Vi har ett parhus byggt -43. 89 kvm boyta i 1 1/2 plan plus 46 kvm källare. Värms idag av en CTC 1100 Family (går uteslutande på el) som jag eftermonterat shuntautomatik med inomhusgivare till. Alla radiatorer och rör byttes för två år sedan, radiatorerna har termostater.
Nu ska vi göra iordning källaren så att den går att använda till mer än bara förråd. Och då vill vi ju ha varmare. Källaren består av pannrum, tvättstuga och ett stort rum på cirka 30 kvm (det rum som ska bli varmare). Idag sitter ett element i tvättstugan och ett i det stora rummet.

Har någon förslag på hur värmesystemet ska byggas om för att kunna reglera källaren separat? För det utgår jag att man måste? Shuntautomatiken sänker ju framledningstemperaturen i hela huset när det är "tillräckligt" varmt i rummet där givaren sitter.  Och då gissar jag att det fortfarande är ganska kyligt i källaren.

Luft/luft-pump känns ju lockande. Ska man fimpa den vattenburna värmen helt i det stora källarrummet då? Nackdelar?

Kan man koppla på en fläktkonvektor med rumstermostat på samma slinga som resten av huset? Hur klarar en fläktkonvektor skiftande temp på invattnet?

Inte kan man väl koppla på ytterligare en shunt på en CTC 1100? Det vore väl annars det enklaste - en separat shuntstyrning för källaren? Och lämpligt antal radiatorer.

Fråga mig inte exakt hur det finns det säkert andra som vet men en separat shunt är nog det bästa valet. M a o få en egen slinga som du shuntar ut en lämplig temperatur på.

Det måste väl ändå vara att gå över ån efter vatten. På med en termostat på elementet så sköter det sig själv ju!

upp med nåt mer element om det som finns där inte räcker till .......flytta inne givaren till det största rummet o kompetera med en ute givare

wertok:
Ja, det kan ju vara en idé; en egen oshuntad slinga till källarrumselementen som har termostater. Ger "lokal" värmereglering i bara det rummet.

El_-micke:
Jag tror inte att det blir bra att flytta innegivaren för hela huset till källaren, risken är väl att det blir för varmt i resten av huset? Vet inte heller om jag kan komplettera min Thermomatic CBJ med utegivare men jag tror inte det.

Någon som har erfarenhet av luft/luft-pump till källaren och vattenburet till resten av huset?

Tips på någon luft/luft-pump för mindre utrymmen (som inte är en bullrande garagevariant)?

Fläktkonvektorer - hur funkar det? Kan man koppla in dem på en shuntad slinga? Hur dimensionerar man en sådan konvektor?

du har väl termostater ......eller...........luft luft pump är inget dåligt allternativ då får du lite snurr på luften me ju
själv håller jag på en del med fomas pumpar bra garanti o väldigt tysta..... derass största modell 6800 ligger på 15000 monterat o klart

Jag skulle sätta in en billig Luft/Luft pump.. Då kan du köra avfuktning med den också..

ejwbegysv skrev:
Jag skulle sätta in en billig Luft/Luft pump.. Då kan du köra avfuktning med den också..
Hur fungerar det? För avfukting med värmepump behöver luften kylas, dvs värmen pumpas ur källaren. Kan baklängeskörningen för avfrostning av utomhusdelen ge märkbar mängd med kondensvatten, dvs avfuktning, inomhus? Det känns lite långsökt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.