8 795 läst · 7 svar
9k läst
7 svar
RYKER IN!
Medlem
· 159 inlägg
Har en kär gammal vedspis och en öppen spis på samma rökrör. Iaf, har gått hur bra som helst att elda i vedspisen hela hösten men nu TROTS sotning av den.. sotade ur den i TVÅ timmar idag så ryker det in.. Måste tända i öppna spisen för att det skall bli någelunda drag för att det ej skall ryka in i vedspisen.
Till saken hör att det är ett varsitt spjäl för varje eldstad. Har aldrig behövt elda drag i öppna spisen först. Och slutar jag elda i öppna spisen så ryker det in driekt i vedspisen.
Kan ej ens öppna luckan för att lägga in mer ved... :-[
Till saken hör att det är ett varsitt spjäl för varje eldstad. Har aldrig behövt elda drag i öppna spisen först. Och slutar jag elda i öppna spisen så ryker det in driekt i vedspisen.
Kan ej ens öppna luckan för att lägga in mer ved... :-[
Medlem
· 159 inlägg
Jajemen, spjället till öppna spisen är stängd, ja då vid det tillfället iaf, innan jag gav upp och tände den med för att få ur röken ur huset.
kolla om spjället i öppna spisen sluter tätt när den är stängt. Efter sotningen kan det ha ramlat in skräp/aska som hindrar att den stänger lika bra som förr. Det räcker ju några mm för att det blir otätt
och fyller skorsten med kallare luft genom den öppna spisen och temp sänkning minskar draget som i sin tur orkar inte suga ut röken från köksspisen. Eldar du i den öppna spisen så blir skorsten varmare och drar tillräckligt starkt för att sugga ut från köksspisen också. Luften tar ju det lättaste vägen ut och det är tydligen lättare att suga ut från den öppna ( mindre motstånd) än från köksspis :-/
Har du eldat båda eldstäder separat var för sej förut utan problem så bör det ju gå i fortsättningen också
Annars är det ju en loteri att elda på 2 ställen mot samma skorsten. Väder och vind och kallare uteluft kan också skapa ordentlig kallprop och lätt påverka den känsliga balansen.
Verkar som om din köksspis har krokigare rökgångar och behöver ordentlig drag för att röken ska orka ta sej ut ,värma skorstenen och skapa drag på "egen hand". Det kan behövas många tidningar innan skorsten är tillräckligt varm för att klara köksspisen utan värme från öppen spis. En köksfläkt som är igång kan också försämra draget om den är för svag redan i förväg :-/.
gaia
Har du eldat båda eldstäder separat var för sej förut utan problem så bör det ju gå i fortsättningen också
Annars är det ju en loteri att elda på 2 ställen mot samma skorsten. Väder och vind och kallare uteluft kan också skapa ordentlig kallprop och lätt påverka den känsliga balansen.
Verkar som om din köksspis har krokigare rökgångar och behöver ordentlig drag för att röken ska orka ta sej ut ,värma skorstenen och skapa drag på "egen hand". Det kan behövas många tidningar innan skorsten är tillräckligt varm för att klara köksspisen utan värme från öppen spis. En köksfläkt som är igång kan också försämra draget om den är för svag redan i förväg :-/.
gaia
Medlem
· 159 inlägg
Japp, blir en sotning av det hela imorrn. Flaskborsta ala modifierad,.,, sen så skall vi se.
Medlem
· 159 inlägg
JIPPI! ;D Nu ni, är det drag so m heter duga.. man nästan åker in i vedspisa...
Meckade isär den idag, så gott jag kunde.. rensade skorstenen med allt jag hade och dammsög rent allt.. och jäklar i min låda.. det drar så det heter duga... ujujuj va duttig jag är.
Meckade isär den idag, så gott jag kunde.. rensade skorstenen med allt jag hade och dammsög rent allt.. och jäklar i min låda.. det drar så det heter duga... ujujuj va duttig jag är.
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.