pellefant
pellefant: en liten fundering om att köra varmvattnet genom pannan och vvb'n. om pannan är avslagen halva året och man spolar en massa kallvatten genom den så kanske det blir kondens i o utanpå pannan....
22 svar · 3,6k läst
pellefant
pellefant: råd o rön har gjort en test av några reglersystem, bla av IQ't. Tyvärr var testen lite missvisande eftersom dombara hade 2 eller 3 givare till hela huset, iq ska ju ha en per rum om det inte är öppen planlösning. annars blir det ju tex så att man har en givare för alla sovrum som sitter i ett av sovrummen och styr radiatorerna även i dom andra sovrummen!?!? hur fanken ska den givaren
13 svar · 2,4k läst
0
0840: Huset är sluttningshus i två plan och garage i bottenvåningen ca 40 M2. Golvvärme i hela bottenvåningen inkl garage, radiatorer ovanvåningen. Ännu har ingen elpatron kopplats in hos oss. Jag hade inte satsat på bergvärme, extrakostnaden för oss hade enligt bergvärmepumptillverkares beräkning tagit 18.2 år att spara in. Största skälet till "inte bergvärme" är att luft-vattenpumpar
18 svar · 6,6k läst
0
0840: Vattenmantlad kamin finns flera typer från ca 20000, vi satsade på en typ av kakelugn som var dyr, ca 50000 men då har den en inbyggd tank på 200 L som fungerar som magasin efter avslutad eldning. Kakelugnen lämnar värme ca 12 tim efter eldning. Acktank med alla typer av anslutningar för framtida bruk ca 10000. Laddomat 2 st. Om jag minns rätt så blev totalen ca 70000 - 15000 i bidrag
9 svar · 5,7k läst
2
2an: [citat] Inga problem att köra pellesbrännaren på backup via bilbatteri.. 8-) När man kör på underhållsglöd drar den bara ett konstant effektbehov på 50W.. ;)
12 svar · 1,6k läst
S
synpunkter: Lilienberg: Läs tråden "luftnings skruv till värmeslinga?" under vatten och värme. Där har jag och abel diskuterat i vad mån det går att köra golvvärme utan shunt/pump typ Push 12. Jag har fått det att funka utmärkt och om jag fattar rätt så har även abel lyckats. Det finns dock vissa förutsättningar, tex att det inte är för stor yta, att man har ett tåligt sten/klinkersgolv,
13 svar · 2,5k läst
P
poiu: Den frågen lämnar jag nog över till VP vännerna, men ofta brukar VVberedaren till VP vara av typen "tank i tank" eller "tank med VVslingor" fast "VVberedare med laddslingor" finns ju också. Och med VP kommer växlingsventiler och lite annat. Så VP vänner, HUGG.
67 svar · 5,4k läst
J
Jojdass: Halloj ! Nån som har köpt Panasonic E9DKE från Onzza/Imperiale ? Intresserad av kommentarer och erfarenheter...
0 svar · 3,8k läst
M
Myckling: Eftersom det är en balanserad till och frånluftsventilation brukar det rekommenderas att man tar förbränningsluften utifrån via en tilluftsanslutning. Detta för att inte störa luftflödena i ventilationen. Men jag har sett att vissa anser det onödigt.
1 svar · 3,7k läst
2
2an: Det är även en fördel att stänga dragluckan på pannan när elden slocknat.. Annars åker luft genom pannan o kyl den snabbare..
3 svar · 3,0k läst
F
fogsvans: Jag har fått ett brustet radiatorrör i bjälklaget på vårt femtiotalshus. Allt är betong, inget organiskt material finns. Vi håller på och fixar röret, vi drar det helt enkelt utmed taket i källaren, men naturligtvis är det rejält med fukt i bjälklaget. Till saken hör att vi renoverade badrummet för ett halvår sedan, och det är i det golvet som fukten finns (röret var frilagt vid
0 svar · 2,6k läst
C
CarMan: [citat] lite fle av mig, mena förståss att den nte har samma efekt som en bergvärmepump, då dessa fins i flera storlekar
13 svar · 4,3k läst
S
synpunkter: Kima Turkos 16 w/m kostar exempelvis 735 kr för 41 meter (=656 W) på rinkaby.se. Dock utan termostat. Det är prisvärt tycker jag.
6 svar · 11,1k läst
GoForIt
GoForIt: Vi har också 16 mm kopparrör. Jag hittade kopplingar på Coop Forum Bygg & Trädgård..
