S
synpunkter: Tätade igår en skorstenspipa ca 6 meter med keramisk massa. Det kostade 6.500 kr ink moms. Det som förbluffade mig är att det för 2 man tog sammanlagt 1 timme och 20 minuter. De gjorde av med en säck asdyrt specialbruk (typ 500 kr). Deras restid 10 minuter. Blir en hyffsad timpenning... Nästa gång ska jag kolla om man kan få jobbet på löpande räkning, dvs för en tredjedel av priset...
0 svar · 5,3k läst
Z
zingo: Tag ett långt snöre och fäst en pingla eller liknande (gärna med en tyngd). Fira ned till rätt höjd. Någon lyssnar mot stocken och hör var pinglan är. Kanalerna kan svänga så man kan aldrig vara säker. Slamma skorstenen antingen själv (lite pill) eller låt någon göra det dyrt för 1.000 kronor per meter.
1 svar · 3,2k läst
S
Steff: Jag har varit inne på samma linje som du förr. Tyvärr har jag inte lyckats särskilt bra heller >:( Tulikivi har en policy som säger att de inte får konkurrera med sina ÅF typ. Låter väl sunt? Synd bara för oss som vill komma lite billigare undan. Skulle man väl lyckas få köpa en täljstensugn i Finland kommer nästa problem. Vem monterar den i just ditt hus? Vilka garantier
0 svar · 2,3k läst
A
abel48: tackar så mycket för hjälpen, gick nog bra tror jag, men bökigt är det. MVH Anders
5 svar · 15,0k läst
S
TN-Funkis: Finns också en viss risk att kakelugnen står så att gnistor kan slå in i träbjälklaget beroende på husets byggnadstyp/ålder, så ett proffs är att förorda här. Kanske svär jag i kyrkan, men har du funderat på möjligheten att ev sälja av en av dessa och sen investera förtjänsten på de 2 återstående ?
10 svar · 17,1k läst
T
TN-Funkis: Kolla upp er skorstenskanal. När jag gick över till gas blev jag tvungen att byta ut den rostfria slangen inuti skorstenen då den hade en skarv inuti skorstensstocken, och kravet är att slangen måste vara hel hela vägen från toppen av skorstenen ner till pannan, då det brukar bli rejält med kondens. Om ni har en kondenserande panntyp slipper ni problemet med kraftig kondens, men jag tror
1 svar · 4,5k läst
T
TN-Funkis: Tänkte höra med er i följande fråga: Har ett gammalt fult rostigt element under badrumsfönstret där plats för elementet är H 800/ B 1400, vilket ev medger 2st moderna vattenburna handduksvärmare istället (typ 2 ggr B500 eller B600). Har räknat på effekterna så 2st bör kunna ersätta det gamla elementet, frågan är dock bästa strategi i att docka ihop dessa, har någon gett sig på
0 svar · 1,5k läst
GoForIt
GoForIt: Lite svårt att svara exakt på utan att veta vilken panna det är du har. Termostaten för huvudkällan, vilken är pelletsbrännaren i vår panna, står på 75-80 grader. Den andra termostaten, som styr den inbyggda elpatronen, står på bara 50 grader. Detta är en reservkälla under vintern om pelletsbrännaren skulle stanna av någon anledning, så att det inte fryser i rören.
1 svar · 1,6k läst
E
TN-Funkis: Fortsätt att köra med avfuktare tills du åtgärdat dräneringen- billigast och bäst, du blir som sagt inte av med problemet förräns dräneringen är fixad. Man kan hitta bra grejor för runt 900:- st, jag skulle nog köra 2-3 st avfuktare i din källare tills vidare. Du skrev att olja inte användes längre, så om du nu kör uppvärmning som inte ger varma avgaser genom skorstenen är det
22 svar · 4,9k läst
J
jezper: Hade kanske kommit ner några tusenlappar till genom att ta in några fler offerter och lite mer tjat. Nu är det inte så tätt mellan Thermia återförsäljarna i Östergötland och vi ville få innan pannan så snart som möjligt för att hinna justera in och lära sig funktionerna innan vi flyttar in. Dessutom har vi fått en kanon-offert på övrig invändig renovering, så få väl se det
7 svar · 5,5k läst
Y
Ynot: Hejsan ! Tänker bygga ett fritidshus och undrar vilket som är bäst och billigast. Att dra ledningar (kommunalt va) med värmekabel ovan jord ca 150 m eller gräva ner ledningarna men då krävs visst sprängningsarbete.
0 svar · 2,5k läst
C
CarMan: [citat] det blirde om det är så värdena ska vara, jag frågade var värdena komm ifrån för jag inte viste. jag trodde att 16086 kW var ett vädre sompumpen själv angivet som avgiven effekt inklusive elpatron. årscop inlkusive elpatron är det ända som är intresant, för det är ju det som vi betalar för !
