ska du köpa begagnad elpannan så ska den nästan vara gratis, då en ny med garanti är rätt billig & en sån vetman att den håller ett tag.

Hur mycket använder du källaren? Tycker du har det väldigt varmt där nere - 18 grader borde räcka om du inte tassar omkring barfota där nere  ;). Jag själv hade bara 16 grader i min tidigare källare - men den användes enbart som förråd & tvättstuga. Du sparar ett par kronor genom att sänka där.

Jag hade en elpanna på 9 kW o de gick 86 kWh/dygn enbart för vv (sköljde bara disk ingen dusch el större tappningar) o den klarade bara att hålla 20 grader inne tills de var -8 ute.. Nu med elpatron på 6 kW i acktanken (dåligt isolerad) så gick det 17 kWh/dygn..

Kör nu med pelletsbrännare på 12 kW (inmatad effekt) o den klarar hålla huset 21 grader då det va -30 utan problem så 9 kW elpannan drog bara ström men gav ingen värme.. :-/
Tidigare ägarna förbrukade ca 5 ton pellets (under 5 mån) + drygt 30000 kWh el/år = ca 55000 kWh/år.. :o

Nu efter byte av hela värme anläggningen så ser det ut med 2 veckor kvar till årsdagen som det kommer gå ca 4,9 ton pellets (kört hela året) + 3300 kWh el..
Fattar inte att tidigare ägare inte tyckte att nåt va helt galet med systemet.. ::)

Yonna: Jag har badrummet och tvättstugan där nere.
Går mestadels i raggsockor nu när det börjar bli kallt. Isoleringen i golven är väl ingen höjdare. Det är nog sågspån som på vinden.

2an: Skulle gärna installera en pelletspanna och acctank, men det är en kostnadsfråg just nu.

Bobby_Byggare skrev:
.

2an: Skulle gärna installera en pelletspanna och acctank, men det är en kostnadsfråg just nu.
Tänkte närmast på att din elpanna kaske är lika kass som den som satt hos mej.. :-/

För att jämföra lite om du vill.
Hemma hos mig går det åt motsvarande ca 17500 kWh /år för värme och varmvatten. Då har jag räknat med en verkningsgrad på 90% över hela året. Jag har 77 kvm och lika mycket fesjummen källare från 1946. Såvitt jag kan se har då ingen kostat på nån extra isolering i varken tak eller väggar.

Ni har väl inte ytterdörren öppen????

0840: Nej ytterdörren är ordentligt stängd ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.