var kan man köpa gamla vatten elemnet till vettigt pris i skåne med omnejd???
två av mina har sprungit läck, börjar bli kallt att inte ha värme nu i vinter kylan, har kollat blocket och lila tidningen men inget resultat, behöver två som är höjd:ca 55-65 längd: ca 150-170!
:-[

någon som vet om man kan svetsa ett gammalt element(vet inte vad denna sorten heter, sån som togs bort pga av att dom var vassa och så) sitter på ett hus från tidigt 1900-tal
det är inte cellen som svällt utan fästet imellan som släppt, vad tror ni går det svetsa?? :o
alla råd är välkomna, har lite panik som sagt :-/

Det borde funka med antingen gasen eller MIG/MAG/TIG.

Allt går att svetsa (nästan), men det kräver rätt utrustning. Är det gjutjärns element så är det lite knepigt att svetsa, så du måste hitta ngn som kan sin sak.

finns massor på blocket, annars så kan man köpa nya på ww.rinkabyror.se eller annan vvs firma

har mig svets ville bara kolla om det funkar känns inte så lockande att svetsa om det nu inte alls skulle funka. har ju inte riktigt tid med det nu!
de elemnet som fanns på blocket i skåne med omnejd har jag ringt på men ingen hade rätt storlek eller så var dom sålda! :-/

Jag skulle ringa till elektrod försäljare/leverantörer/tillverkare och fråga vad som går och inte går. För vanlig "bonnsvetsning" vill jag minnas att det finns vanliga pinnelektroder för gjutjärn.
Har man en mig/mag så ökar ju möjligheterna betydligt, men det ska vara rätt elektrod och gas.

Nu ligger denna butik inte direkt i Skåne, inte ens nära (men vad ligger nära Skåne ;) men de kanske kan skicka, eller finns ingen liknande verksamhet i närheten där du bor?

http://www.byggrecycling.com/

WeeBe skrev:
Nu ligger denna butik inte direkt i Skåne, inte ens nära (men vad ligger nära Skåne ;) men de kanske kan skicka, eller finns ingen liknande verksamhet i närheten där du bor?

[länk]
Mmm typ Malmö som jag skrev i mitt förra inlägg ;)

kollade upp rinkaby rör men jag tyckte att priset blev lite väl bra ca 4500 per element, ska ha 2-3st.
kollar blocket,lilatidningen, byggigen mm varje dag men nästan allt är för smått. sålt eller något annat som inte stämmer, tyvärr
letande går vidare...

om det inte är gjutjärnsradiatorer så är det väl inte så svårt att svetsa dit ett fäste..

fick tag i element tillslut i en affär i åstorp som håller på med selektiv rivning. men tyvärr är dom bara 120 långa men kom fram till att det ger mer värme än inga element alls... :-/ ska leta vidare i vinter efter rätt läng men behöver inte ha samma panik iallafall. kopplade in värmen helt igår, fick alla element att bli varma förutom 3st vet inte vad felet är för det är vatten idom och termostaterna verka funktions dugliga......

Hej

I göteborg finns Hammars som säljer begagnat byggmaterial.

Om alla element utom tre fungerar låter det som om det finns luft i systemet?

/Zeb

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.