23 svar · 3,5k läst
C
coss: :) Tack så mkt för svaren. Ska ta oss en funderare på hur vi skall göra Och räkna lite. Kul att detta forum finns !!!!!!
5 svar · 2,8k läst
D
dedden: Hej, Ni har säkert redan läst detta, men nya "konverteringsstöd" dras sannolikt igång 1 januari 2006... Det är två olika stöd som "betalas" ut i form av lägre skatt: - Konvertering från olja till biobränsle/fjärrvärme/VP/Sol - Konvertering från direktel till bio/fjärr/VP/sol, ja det räcker med ett av dessa då. Upp till 30% i stöd föreslås ges (upp till ett visst tak förstås,
2 svar · 3,2k läst
Langbein
Langbein: Förut har jag för mig att man såld ut allt och köpte tillbaks, men nu måste man behålla allt?
4 svar · 2,2k läst
B
brasse: Att gå ut genom ytterväggen på ett timmerhus är inte att rekommendera då imkanalen är brandklassad i EI15 och ska hålla mot brand i 15 min. Det går att göra men då får du bygga av obrännbart material i fasaden runt om utblåset, inte snyggt på ett trähus. Det bästa är att ha isolerade kanaler som mynnar ovan yttertak, gärna kopplade på en taksnurra (fläkt) om du inte ska
1 svar · 3,5k läst
MathiasS
MathiasS: Det är helt enkelt en liten vattentank som monteras efter pannan på röret som går till radiatorerna. Genom att det heta vattnet från pannan blandas med lite svalare vatten i denna tank så sker temperaturutvidgningen saktare i rören och du slipper i bästa fall knäppningar och oljud. Exakt vem som har lämpliga kärl vet jag faktiskt inte.
3 svar · 1,9k läst
T
thommy: Jag har kört med en Mollepanna i snart 2år och jag måste säga att det fungerar i det närmaste utmärkt. Den enda nackdelen är att den har en tendens att ryka in när man har för bråttom att mata in ved i pannan när den är kall
4 svar · 3,6k läst
T
truls01: Jag letar efter en ekonomiskt överkomlig lösning på att mäta gångtiden (energiförbrukningen) på min elpanna över tiden. Helst skall lösningen vara möjlig att koppla till en PC. Jag mäter idag temperatur ute, inne och på in/utgående vatten på pannan för att se hur olika energisparåtgärder slår men skulle behöva komplettera med avläsning av pannan. Några tips? För
0 svar · 1,6k läst
V
vaniljvodka: ja fast hoppa över gängtape på klämringskopplingar...
5 svar · 1,5k läst
A
angelika77: Tack för tipset. Ska kolla hur det ser ut....
12 svar · 4,2k läst
T
TN-Funkis: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1129914665;start=0]Byggnadsmaterial & byggteknik[/link] av MathiasS.
0 svar · 1,8k läst
B
BigHigh: Upptäckte en spricka i isolerskivan på den undre luckan. Ringde någon av deras info/servicegubbar som direkt skickade en ny till mig. I övrigt är jag supernöjd.
6 svar · 2,6k läst
E
TN-Funkis: Jäpp, helt rätt, du ska lufta elementen. Samtidigt ska din BRF-förening se till att det är korrekt tryck i systemet EFTER din luftning ( vilket många BRF helt glömmer bort-och det är deras ansvar-medans ditt asnvar enbart är att lufta av)
5 svar · 4,6k läst
S
synpunkter: Å andra sidan ser jag att du ska bygga nytt - då kan flvp vara en vettig standardlösning.
4 svar · 2,3k läst
M
mandala: Det är tänkt som enda värme i detta rum. Just nu sitter det ett gammalt element som vi tänkte ta bort och sätta in elvärmegolv istället. Vi har även tänkte på vattenburen värme och vet inte vilket vi ska välja. Men lite avgörande är hur mycket ett elvärmegolv kan komma att kosta oss i månaden.
2 svar · 1,4k läst
T
torrlagd: Det hela löste sig genom att vi tog upp pumpen och luftade den. Nu fungerar den igen, tack för all hjälp. :D
4 svar · 1,4k läst
snuttjulle
snuttjulle: Tycker oxå det låter dumt att chansa men funderar lite på vad det är som händer vid förtidig uppvärming av slingorna. Är det möjligen fuktspärr som kan gå sönder eller vad är det? Är det "bara" fukt spärren så skullle man kunna slå på värmen i ett badrumm utan fuktspärr (typ källare) eller en hall som inte heller har fuktspärr.
4 svar · 2,6k läst
B
Bela: :D Tack för svar. Det blir framdrag och så kollar vi in ev. subventioner efter nyår.
4 svar · 1,8k läst
F
FrittDrag: [citat] Kanske dax att titta i manualen ;) Finns en sida som beskriver precis hur man slår av på cirkulationspump och elpatron (görs med en knappen brevid knappen för "höjd varmvatten temperatur") Hoppas du hittar den. :)
7 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.