Hej,

Har ett vattenburet värmesystem från 80-talet med en el-värmepatron(?) samt tillhörande cirkulationspump. Övriga delar i systemet är mycket äldre då vi tidigare hade en oljepanna.

Under de senaste åren ger patronen ifrån sig relativt högt missljud då den värmer, särskilt om man drar på ordentligt. Låter som metalliska "slag".

Har frågat en rörkille som vi hade på plats för annat arbete om detta men han sa att det inte var något att bekymra sig över.

Dock undrar jag om det systemet verkligen inte tar skada? Eller kan man åtgärda det på något sätt, det stör trots allt.
 
8-) Säkert ingen fara. Vad skulle kunna hända? :-/
 
tex. att den helt enkelt går sönder med sönderfrysta vattenrör i hela sommarhuset som reslutat...
 
sitter patronen i pannan? vad har den för effekt? är den styrd av en kontaktor eller bara över termostaten?
vilken hastighet har du på cirkpumpen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.