5 159 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
vedpanna ca25kw och 1500 lit.tankar..Går det?
Sida 1 av 2
Har just nu en panna från -93 på ca 20-25kw när man eldar med ved.
Till detta ca 1000 liter tankar.
Nackdelen med denna är att den tar varmvattnet från pannan,inte i beredare på tankarna,så den pumpar vatten fram och tillbaka mellan panna och tank för att hålla jämn temperatur(känns som stor energiförlust).
Pannan är en Albin 425 special-93 med 110 liter beredarvolym,50cm vedinkast och omvänd förbränning(tror jag det heter).
Så det känns som den duger att elda i.
Det sitter veckour med differenstermostat(med ställbar temp för laddning av varmvatten) och utomhusgivare som styr två pumpar som går åt respektive håll.
Just nu kör jag med pellets i den,men vill nog gå över till ved igen pga priset börjar bli högt tycker jag.
NU till frågan:
Skulle jag kunna fixa en tank till med inbyggd varmvattenberedare(=1500 liter totalt), ta varmvattnet där ifrån,stänga av ena pumpen vid differrenstermostaten så den laddar bara åt ett håll,så pannan bara laddar tankarna istället?
Borde inte det bli ungefär som en Laddomat 21?
Skulle man tjäna nåt på detta rent energiförlustmässigt eller?
Oj,oj vilka tankar man går med.
Hoppas nån kan ge mig ett bra svar.
MVH/Roger
Till detta ca 1000 liter tankar.
Nackdelen med denna är att den tar varmvattnet från pannan,inte i beredare på tankarna,så den pumpar vatten fram och tillbaka mellan panna och tank för att hålla jämn temperatur(känns som stor energiförlust).
Pannan är en Albin 425 special-93 med 110 liter beredarvolym,50cm vedinkast och omvänd förbränning(tror jag det heter).
Så det känns som den duger att elda i.
Det sitter veckour med differenstermostat(med ställbar temp för laddning av varmvatten) och utomhusgivare som styr två pumpar som går åt respektive håll.
Just nu kör jag med pellets i den,men vill nog gå över till ved igen pga priset börjar bli högt tycker jag.
NU till frågan:
Skulle jag kunna fixa en tank till med inbyggd varmvattenberedare(=1500 liter totalt), ta varmvattnet där ifrån,stänga av ena pumpen vid differrenstermostaten så den laddar bara åt ett håll,så pannan bara laddar tankarna istället?
Borde inte det bli ungefär som en Laddomat 21?
Skulle man tjäna nåt på detta rent energiförlustmässigt eller?
Oj,oj vilka tankar man går med.
Hoppas nån kan ge mig ett bra svar.
MVH/Roger
Skaffa en Laddomat 4030:
http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=31
Då behöver du inte skaffa nån tank med VVB.
http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=31
Då behöver du inte skaffa nån tank med VVB.
Det är det jag har fast den kanske inte heter 4030,men det funkar likadant.Immobil skrev:
Trodde det inte var ett bra system då den pumpar varmvatten tillbaka till pannan istället för att hålla det i tankarna.
Funkar detta så är det bara bra för mig,men vad tror ni om att sätta in 500 liter extra,eller blir det för mycket för pannan?
Har nu en Strömsnästank på 500lit och ett hemmabygge på ca 500liter,skulle igentligen vilja slänga ut hemmabygget och sätta in två bättre tankar,har svårt med större pga dörrar.
Vad tror ni??
Det bästa är nog som du säger, att ha VVB i tankar som är välisolerade. Pannan är bara till för att fylla upp tankarna och sen kopplas den från systemet när den är klar.
