MathiasS
MathiasS: Dold förläggning: PEX-slang Synlig förläggning där inte utseendet är viktigt: hårda Kopparrör + löd och klämkopplingar Synlig förläggning där utseendet är viktigt (tex i badrum): kromade kopparrör och klämkoplpingar.
3 svar · 4,4k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Olika uppvärmningssystems för/nackdelar har det diskuterats mycket här på forumet. Tyvärr brukar det bli en något märklig debatt med olika falanger (värmepumpar, pellets m.m.), har man lagt ned mycket pengar på sitt värmesystem vill man ju så gärna tro att det är det bästa! Använd sökfunktionen, kontakta kommunens energirådgivare, prata med olika leverantörer, fråga runt i
4 svar · 1,9k läst
GoForIt
GoForIt: Jag letade också ett bra tag när jag tillfälligt skulle proppa två rör nere i tvättstugan i samband med renoveringen där. Men jag hittade till slut, på Coop Forum!
2 svar · 6,5k läst
A
Amicus: Visst hör jordfelsbrytaren under el. men eftersom jag trodde det fanns ett samband skrev jag allt här. Värmepumpen används till både varmvatten och uppvärmninga av huset genom radiatoror. Elementet som bubblar sitter på den översta våningen, tillsammans med flera element. Tackar för tipset om rinkebyrör skall kolla det. Nu satt jag och väntade på smällen. VP arbetade för att värma
1 svar · 6,1k läst
Y
Yondalar: nä en radiator funkar inte en konvektor skall det vara (lite definitionssak men det skall vara mera yta än vad en radiator har för att få erf värmeövergång till luften) och i konvektorn skall det skapas en skortstensverkan och eftersom "skorstenen" inte är så hög, tom endast 1-2 dm i praktiken så ger inte naturlagarna så mycket mao det får inte vara så mycket som bromsar
9 svar · 4,8k läst
B
BJohan: Frånluftsvärmepump är en bra kombination med kakelugn eftersom den ger en bra luftväxling i huset och fördelar värmen från kakelugnen. Annars blir det ju lätt lite för varmt i rummet där kakelugnen står. Helst ska man då ha separat luftkanal till kakelugnen eftersom frånluftsventilationen skapar ett svagt undertryck i huset. Det brukar dock bli skapligt drag även om man tar
9 svar · 4,2k läst
J
Jkullberg: [citat] Och dessa kan man då mura in?....Intressant!! Tack! Och man slipper sot lucka på röret va?...för att man inte har någon 90 Graders krök...Har jag fattat det rätt då? /Johan 8-)
5 svar · 5,2k läst
GoForIt
GoForIt: Ja, det blir betydligt lättare om man tar ut turbulatorerna.. Jag gjorde precis samma sak när jag fick min JOKER.. :)
5 svar · 8,3k läst
D
daniellindholm: Ja precis! Det var så jag hade förstått det också. Vet du ifall det är riktigt dumt att placera den i verkstaden med tanke på dammet? Jag tänkte lite såhär: Då jag är i verkstaden och skall damma mycket kan jag ju i absolut värsta fall stänga VP'n medans. Annars kan jag ju dammsuga den efter arbetsdagen om jag slipat mycket (det händer inte så värst ofta). Då jag inte är där
3 svar · 1,9k läst
E
esox: [citat] Är det också en plåtspis eller är det en murad? Var hos en firma idag som säljer braskaminer och också de säger att man inte kan sätta in en insats i en plåtkamin som inte från början är avsedd för det - jag förstod dock aldrig riktigt varför....jag har sett insatser som måttmässigt skulle passa perfekt i vår kamin.
7 svar · 7,8k läst
L
Lassie: Då fungerar det. Sanningen om avluftning i varjefall mitt system tycks vara att bäst effekt ges om ALLA rumstermostater står på max och man avluftar med lite extra fart på cirkulationspumpen efter några timmar. Dock har jag även avluftat med pannan avstängd osv. efter alla tips här. Men att MAXA termostaterna gav snabbast och tydligast effekt. Hoppas denna konklusion av alla inblandade i
7 svar · 4,0k läst
A
abel48: kör nu termostaten på läge 1, det räcker blir skön värme över hela golvet. Så cirkulationen är det inget fel på, vissa säger ju att man måste ha extra pump på slingan även om den är kort, det stämmer inte. På badrumet på har jag golvvärme med pump, shunt och blandnings ventil, som en rör firma installerat. Där blir golvet bara lite varmt, och det tar lång tid att få det
24 svar · 2,3k läst
T
thrax: Har vridit ner innegivaren till 15grader nu. Plus att värmen varit på i 5 dagar nu. Plattan sög ju grymt med energi första dagarna. Nu står tempen på cirka 60-30-25 efter 24 timmar. Jag har heller inte isolerat ena väggen i garaget. Det är dubbelgarage, men den andra delen är kallgarage tills vidare, ska bli tvätthall... (tvätthallens slinga är avstängd) Så om jag isolerar rören,
4 svar · 4,6k läst
tynnis
tynnis: Är dom inte redan isolerade så skall du nog göra det. Ju mer isolering du har runt dom desto mindre värmeförluster får du.
