Tjena! Jag beställde ett element av en röris (inte samma problemröris) och nu vill jag inte ha det. Rörisen säger att jag måste betala det för att han måste lösa ut det. Måste han det egentligen? Om man beställer andra produkter och inte betalar så skickas det ju bara tillbaka.

Vad säger ni, måste jag köpa det i alla fall, även att jag inte har fått det?

Chao-Li skrev:
Tjena! Jag beställde ett element av en röris (inte samma problemröris) och nu vill jag inte ha det. Rörisen säger att jag måste betala det för att han måste lösa ut det. Måste han det egentligen? Om man beställer andra produkter och inte betalar så skickas det ju bara tillbaka.

Vad säger ni, måste jag köpa det i alla fall, även att jag inte har fått det?
Ångerveckan lär väl gälla även där ?

Rörisen måste ha dålig ekonomi då det verkar som om hans leverantör skickar varor mot postförskott. :( :(
Skulle det inte vara på det sättet så kanske han kör en vals med dig för att inte bli stående med elementet.
Men om det inte är ett specilatillverkat element bara för dig, så skulle en just rörläggare utan problem låta elementet gå tillbaka till leverantören utan några kostnader för dig.
Sen kan man väl lite juridiskt tänka sig, att så länge han inte levererat det till dig, så skall du inte betala.

thomas33 skrev:
Rörisen måste ha dålig ekonomi då det verkar som om hans leverantör skickar varor mot postförskott.  :( :( vanligtvis får företagare en faktura från sin leverantör.
Skulle det inte vara på det sättet så kanske han kör en vals med dig, för att inte bli stående med elementet om det nu inte går att returnera.
Men om det inte är ett specilatillverkat element bara för dig, så skulle en just rörläggare utan problem låta elementet gå tillbaka till leverantören utan några kostnader för dig.
Sen kan man väl lite juridiskt tänka sig, att så länge han inte levererat det till dig, så skall du inte betala.

Är det specialtillverkat för just dig håller jag på att det vore moraliskt rätt att köpa det för att sedan sälja det på blocket. Juridiskt har jag ingen aning.

Du har träffat ett avtal om köp av elementet. Det avtalet måste du hålla om rörmokaren kräver det. Man har ingen ångervecka eller öppet köp i detta fall, om det inte särskilt avtalats i förväg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.