I vårt nyinköpta hus står en braskamin som jag gissar är runt 10 år gammal. Hur mycket vi än eldar och hur jag än gör så blir det inte varmt!. Ok, en del värme smiter upp på övervåningen, men jag tycker att man borde kunna sitta utan ylletröjan, fårskinnstofflorna och filten och ändå frysa när man sitter tre meter ifrån kaminen. Så fort elden går över till glöd blir det ännu kallare.
Har ett par vänner som har en liknande kamin, och där blir det varmt minsann! Rena bastun! Är det bara att satsa på en ny kamin?

/Maria

Hur får kaminen förbränningsluft?

Via väggventiler/eget rör eller?

Luften kommer från en ventil underifrån in i askluckan. Det är inga problem med draget när elden väl har kommit igång. Eller det var kanske inte det du frågade efter? Har inte så mycket koll på sånt här :P

vad heter kaminen??

Det enda i textväg jag hittar är "basic" på tilluftsventilen. Säger inte så mycket kanske...

msFalke skrev:
Så fort elden går över till glöd blir det ännu kallare.
/Maria
Efter den beskrivningen skulle jag gissa att din kamin är vällisolerad ;) och det är bara strålningsvärme från luckan som värmer.
Kan du reglera minska/öka lufttillförsel till brasan? Eller är det kanske öppen spis utan lucka?
Hur varm blir kaminens sidor och hur stor är den?
Det är säkert ingen fel på själva kaminen men kanske går det för mycket värme ut genom skorsten? Försök minska luftmängden något under eldningen - så pass att elden inte kvävs men att det inte drar för mycket värme ut genom skorsten ... kanske det hjälper?
Är huset dålig isolerad så försvinner all värme lika snabbt som du eldar :-/.
Är det hellt öppen planlösning så måste övanvåningen värmas först innan värme når lägre ner ( värmen går ju alltid upp).
det kan finnas många förklaringar varför du har det kallt trots att brasan brinner men jag känner ju inga detaljer och bara gissar :)
gaia

annars kan det vara som för mig. värmen stiger och jäller sig vid taket.
Pröva elda någon timme och sträck upp handen vid taket och känn.
Sätter inte jag på min takfläkt så stannar värmen där uppe, kan typ vara 28° vid taket och 30cm ned och 21° vid soffhöjd.

Kaminen är ca 50x40x100 (lite gissat på ögonmåttet). Det går ett rör från baksidan in i skorstenen och på röret sitter ett spjäll. Det enda tilluftsspjället sitter på asklådan och där är dessutom en "preg" som man kan kan trycka in och dra ut så att en platta inne i kaminen roterar och öppnas och stängs. Den är helt omöjlig att rubba när man har eldat en liten stund. Kaminen har en lucka.

Av vad jag har kunnat luska själv så verkar spjällen vara rätt dåliga för när allt att stängt brinner det som attans ändå. Dessutom verkar kaminen vara onödigt välisolerad för strålningsvärmen är nästan obefintlig med stängd lucka, och med öppen hettar det ordentligt.

Planlösningen i huset är väldigt öppen, med två angränsande rum med stora valv, och dessutom en trappa upp till ovanvåningen. Det är nya treglasfönster i stort sett alla fönster, och åt minstone ovanvåningen verkar vara bra isolerad. Men efter att ha bolmat på en hel kväll borde det ha hunnit bli mer än lite jummet i hallen på ovanvåningen när jag har stängt alla dörrar där. Var precis hemma hos våra vänner som har öppnat upp i hallen och två våningar upp. En väldigt öppen planlösning och allt var härligt varmt.

Jag kanske borde försöka få rätt på spjällen, men hur lyckas man med det?
Ska införskaffa en termometer och kontrollera värmen också :)

msFalke skrev:
Kaminen är ca 50x40x100 (lite gissat på ögonmåttet). Det går ett rör från baksidan in i skorstenen och på röret sitter ett spjäll. Det enda tilluftsspjället sitter på asklådan och där är dessutom en "preg" som man kan kan trycka in och dra ut så att en platta inne i kaminen roterar och öppnas och stängs. Den är helt omöjlig att rubba när man har eldat en liten stund. Kaminen har en lucka.

Av vad jag har kunnat luska själv så verkar spjällen vara rätt dåliga för när allt att stängt brinner det som attans ändå. Dessutom verkar kaminen vara onödigt välisolerad för strålningsvärmen är nästan obefintlig med stängd lucka, och med öppen hettar det ordentligt.

