7 055 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Expansionskärl
Vad händer om trycket är för högt i ett expansionskärl? Mer än att säkerthetsventilen öppnar?
Jag har ett i källaren, högsta elementet max 1m "ovanför".
1 bar=10mvp--->10 m till elementet.
Alltså skall jag ha 0.1 bar i kärlet då?
Finns även en röd "pil" på manomtern, vad betyder den?
Testade även att köra olja ikväll, trycket bara steg å steg, tappade ur vatten, sen när brännaren slog av så sjönk trycket (allteftersom) långt, nästan till 0 igen, blev inte klok på det.
När jag kör med el, funkar det fint, inga spec tryckfall!
Varför är det så?
Blir inte klok på detta!
Någon som kan å vill förklara för mig, så jag kan sova gott inatt! :
Vad skall manomtern visa prexis när pannan slagit av? Sedan sjunker ju trycket i kärlet allteftersom temp. på vattnet sjunker (kan trycket sjunka till 0), lr skall den INTE göra det?, sedan slår ju pannan till igen å trycket stiger..
Jag har ett i källaren, högsta elementet max 1m "ovanför".
1 bar=10mvp--->10 m till elementet.
Alltså skall jag ha 0.1 bar i kärlet då?
Finns även en röd "pil" på manomtern, vad betyder den?
Testade även att köra olja ikväll, trycket bara steg å steg, tappade ur vatten, sen när brännaren slog av så sjönk trycket (allteftersom) långt, nästan till 0 igen, blev inte klok på det.
När jag kör med el, funkar det fint, inga spec tryckfall!
Varför är det så?
Blir inte klok på detta!
Någon som kan å vill förklara för mig, så jag kan sova gott inatt! :
Vad skall manomtern visa prexis när pannan slagit av? Sedan sjunker ju trycket i kärlet allteftersom temp. på vattnet sjunker (kan trycket sjunka till 0), lr skall den INTE göra det?, sedan slår ju pannan till igen å trycket stiger..
Mitt tryck stannar på 1,5 bar. Där löser iaf min säkerhetsventil ut.
Så om jag fyller på förmycket vatten i systemet och drar igång pannan så trycker den ur sig vattnet som var överflödigt.
Om du söker lite på forumet så hittar du minst 1 bra "guide" till att "trimma" in exapnsionskärlet. Det ska dock göras med kallt system.
Så om jag fyller på förmycket vatten i systemet och drar igång pannan så trycker den ur sig vattnet som var överflödigt.
Om du söker lite på forumet så hittar du minst 1 bra "guide" till att "trimma" in exapnsionskärlet. Det ska dock göras med kallt system.
Det jag fick göra med mitt expansionskärl var. Kallt system.
Stänga kärlet. Tappa ur allt vatten i kärlet. Koppla på en pump med manometer (så man ser trycket) pumpade upp till det förtryck jag ville ha. Hos mig förtryck = 0,6-0,7 bar. Sen när det är rätt. Stänga alla ventiler som jag öppnat i omvänd ordning. vänta lite. Sen igång med pannan igen. Efter det har det funkat perfekt.
Snabb liten genomgång.
Stänga kärlet. Tappa ur allt vatten i kärlet. Koppla på en pump med manometer (så man ser trycket) pumpade upp till det förtryck jag ville ha. Hos mig förtryck = 0,6-0,7 bar. Sen när det är rätt. Stänga alla ventiler som jag öppnat i omvänd ordning. vänta lite. Sen igång med pannan igen. Efter det har det funkat perfekt.
Snabb liten genomgång.
Ursäkta om jag stjäl tråden lite, man jag har en fråga som berör detta.
Vad händer om man har så lågt förtryck som 0,1 bar, finns det risk att blåsan "bottnar" i ett slutet exp.kärl?
För om man inte har något förtryck får man väl de symptom som poggan beskriver att trycket stiger kraftigt då pannan börjar värma?
Och det är väl därför man skall köra med höjden/10 + 0,3 som förtryck?
/Undrande Spiker
Vad händer om man har så lågt förtryck som 0,1 bar, finns det risk att blåsan "bottnar" i ett slutet exp.kärl?
För om man inte har något förtryck får man väl de symptom som poggan beskriver att trycket stiger kraftigt då pannan börjar värma?
Och det är väl därför man skall köra med höjden/10 + 0,3 som förtryck?
/Undrande Spiker
Om du inte har nått förtryck i expansionskärlet så åker trycket jojo.
Dvs kallt = 0 Varmt = Max om man nu fyllt i vatten så att man får ett tryck.
Hos mig så var nästan hela mitt kärl fullt i vatten. Blåsan var tryckt nästan ner i botten.
Dvs kallt = 0 Varmt = Max om man nu fyllt i vatten så att man får ett tryck.
Hos mig så var nästan hela mitt kärl fullt i vatten. Blåsan var tryckt nästan ner i botten.
Klicka här för att svara