3 svar · 1,9k läst
O
ofa: Lyfter tråden! Jag är väl inte ensam om att ha en vedpanna ifrån värmebaronen ???
1 svar · 3,8k läst
J
Jane_K: Tack för svaret och länken. :)
2 svar · 9,4k läst
P
patka477: Blir nog att rådfråga sotaren innan köp iaf, så jag kan bestämma om det går att installera själv eller om man ska leja bort det :) Lucka hade jag tänkt att öppna, men den vill man ju helst ha under anslutningen för att få cirkulation av varmluft den vägen också... men man kan ju öppna två :) Vad gäller glasdörrar på en öppen spis så undrar jag om man inte tjänar in en insats
5 svar · 3,5k läst
Immobil
Immobil: 8) Sätt dit den å prova. ;) Läcker den, så blir det packningsbyte, men det tror jag inte. :-/ ;)
1 svar · 2,7k läst
morsan
morsan: Funderar på Minerit men den brandsäkra är troligen bra mycket dyrare än plåt :-/ Jaså du, NU vet du ::) mer än jag gör iaf :D
8 svar · 2,5k läst
P
Pottan: Det gäller väl att blåsa åt rätt håll ;D så man inte blåser in skiten i kåken!
5 svar · 5,3k läst
dof
dof: Ok då tänkte jag inte helt fel då. Ja jag hoppas att han kommer hit och installerar dragbegränsaren snart så man kan ställa in pannan riktigt.
3 svar · 7,6k läst
B
BJohan: Jag antar att du menar IVT495 som ger 4 kW värmeeffekt. Om du bygger nytt kan det vara billigare att gräva ned markslang i stället för att borra. Som alternativ har du: 1. Ren frånluftsvärmepump, typ IVT490. Den ger bara 2 kW. Lägre investering men högre driftskostnader. 2. En kraftigare frånluftsvärmepump typ Comfortzone på 5 kW. Något billigare investering än IVT495 (tror jag) och
1 svar · 2,4k läst
S
SalleB: Hej. I bruksanvisningen står det att ett överhettningsskydd kan slå ut med just detta fel som följd. Ska bara vara att trycka in igen // Morgan
3 svar · 7,5k läst
M
mats99: Har du fått tag på ngn bra skorsten? Tänkte inte eller rättare sagt vill inte betla en massa pengar i vinst till ngn eldabutik. Köper mycket hellre från ngn tillverkare.. Sedan en helt annan sak. Gällande era överskåp... http://www.kok-bygglagret.nu/ Prata med Mats, han kan lösa ALLTING när det gäller kök. Fick precis hem vårat kök.. Kanon nöjd och vi har 2.70 i takhöjd. /mats
4 svar · 4,1k läst
S
SkaneErik: Jag har systemet injusterat så att ställdonen normalt är nästan öppna, då släpps det varmare vattnet fram direkt vid väderomslag. Mina rumstermostater använder pulsbreddsmodulering. Ju större skillnad det är mellan är och börvärdet desto kortsre intervaller mellan pulserna. Detta betyder att man i praktiken stryper flödet något med termostaterna vid normaldrift, men inte mer än
6 svar · 3,5k läst
2
2an: [citat] Om det är trång eldstad så är det framåt brinnande brännare du kan skaffa = samma princip som oljebrännare.. Du kommer undan med ca 25000:- om du konverterar till pellets o minst halverad driftskostnad jämfört med olja.. ;)
11 svar · 2,6k läst
W
TN-Funkis: Kolla om dina el-radiatorer ligger på en egen grupp i elcentralen, då har du möjligheten att bryta denna grupp efter centralen och t.ex montera in en timer som då förslagsvis går c:a 1 tim om dagen. Nästa idé är att du skaffar en hygrostat från Clas O som går att ställa in mellan 60-90% rf fuktighet som då slavstyr dina elment via relä (den klarar bara av 2A), kostar 469:-
4 svar · 8,0k läst
A
abel48: Jag undrar hur en termostat till element egentligen funkar? hur den känner av kyla och värme m.m Och är det olämpligt att ha den på max till en hemma gjord golvvärme? alltså en golvvärme utan pump och blandnings ventil, bara termostat som strypning. MVH Anders
0 svar · 2,1k läst
C
coztello: Inte den men installerade en 10kw Baxi i våras.
2 svar · 3,2k läst
A
abel48: nej dom kopplingarn med lin var faktiskt täta (än i alla fall) Det var en koppling med gummi ring, trodde inte att man behövde lin i en sån, men har nu "linat" den åxå så nu funkar det. Klämringarna funkade att dra fast igen :) MVH Anders
5 svar · 7,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.