Jag kanske borde försöka få rätt på spjällen, men hur lyckas man med det?
Ska införskaffa en termometer och kontrollera värmen också :)
Den roterande plattan i botten är för att skaka ut askan och göra rent luftvägen för den luften som kommer från spjäll som sitter på asklådan. Liknande anordning hade vi i vår gamle gjutjärnskamin.
Se till att den roterande platta är alltid i öppet läge om den nu kan stängas.  Egentligen bör denna platta inte kunna stänga luften alls men man vet ju inte hur någa är din kamin genomtänkt och kanske har konstruktionen blivit snäv av värme. Du skriver inte om det är gjutjärn eller plåtkamin men jag misstänker att den är  svetsad av plåt som kan slå sej i höga temperaturer och delar passar dåligt ihop. Roterande platan  kan också bli svår att rubba ur lägge om det kommer askan emellan eller kanske utvidgas den i värmen och fastnar på grund av att den är felkonstruerad/felmonterad. Då är det kanske bäst att ställa den alltid i öppet läge och inte röra den under eldningen. Först och främst skall du justera luftflödet genom att strypa/öppna asklådans luftspjäll. För att detta spjäll ska fungera måste asklådan vara tätt i övrigt och inte släppa luften i stora mängder in på andra ställen än just genom ventilen. Det är inte frågan om tättning i form av tättningsnöre aller dylik - det skall vara mycket bra passform mellan delarna i en kamin. Men,men håller den inte tätt så försök tätta stället  på något sätt ( tättningssnöre?). Och kontrollera noga om det inte finns andra håll än i askluckan där luften kan gå in i brassan. Du måste kunna reglera luften in för att inte elda för kråkorna!
Spjäll bakom mot skorstenen brukar man ha fullt eller halvt öppet beroende på styrkan i skorstensdraget när man eldar. Oftast fullt öppet vid starten och något stryppt så att det brinner lugnt med fina ljusa lågor.
Det som överraskar mej enormt är att din kamin är isolerad :o :o :o. Vilken geni har byggd en värmekälla som är isolerad för att inte släppa ut värmen förutom genom skorstenen >:(. Är den anpassad till att stå som prydnad i en halmhus ::)?
Det enda som kan finnas i en kamin och förklaras med förnuft är eldfast tegel som klär eldstaden och skyddar plåt från överhettning och/eller ytbeklädnad av tunga stenar som magasinerar värmen. Att isolera en kamin är ju tillåtet men till vilken nytta? Du fryser ju trots att du eldar i den! Isoleringen stoppar ju värmevandringen ut till rummet. Det är kanske hemmabygge köpt i närmaste verkstad där den svetsades ihop efter bästa förmåga men utan att lyckas att bygga en riktig värmekälla :-/.

Saker och ting kan bli fel: vi köpte en gammal renoverad dansk gjutjärnskamin med rundgång som tyvärr var ihopsamlad på fel sätt. Den var tätt och det gick att elda i den men rundgången fungerade inte hur än vi ställde vår spjäll. Spjället var felmonterad och hur än den stod så gjorde den varken skada eller nytta :(. Det tog mej en eftermiddag att förstå hur denna konstruktion var tänkt att  fungera. Som tur var var alla delar  löst stapplade på varandra ( 1,3m hög) och man kunde plocka den i bitar och bygga om så att det blev rätt till slutt :). Den läckte aldrig rök in trots att den inte var  tättad med någonting - det kallar jag bra passform ;).  Utsidan var varmare än stryckjärn och det gav otroligt mycket värme. Den värmde 1,5 plan hus på 130m2 utan problem och vi hade det snarare för varmt inne , sovrumsfönster på övervåningen var alltid öppet på glänt för att kunna sova.
Prova att starta brassan med alla spjäll  fulltöppna, ställ den roterande platta i öppet läge. När elden får fart minska luften in med ventil i asklåda och stryp  röken ut med spjäll på rökröret bara så mycket att det fortfarande briner lugnt med fina lågor och det kommer vit rök ut från din skorsten.
Om du nu inte får bättre verkningsgrad på din kamin så bör du kanske övervägga att köpa en annan som är byggd för att avge värme? Rekommenderar varmt en gjutjärnskamin just på grund av att gjutjärn slår sej inte och håller längre än plåt. Du kanske hittar en gammal sådan med rundgång som vi hade .... som byggdes för att värma effektivt och ekonomiskt och inte enbart till prydnad. Gammal design är dessutom billigare ;). Då slipper du garanterat att frysa och vedförbrukningen minskar också jämfört med dagens.
Lycka till!
gaia

Tack för råden! :) Tror defenitivt att jag måste försöka täta askluckan eftersom det knappt märks om spjället är öppet eller stängt. Funkar inte det får det bli en ny kamin :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.