hej har en heru 75 som står på kall vinden. funkar kanon. det enda är att ljud nivån är lite hög låter en heldel på läge 3 men är inte hörbar på läge 1. står på absorberingsskiva samt har flex ljuddämpare på aggregatet så det är inga stom samt resonansljud utan det är fläktarna som väsnas. undrar vad som är normal ljudnivå? gärna något att jämföra med nu låter det ungefär som en bil på tomgång ute i krypvinden när man kör läge 2. står att i aggregatrumet är det ca 55 decibel är det inte mycket? undrar hur andra med heru75 upplever ljudnivån vid aggregatet?

Har du några ljudd?

Jag ska själv montera en Heru75 snart

Mitt aggregat på vinden låter något högre än ett "normalt" kylskåp (när det är igång) på läge 3.
Eftersom det står på vinden,har jag inget ljud alls i bostaden från aggregatet.

Jag har "riktiga" 1meters ljuddämpare för både till och frånluft direkt efter aggregatet och inga flexljuddämpare.
Det kan även vara att fläktarna inte sitter korrekt instoppade eller att filtren är igentätade så det blir mer ljud i fläktarna (de går tyngre).

På tilluften skall man sätta en ljuddämpare med 100 mm isolertjocklek, längd 900 el 1000 mm. På frånluften räcker det nog med 50 mm isolertjocklek på ljuddämparen. I kallt utrymme skall man ju ändå isolera, så man kan nog ha 100 m på frånluften också.
Flexibla ljuddämpare släpper ut ljudet till omgivningen, blir högt ljud på kallvinda som kan överhöras till rummen. Fläktljud dämpas inte speciellt bra (lägre frekvenser)
Krav enligt Boverkets byggregler är 30dB(A) i sovrum och vardagsrum. Jag tycker att man själv kan sätta högre krav, t ex 25 dB(A).
Annars är det väl inga problem med HERU och ljudnivåerna, 75 låter ju mer än 50 eftersom fkäktarna är kraftigare.
Normalt kör man på hastighet 2, hastighet 3 ger ju bara marginellt mer luft (15%?), erforderliga luftmängder fås på 2:an utan problem.

Oj, 100 m isolertjocklek på ljuddämpare är lite väl mycket, det blir nog tyst i hela kvarteret.. :)

det är flex dämparna som är boven. satte en 300mm lång dämpare före flexdämparen vilken skillnad låter inte hälften så mycket nu. tack för tipsen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.