Tänkte lägga värmegolv och har sneglat på Push 12 med 12mm slang.
Läste detta på Wirsbos hemsida:
"Denna kan anslutas direkt till det befintliga radiatorsystemet
med godtycklig dimensionerande framlednings temperatur (minimum
50 °C) och klarar att försörja upp till 25 m2 golvyta, fördelat
på minst fem slingor."

Stämmer verkligen detta med minimum 50 °C, låter högt måste väl ändå gå med lägre framledningstemp :-?
Någon som har någon erfarenhet?

Kan vara så att de vill ha 50°C minimum för att regleringen i systemet skall fungera perfekt.
Nu har vi ingen Push 12 i vårt badrum, som är det enda rum med golvvärme i huset, men när elpannan ger under 35°C så känns inte golvet varmt, men det är förstås fortfarande 20°C i badrummet.

Med dimensionerande temperatur menas inte lägsta tempen i rören utan den temperatur som krävs vid dimensionerande utetemperatur, dvs ca -20 beroende på var man bor. Förvisso låter det ändå lite konstigt kan man tycka.

MathiasS skrev:
Med dimensionerande temperatur menas inte lägsta tempen i rören utan den temperatur som krävs vid dimensionerande utetemperatur, dvs ca -20 beroende på var man bor. Förvisso låter det ändå lite konstigt kan man tycka.

Det där kanske man inte blev klokare av. Jag gör ett nytt försök:

För att din Pusch skall kunna hålla dina golv varma vid -20 grader så måste din värmepanna då producera vatten till elementen som är minst 50grader.

He He LoL ;D

Nu fattar t.o.m. jag 8-)

MathiasS, jag fattade vad du menade i första inlägget och jag tror du har rätt  :)
Tråktigt att leverantörer på VVS material skall vara så kassa på att skriva tekniska specar. Känns som att dom mörkar för att stänga ut oss vanliga husägare  :(

Följdfråga till någon som har Wirsbo Push 12,

Kan man ta loss kapilärröret från termostaten eller från givaren?, varför jag undrar är att jag vill dra detta i ett 16 mm Vp rör upp till vinden där Pushen skall sitta.

Eller det kanske är så fint att man kan få igenom hela Givaren i VP röret.... 8-)

/Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.