3 svar · 6,7k läst
M
Mangelito: Letar efter ventilgaller som ersätter en mexisten. Någon som sett liknande och kan tipsa om vart jag kan finna ett sådant?
0 svar · 2,2k läst
E
Ebbot: [citat] Det är i ett inrett förråd som är sammanbyggt med garaget. Det går bra att ställa ner temperaturen på beredaren samt att jag har en termostat till själva slingan så det är inga problem med att det kan bli för hög temperatur.
6 svar · 2,1k läst
P
poiu: Kom på lite till. Om du använder pex-rör duger inte vad som helst, det ska vara syrediffusionstäta av god kvallitet. Vad gäller kretsen så bör du överväga att inte sätta en termostatventil på elementet i garaget utan dim. och strypa in det så det självreglerar mha framledningstemp. Detta för att flödet i kretsen aldrig ska upphöra och riskera att rören fryser.
3 svar · 6,5k läst
P
Pasta: Den här broschyren innehåller mer hjälp för dimensionering. Annars brukar jag använda deras dimensioneringssprogram det går att använda som demo, men då går det inte att spara beräkningarna. http://www.isover.se/graphics/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_TI/Rorisolering.pdf /Patrik
5 svar · 2,1k läst
A
Alsti18: Frågade detta igår i den långa tråden om golvvärme i eller över bjälklag men ingen verkar orka läsa den längre så nu frågar jag igen i en ny tråd otålig som jag är. Om man nu lägger golvvärmeslingorna och plåtarna i bjälklaget (i vårt fall för att vi vill ha golvbrädornas längdrikning i ljusriktningen och därmed tvärs bjälkarna, vilket det inte blir om man först lägger
0 svar · 1,6k läst
P
poiu: Jag antar att du vill ha vatten och värmerör till garaget, kort och gott. (Fjärrvärme brukar vara varmvatten från ett bolag som säljer det i stället för tex olja). Det är ju lättare att gräva med grävskopa än för hand och vanligen billigast när de ändå är där. Rekomenderar starkt att du förbereder under stora huset på ngt sätt. En lösning skulle kunna vara att lägga en
1 svar · 4,3k läst
I
Isacsson: [citat] Blir lika hos mig också :(
5 svar · 1,8k läst
C
CarMan: det är den elektroniska termostaten du vill åt ! du kan komplitera dina nuvarande radiatoren med en extärn termostat & samköra flera radiatorer på en o samma termostat, detta ger en sänkt elförbrukning & ökad komfort.
4 svar · 5,5k läst
E
Ellax: Har förstått att vissa av er har satt innegivaren till frånluftsvärmepumpen inne i själva tilluftskanalen. Vi skall precis sätta in en innegivare och funderar på en neutral placering - vilket inte är så lätt. Att sätta givaren i tilluftsröret, strax innan den varma tvättstugeluften ansluter, verkar ju vara jättesmart. Ett genomsnitt av husets temperatur samlas till en gemensam
0 svar · 1,7k läst
P
poiu: Det beror ju på hur dålig skortsenen är. Och vilken area den har, man kan ju gjuta fast ett rör inne i skortenen för att stadga den om den är dålig, men inte helt slut. Det bästa är att ta dit en skorstensmurare/renoverare som är proffs på saken. Bortom en viss gräns av förfall kan man inte reparera.
1 svar · 2,5k läst
P
poiu: Jag har inte orkat läsa så noga och kan inte acc. något vidare. I Danmark har man byggt ett fjärrvärmenät med acc.tankar hos förbrukarna. När en tank kallar på värme laddas alla tankarna från det centralalagret/pannan, sedan spolar man in returvatten i matningen för att minimera förlusterna. Med PLC styrning av systemet är väl det ni diskuterar inte så långt ifrån det systemet,
8 svar · 2,6k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag har 32 mellan mina 1000L tankar. Det duger fint. 2500L blir nog en fin volym till innovan. Värmer 2000L med min och det är lite i underkant.
6 svar · 1,4k läst
pellefant
pellefant: funkar perfekt!
2 svar · 2,9k läst
S
snart_klar: Tack för alla svar.
9 svar · 3,8k läst
C
CarMan: så länge du kan köra sommarläge är värmepumpen billigast, men slår du på höst/vår läge så kan det vara bra att köra pellets som stöd på natten
4 svar · 2,1k läst
C
CarMan: [citat] du får ut ca 200 liter 40 gradit vatten. hur länge det räcker beror på hur mycke vatten/ minut du släpper på vid duschning.
2 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.