morsan
morsan: Du kan kanske hitta något här ;) http://www.beterma.se/vent/vent-idx.htm Hämtat från en länksida http://www.teokonsult.se/links/ventlankar.htm #EDIT# Fresh verkar också ha ;) http://www.fresh.se/
1 svar · 2,1k läst
S
SkaneErik: Nja, en frånluftsvärmepump ger inte så hög effekt, ca 1,5-2kW. Detta ger den mesta värmen, men den måste kompletteras med elpatronen ganska tidigt. Jag slog igång elpatronen på min 310P denna veckan.
1 svar · 3,3k läst
P
poiu: Vet ngn, eller ännu bättre har ngn en länk till tabeller över vilket tryck, uttryckt i hur många meter man kan fylla över röret med vid en viss fraktion på mackadammen, ett markavloppsrör tål. I det här fallet undrar jag hur många meter 6-16 jag kan fylla ovan på ett 110 mm rör, utan att lägga finare fraktion runt. Fyllet kommer inte att paddas, utan får själv sjunka.
0 svar · 2,5k läst
P
poiu: devnull skrev: [citat] Vad ska man jämföra med då? Hur den producerades för tjugo årsedan?
10 svar · 2,6k läst
G
gaia: Oj då ... och här sitter jag också med samma model :o än så länge inga bekymmer :-/ gaia
2 svar · 1,6k läst
C
coztello: Okej, tackar för hjälpen.
7 svar · 5,2k läst
E
Eld: Borrkaxet är garanterat befriat från näring så om du täcker din gräsmatta med det så kommer inget växa där. Dessutom blir det antagligen stenhårt när regnet har fått packa det ett tag.
6 svar · 8,9k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Det är väl lika bra att lägga i så att tankarna har 90 grader i alla termometrarna när du håller på. Min panna bryter när jag har 97 grader i hela tanken.
2 svar · 3,6k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Pumpen går ju ändå så jag ser inget större problem med att hållvärma några hundra liter vatten ett par grader över rumstempen för att ha det mysigt om fötterna. Utan acktank (volymförstorande) är det dock inte säkert att det går pga vattenvolymen blir för liten (och returtempen för hög).
9 svar · 2,4k läst
B
BigHigh: Nu vart det fixat. En liten "issue" som dök upp var att vi var tvungna att få motorn att arbeta åt andra hållet. Detta på grund av att motorn arbetade medurs (började med att blockera högeröppningen för att sedan blockera bottenöppningen) medan den behövde gå moturs (börja med att blockera vänsteröppningen för att sedan blockera bottenöppningen). Öppnade "reglercentralen" och
20 svar · 3,4k läst
V
vaniljvodka: hur/vad menar du??
1 svar · 2,3k läst
G
Gomma: För intresserade så har jag tittat på regulatorns kretskort och det finns en krets där dom har slipat bort modelnumret (alla andra kretsar är numret kvar). Efter att ha följt ledningarna på kretskortet så jag 99% säker på att det är en krets från Philips, 8-bit ADC med I2C interface http://www.semiconductors.philips.com/pip/PCF8591P.html /Peter
16 svar · 1,9k läst
G
gugge111: Om du har ett hus på 160 m2 och ett årsmedelvärde på 500 bg/m3 så behöver du ca 112 l/s i flöde och det motsvarar ca 15-17000 kwh uppvämd luft som du för ut från huset till kråkorna,då tycker jag att mekanisk frånluft inte är så bra billig vid installation men ack då dyr i drift år ut och år in..och sedan så räcker inte dina spaltventiler till utan du måste ha väggventiler.
4 svar · 14,0k läst
C
Canuto: LEGIONELLA bakterier skall det vara!
7 svar · 2,8k läst
P
poiu: http://www.nordiska-skorstensprodukter.se/ Har en vinddtiven "snurra".
