3 277 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Wirsbo Push 12
Tänkte lägga värmegolv och har sneglat på Push 12 med 12mm slang.
Läste detta på Wirsbos hemsida:
"Denna kan anslutas direkt till det befintliga radiatorsystemet
med godtycklig dimensionerande framlednings temperatur (minimum
50 °C) och klarar att försörja upp till 25 m2 golvyta, fördelat
på minst fem slingor."
Stämmer verkligen detta med minimum 50 °C, låter högt måste väl ändå gå med lägre framledningstemp :-?
Någon som har någon erfarenhet?
Läste detta på Wirsbos hemsida:
"Denna kan anslutas direkt till det befintliga radiatorsystemet
med godtycklig dimensionerande framlednings temperatur (minimum
50 °C) och klarar att försörja upp till 25 m2 golvyta, fördelat
på minst fem slingor."
Stämmer verkligen detta med minimum 50 °C, låter högt måste väl ändå gå med lägre framledningstemp :-?
Någon som har någon erfarenhet?
Kan vara så att de vill ha 50°C minimum för att regleringen i systemet skall fungera perfekt.
Nu har vi ingen Push 12 i vårt badrum, som är det enda rum med golvvärme i huset, men när elpannan ger under 35°C så känns inte golvet varmt, men det är förstås fortfarande 20°C i badrummet.
Nu har vi ingen Push 12 i vårt badrum, som är det enda rum med golvvärme i huset, men när elpannan ger under 35°C så känns inte golvet varmt, men det är förstås fortfarande 20°C i badrummet.
Med dimensionerande temperatur menas inte lägsta tempen i rören utan den temperatur som krävs vid dimensionerande utetemperatur, dvs ca -20 beroende på var man bor. Förvisso låter det ändå lite konstigt kan man tycka.
MathiasS skrev:
Det där kanske man inte blev klokare av. Jag gör ett nytt försök:
För att din Pusch skall kunna hålla dina golv varma vid -20 grader så måste din värmepanna då producera vatten till elementen som är minst 50grader.
He He LoL ;D
Nu fattar t.o.m. jag
Nu fattar t.o.m. jag
MathiasS, jag fattade vad du menade i första inlägget och jag tror du har rätt 
Tråktigt att leverantörer på VVS material skall vara så kassa på att skriva tekniska specar. Känns som att dom mörkar för att stänga ut oss vanliga husägare
Tråktigt att leverantörer på VVS material skall vara så kassa på att skriva tekniska specar. Känns som att dom mörkar för att stänga ut oss vanliga husägare
Följdfråga till någon som har Wirsbo Push 12,
Kan man ta loss kapilärröret från termostaten eller från givaren?, varför jag undrar är att jag vill dra detta i ett 16 mm Vp rör upp till vinden där Pushen skall sitta.
Eller det kanske är så fint att man kan få igenom hela Givaren i VP röret....
/Johan
Kan man ta loss kapilärröret från termostaten eller från givaren?, varför jag undrar är att jag vill dra detta i ett 16 mm Vp rör upp till vinden där Pushen skall sitta.
Eller det kanske är så fint att man kan få igenom hela Givaren i VP röret....
/Johan
Klicka här för att svara