1 051 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
behövs extrea ventil efter tillläggsisolering?
Håller på och tilläggsisolerar mitt puts-hus med 45mm ull + asfaboard och sedan brädfodring på detta.
Jag har inga frisklufts ventiler på nervåningen. Kommer jag att behöva det? det är 3-glas fönster så det blir ju ganska tätt. Om ventil behövs, ska det vara en per rum eller? Och var köper man dom till ett bra pris?
Vilken modell rekomenderas?
MVH Anders
Jag har inga frisklufts ventiler på nervåningen. Kommer jag att behöva det? det är 3-glas fönster så det blir ju ganska tätt. Om ventil behövs, ska det vara en per rum eller? Och var köper man dom till ett bra pris?
Vilken modell rekomenderas?
MVH Anders
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Först lägger man pengar på att köpa tätningslister till fönster och dörrar för att få det tätt.
Sedan monterar man ventiler över fönster för att få ventilation ???
Varför inte ta bort förslagsvis 20% av tätningslisten.....
Aj, klev jag på någon tå nu
Sedan monterar man ventiler över fönster för att få ventilation ???
Varför inte ta bort förslagsvis 20% av tätningslisten.....
Aj, klev jag på någon tå nu
Ja min.SnickarPelle skrev:
Det handlar om KONTROLLERAD ventilation. Spjällen i fönstret kan jag stänga när jag vill.
Ursäkta blånageln.... 
Meningen var som ett "stolpskott"
Q=V*A är det ingen som kommer att överbevisa.
Sedan kan man ju ta hänsyn till den termiskarörelsen...
Självdragsventilation i all ära det har funkar i massor av år men är det kontrollerad ventilation man vill ha så blir det mer "komplicerat". Vent.aggregat till- & frånluftfläkt o.s.v. :
Självdragsventilation i all ära det har funkar i massor av år men är det kontrollerad ventilation man vill ha så blir det mer "komplicerat". Vent.aggregat till- & frånluftfläkt o.s.v. :
Jorå jag förstod "stolpskottet" och håller med. Och jag menar bara att i en värld av okontrollerad ventilation (självdrag) vill jag iaf kunna styra tilluften snarare än att den tillförs genom glipor och springor i huset.SnickarPelle skrev:Ursäkta blånageln....
Självdragsventilation i all ära det har funkar i massor av år men är det kontrollerad ventilation man vill ha så blir det mer "komplicerat". Vent.aggregat till- & frånluftfläkt o.s.v. :![]()
Har din självdragsventilation funkat tillfredställande innan tilläggsisoleringen så gör den säkert det även efter också. Du kommer säkert ha samma temperatur inne som tidigare men med förhoppningsvis lägre energiåtgång. Som jag fattar det har du någon typ av ventiler på övervåningen? Trapphus brukar funka som en "skorsten" i dessa fall. Gör gärna ett prov med rök så ser du hur luftrörelsen genom huset är.
Ingen större skillnad på spalt- eller väggventil. Montera om det behövs det som är enklast att installera byggmässigt.
När du gör rökprovet kan du öppna en liten, liten springa i ett eller flera fönster på bottenvångingen och se hur detta påverkar luftgenomströmningen.
Det hela bygger ju på att du skall ha in & ut luft i huset för att få en luftomsättning (självdragsventilation)
Ingen större skillnad på spalt- eller väggventil. Montera om det behövs det som är enklast att installera byggmässigt.
När du gör rökprovet kan du öppna en liten, liten springa i ett eller flera fönster på bottenvångingen och se hur detta påverkar luftgenomströmningen.
Det hela bygger ju på att du skall ha in & ut luft i huset för att få en luftomsättning (självdragsventilation)
Normalt inget kondensskydd.
Vid väggventil gör du bara ett hål rakt genom väggen.
Förslagsvis 100x100 mm. Bygg en "trumma" av ex. plyfa och skjut i hålet. Vill du så kan du ytbehandla plyfan innan den monteras. Ytterväggsgaller och ventil hittar du hos bygghandlaren.
Vid väggventil gör du bara ett hål rakt genom väggen.
Förslagsvis 100x100 mm. Bygg en "trumma" av ex. plyfa och skjut i hålet. Vill du så kan du ytbehandla plyfan innan den monteras. Ytterväggsgaller och ventil hittar du hos bygghandlaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden