Majgårdarna
Majgårdarna: Lite läsning här kanske http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4629.0.html
1 svar · 2,0k läst
Y
Yondalar: Du har eg själv lösningen - och jag tycker att ackbegränsningen och pengarna styr valet. Eftersom du ändå inte får in större ack så tjänar du troligen inte så mycket på att gå upp i effekt på pannan. Här beror det på vad huset drar idag, men jag tror att bef pannan "räcker till" idag. De sparade slantarna kan tex användas på bättre fönster/dörrar/tilläggsisolering och då
15 svar · 2,7k läst
T
thrax: Plöja kan aldrig fungera. Du måste få ner slangen ganska djupt för att ha "varm" jord mär det är tjäle. /Thrax
8 svar · 3,8k läst
G
grismate: Behöver lite råd om vår uppvärmning. Har precis köpt ett hus som värms upp med direkt-el samt en luftvärmepump. Huset är 140 m2 i markplan och 140 m2 i källarplan. Det finns en öppen spis i gillestugan i källarplan. Min fundering är om man ska slå på stort och både köpa en insats till den öppna spisen och en kamin till vardagsrummet i markplan, eller om man ska börja med bara
0 svar · 2,0k läst
M
Mannehund: Tänkte bara lämna en avrapportering 8-) Solslingan är nu inkopplad och skillnaden märks tydligt! *komforten är bättre, jämnare temp under längre tid. *betydligt högre kapacitet vid lägre tanktemp. *Förbättrad skiktning i tanken. Som lägst har jag ca 40 grader i botten temp och även då känner man på utloppet på slingan att tempen höjts betydligt. Kapaciteten är nog den största
30 svar · 4,4k läst
S
snart_klar: Jag gissar att de två elementen som du talar om matas genom samma rör med samma gemensamma retur någonstans och att det endast är de två elementen som delar på just de rören. e1 e2 | | | | | | | | till--------+--- | | | fr -------------- Kan det vara något fysiskt hinder i just den gemensamma delen? Vad händer om du försöker
2 svar · 2,2k läst
P
ParkaKungen: Tackar för svaren. :) Andledningen till att jag fråga är att ena luckan inte går att stänga helt, trodde det berodde på man haft den luckan öppen tidigare när man elde. Men , bara att fixa luckan och elda på, det lär ju bli kallt i vinter. ;)
4 svar · 1,3k läst
MathiasS
MathiasS: 21mm funkar utmärkt till 20-rör. Med 20mm slang blir det 30mm mellan varje planka. Glöm inte plåtarna!
1 svar · 1,6k läst
P
ppalm: B bruk borde gå bra. Kalk C-puts har man eventuellt ovan nock.
2 svar · 3,0k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: http://www.swd.se/askfallan/index.htm köp den här http://www.altbergsplat.se/askfalla.htm
4 svar · 8,9k läst
S
SkaneErik: [citat] det beror på hur stora radiatore man har & givetvis hur välisolerat huset är. (själv liggar jag på 40 grader på radiatorerna när det är -20 ute)[/quote] Ja jäklar. Själv kör jag ut 40[sup]o[/sup]C vid 0[sup]o[/sup]C ute i golvvärmen. Men då har jag iofs dubbel takhöjd i halva huset.
6 svar · 1,5k läst
snuttjulle
snuttjulle: Tror trots allt att nerbrunna hus inte är något man vill ha om man har att välja mellan det och ett kraftigt vattenskadat hus. Om man ser på hur det länge resonerades ang vilken handsläckare man ska ha hemma så blev det vanliga valet förr en vatten och en kolsyresläckare medan idag man hellre ser att man använder pulver och får ett hus att försöka sanera från allt detta sketna
4 svar · 4,7k läst
S
sollentuna: Tack för alla svar! Draven: Det blir 57 mm. Vi lägger golvet i ett rum med extra höga väggar så det är inget problem för oss att det blir lite tjockt.
7 svar · 1,7k läst
E
El_-micke: nepp .....det är säkert ett isolerat schakt som inte alstrar nån värme
1 svar · 2,1k läst
Langbein
Langbein: http://www.ekosol.se/sun.htm
0 svar · 1,3k läst
T
Topaz: Jag är ganska säker på att dom ska ligga lösa om man använder spånskivor med spår.
1 svar · 2,3k läst
P
ppalm: förbigångs spjället skall vara helöppet då man tänder för att få bättre drag. detta bör oxo öppnas då man skall lägga i mera ved. sitter plåten ivägen för motdragsluckan?? isåfall skall den bort. Värmebaronen har säkert manualer till dessa en borde du säkert kunna få faxad till dig.
1 svar · 5,6k läst
C
CarMan: vad sak du ha för golv & hur klat är det på golvet idag? om du tror att du komer att frysa om fötterna så ska du ha golvvärme, men annars så är ju radiatorn helt OK
4 svar · 4,4k läst
M
Magnus_Redin: Jag funderar på råd för lämplig uppvärmning av ett mycket långsmalt badrum med kort yttervägg ganska mitt i ett gammalt hus med enkel torpargrund. Badrumsgolvet är någon form av betongklump som vilar på marken, kanske finns det lite leca under betongen annars är det torr sandjord. (Huset hade nog dött för länge sedan om den naturliga dräneringen varit dålig. ) Det skall spettas i
0 svar · 1,2k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Huset är byggt 1968. Det finns ingen mekanisk ventilation alls i huset från grunden, med undantag för köksfläkten. Jag har kompletterat med fuktstyrda frånluftsfläktar i badrum och tvättstuga. Det finns ingen murad murstock heller, utan skorstenen består av ett rör i ett schakt. Så jag är helt med på att konstruktionen som gjordes -68 uppenbart inte skulle vara OK idag med
34 svar · 7,3k läst
GoForIt
GoForIt: Jodå, testning pågår! Det kan du vara helt lugn för.. 8-) Sedan vill jag ha en lösning som ser hyfsad ut estetiskt och praktiskt också. Jag återkommer med resultat.
13 svar · 5,7k läst
R
roke: Definitivt lufta. Och höja trycket om man kan konstatera att luften tar sig in i systemet pga för lågt tryck. Systemtrycket kanske blir för lågt pga för litet/felaktigt expkärl? I så fall måste detta rättas till.
2 svar · 2,0k läst
P
Pasta: [citat] Pexrören har lägre ytråhet och förläggs med längre radien på böjar och får därför lägre tryckfall, pex tål högre strömningshastigheter. Pex är inte heller lika känsligt för tryckstötar. /Patrik
6 svar · 20,1k läst
P
poiu: Har i ett hyreshus jagat samma typ av svårhittade fel. Det var packningen runt toastolen som gett upp efter HTspolning av stammarna. Lutar åt "skorstens" teorin Yondalar presenterade.
14 svar · 7,3k läst
L
lajo01: Rören till elementen ligger "under" o kommer ned från taket till elementen, kommer från motliggande vägg.
1 svar · 3,9k läst
Y
Yondalar: ja inte vinner man 1:a pris om det ej funkar, en av några bra och fundera också på att de kWh som inte finns kostar lite initialt men inte så mycket sen, dvs isolera mera och försök att väga in de energiprishöjningar som mest troligt kommer (min ståndpunkt här är känd bottenlånets tid och ränta på isoleringen och dess livslängd och noll i underhållskostnad, övrigt högst 1/3 av
1 svar · 2,2k läst
B
Bricky: Tackar! :)
4 svar · 2,2k läst
C
CarMan: Du bör ha radiatorn under dörren för att förhindra kallras. det finns vattenburna konvektorer som man fäller ner i golvet.
2 svar · 10,0k läst
C
CarMan: du kan inte ställa ute delen i garaget ! luften i garaget är varmare innan första starten , sen kommer du att ha kallare luft ine i garaget än utomhus. då får alltså en fätte stort kylskåp & eftremt dålig verkningsgrad på anläggningen.
2 svar · 2,5k läst
G
Gomma: Hej Mady ! Jag köpte en Zeus i augusti och jag är nöjd med den. Hade en Contura från 80-talet innan men bytte den pga att den var för stor. Zeus är betydligt effektivare än Conturan vilket gör att det blir 25-27 grader i rummet snabbt (ca 13 kvm). Jag bor nära Norrköpig så jag åkte dit och hämtade den. Mvh Peter
1 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.