
Huset är ca 12 m i nock men högsta punkt för värmen är ca 8,5 m från VP (nibe 1215-7) och fläktkonvektorerna är i rummen längst bort från VP i markplan (matning kommer från övervåningen).
Problemet:
I vinter stängde fläktkonvektorerna av sig pga för låg temp för att sedan efter en stund slå till osv.
Jag har pratat mad Aircoil och de trodda att det kunde vara så att fläktkonvektorerna sitter så långt bort i slingan så att det är "kallvatten" som matas dit, men borde inte det vattnet vara liga varmt som övriga elemen då de är parallellkopplade med stigare/retur eller är jag ute och cyklar.
Min fundering är om det är ett flödesproblem, att med de rörkombinationer som är i huset och de längder som är så blir det "stopp" till fläktkonvektorerna (15 mm två fläktkonvektorer på rad).
Kan jag avhjälpa detta med att:
- Öka cirkpump i VP
- Minska cirkpump i VP
- Sätta en liknande cirkpump som är till golvvärme till fläktkonvektorerna
- Dra en ny matarledning från VP till fläktkonvektorerna (Aircoils förslag)
Har ni några förslag att komma med?