14 svar · 7,9k läst
R
rcd77: Hej, Är det någon som vet vad "bankningar" i varmvattenledningen kan bero på? Detta oljud uppstår när vi spolar med varmvatten. Vi har en bergvärmepump (IVT 16Kw) som matar en acc. tank. Denna lösning pga. att vi inte trodde att pumpen skull klara vårt varmvattenbehov... Kan detta inverka? Min teori är att matningen inte räcker till. M.a.o. behöver vi fetare rör till vårt
0 svar · 1,6k läst
B
bri00tsa: ...fjärrvärme eller individuell uppvärmning från biobränslen, värmepump ( berg-, sjö eller markvärme) samt solvärme...(taget från Investeringsstöd för konvertering från oljeuppvärmning i bostadshus, http://www.energiradgivningen.se/mitthus/bidrag.html) Varför inte bidrag om man väljer luft/vatten-värmepump? Någon som vet?
4 svar · 4,2k läst
snuttjulle
snuttjulle: Är oxå fundersam hur man får tag på en lös sådan kontrolerbar backventil. För att köpa en hel satts bara för att man behöver en sådan känns lite overkill. Kollat på sigro och rinkaby utan att hittat. De verkar bara ha "vanliga" backventiler.
12 svar · 5,6k läst
0
0840: Enklast är att ansluta en Ack-tank som VP också värmer. Vi har gjort så och trots att vi bara har FLVP så är tillgången på vv mycket god utan stöttning av elpatronen.
32 svar · 15,3k läst
0
0840: COP-värdet är ju relationen mellan vad du tillför och hur mycket du tot får ut av en värmepump. Comfortzone's värde kommer från deras hemsida och Nibe, som jag har, från instruktionspärmen. En beräkning baserad på resp uppgifter ger COP ca 3.0. Comfortzone har ju scrollkompressor som får anses vara en utveckling. Senaste konstruktioner av luft - luftpumpar ger faktiskt upp mot COP 5
6 svar · 4,0k läst
J
Jehu: Tack! Nu såg jag också hur jag kunde söka enbart på forumet...
2 svar · 1,7k läst
T
Try@ndError: Köpte mig en Viking B16 från BioNordic i våras för 14900kr. Brännare, skruv, dragbegränsare och frakt. Installera själv i lugn takt. Förrådsbygget var det bökiga då pannrumet är minimalt så jag fick ta skruven genom en murstensvägg. Osb-skivor, plåtvinklar, regelvirke m.m, ~1200 kr.
6 svar · 3,1k läst
P
Phille: [citat] helt andra pengar...
3 svar · 7,3k läst
R
roke: Tål slangarna annat än vatten utan risk för framtida livslängdsproblem? Man kan väl blåsa ur dom med tryckluft.
3 svar · 2,3k läst
B
BJohan: CE50 från Comfortzone tror jag du kan räkna hem på ca 5 år, beroende på hur du räknar. Fördelen med den jämfört med luft/vattenvärmepumpar är att den har samma prestanda året om oavsett hur kallt det är ute. På köpet får man en bra ventilation.
31 svar · 9,9k läst
·
S
Sarastro: [code]Det som kan oroa innehavare av fjärrvärme och spekulanter på fjärrvärme är att priset på fjärrvärme enligt vad man kan tolka ut ur det sätt på vilket olika representanter för energibolagen uttrycker sig kan vara en förhandlingsfråga när man förhandlar om kontakt. [/code] Vad jag menade var nog att det är sympatiskt att en säljare kan locka med en låg kostnad för att
4 svar · 3,2k läst
O
olgerfelt: Tackar, man får fortsätta leta alltså. Det är ingen annan som gjort något liknande? /M
2 svar · 1,8k läst
J
jbj74: Jag har den lösningen du skriver om.. Viktigt är att stosen på utsidan går ut en bit utanför fasaden, så att fukten som bildas vid kallt väder ej rinner efter fasaden. Sedan är det bra om man sätter någon typ av avtagbart kallrasskydd längst ut.. Jag har en 90 graders krök ovanför kryddhyllan och sedan rakt ut genom väggen (total läng 3 m)
1 svar · 4,2k läst
2
2an: [citat] Skellefteå Kraft är komun ägt.. Fjärvärmen tas bl.a från spill värmen vid torkningen av spånet vid pelletsfabriken..
31 svar · 4,6k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ja iallafall för stengolv så stämmer det nog bra. Varmare än så är inte skönt för fötterna tycker jag. Det kan ju också vara bra att titta på temperaturfallet över slingan. Vi har just nu nästan 10g fall över golvvärmen (ingen isolering på vindens förrens på lördag :) ) så då är det ju självklart att vissa delar av golvet känns lite kalla.
7 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.