Hej,

Vi skall - troligen - välja att bygga 1½- eller 2-planshus på runt 170 kvm i Dalsland, det blir platta på mark, antar att även ni rekommenderar att man går upp från 200 till 300 mm när det gäller underliggande isolering?

Helst hade vi önskat golvvärme på båda plan, men det verkar kosta mer än det smakar att lägga detta på övre planet :'( så det får väl bli fula dammsamlande vattenburna radiatorer...

Vi har berg att borra i och gott om gammal åkermark framför huset att förlägga slang i så vad rekommenderar ni och framför allt vilket fabrikat och modell?

När jag samtidigt är inne på ämnet skall vi även bygga ett fristående dubbelgarage - detta tror vi inte att vi skall dimensionera lika kraftigt vad gäller väggar, tak och platta som huset, men vi vill kunna hålla 16-17 grader i innetemperatur. Vad rekommenderar ni för uppvärmningssystem här för bästa ekonomi (både installation och drift). Storlek ca 60 kvm. Avståndet från huset blir ca 10-15 meter.

skilnaden på bergvärme & ytjordvärme är att bergvärmen är dyrare att instalera, så valet är ju enkelt.
Du ska ha ytjordvärme.

mitt dunder tips är att dimensionera radietorerna för en mycket högre effekt än normalt, dett gör att du kan hålla ned framledningstempraturen & då blir värmepumpen mycket billig i drift, för sök att få en framlednings tem som ligger mycket nära den låga temp du har på golv värmen.

den så ska du te till en ordentlig markslinga, lång markslingaökar vefekiviteten på värmepumpen, så även här kan man tjäna pengar !!!

vilket fabrikat du tar kvittar. Huvesaken är att du tar i ordentligt med radiatorer & markslinga.

sen så skulle jag ta en rätt kraftig pump, typ en som ger en eller max två kW under ditt hus max effektbehov borde rörasig om en pump på 7kW (en som ger 7kW, inte har siffran 7 i modellbeteckningen)

kör radiatorer i garaget & även dessa ska vara stora, eller så kör fu en fläkt konvektor, då får du även fart på luften

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.