Det blir nog en del förluster om man använder varmvattenberedaren i pannan. Kanske inte är nåt problem med en så pass ny panna. Vår gamla panna från 1977 ger en del förluster, märks främst på sommarhalvåret, spelar mindre roll på vintern, då man kör ut värme på radiatorerna. Vi har VVB i tanken, men det blev självcirkulation mellan panna och tank pga ej tätande magnetventil, och då kyldes tanken ner ganska fort. Detta testade jag fram genom att stänga av flödet mellan tank och panna manuellt med kranar. Därför har vi satt in extra backventil som förhoppningsvis stoppar självcirkulationen. På det sättet så kommer det att gå åt ca 0,25 säck pellets per dag i stället för 0,5 på sommaren. Totalt tjänar vi kanske 20-30 säckar eller nåt liknande per år.
Klart att det blir dyrt att sätta in extra tank med VVB och det är kanske inte värt det om man jämför med energibesparingen. Du får väl räkna på det lite?
Det blir nog en del förluster om man använder varmvattenberedaren i pannan. Kanske inte är nåt problem med en så pass ny panna. Vår gamla panna från 1977 ger en del förluster, märks främst på sommarhalvåret, spelar mindre roll på vintern, då man kör ut värme på radiatorerna. Vi har VVB i tanken, men det blev självcirkulation mellan panna och tank pga ej tätande magnetventil, och då kyldes tanken ner ganska fort. Detta testade jag fram genom att stänga av flödet mellan tank och panna manuellt med kranar. Därför har vi satt in extra backventil som förhoppningsvis stoppar självcirkulationen. På det sättet så kommer det att gå åt ca 0,25 säck pellets per dag i stället för 0,5 på sommaren. Totalt tjänar vi kanske 20-30 säckar eller nåt liknande per år.
Klart att det blir dyrt att sätta in extra tank med VVB och det är kanske inte värt det om man jämför med energibesparingen. Du får väl räkna på det lite?
Jo jag har sökt lite om begagnade tankar,dom växer ju inte på träd precis och priserna var inte billiga heller,kanske är bättre att behålla det man har.
Räkna lite?
Ja jag har använt ca 7 ton pellets/år=15500kr/år
Ved,tja där har det varierat lite,men säg ca 11000kr/år,gått åt ca 30-33kbm/år,
så det är ju förtjänst på veden redan där men jag har funderingar att gå över till gran faktiskt ,har många bekanta som kör med det med gott resultat och då landar det på ca 6-7000kr/år.
Räkna lite?
Ja jag har använt ca 7 ton pellets/år=15500kr/år
Ved,tja där har det varierat lite,men säg ca 11000kr/år,gått åt ca 30-33kbm/år,
så det är ju förtjänst på veden redan där men jag har funderingar att gå över till gran faktiskt ,har många bekanta som kör med det med gott resultat och då landar det på ca 6-7000kr/år.
Hur stor vattenvolym har din panna? Pannor med inbyggd beredare brukar ha ganska mycket vatten i sig. Om du kör laddomat 21-tekniken och skippar beredaren i din panna så får du nya förluster i pannan. Allt uppvärmt vatten som finns i pannan kommer bara stå och kallna till ingen nytta när tanken är färdigladdad. Eller lite nytta gör det kanske, det värmer ju upp pannrummet. Men oftast vill man ha värmen på något annat ställe i huset.
Jag tycker att du ska tilläggsisolera pannan istället. När man kör laddomat 4030-tekniken blir ju pannan en del av ackumulatortanken så att säga. Så den ska ju ha minst lika mycket isolering som själva tanken. Annars gör inte tank-isoleringen så mycket nytta eftersom allt vatten kommer tillbaka till pannan så småningom. Min pannan hade bara 2-3 cm isolering från början. Jag ökade på med 20 cm på toppen och 10 cm runt om där det fick plats.
Jag tycker att du ska tilläggsisolera pannan istället. När man kör laddomat 4030-tekniken blir ju pannan en del av ackumulatortanken så att säga. Så den ska ju ha minst lika mycket isolering som själva tanken. Annars gör inte tank-isoleringen så mycket nytta eftersom allt vatten kommer tillbaka till pannan så småningom. Min pannan hade bara 2-3 cm isolering från början. Jag ökade på med 20 cm på toppen och 10 cm runt om där det fick plats.
Tycker det låter som du kommer undan ganska billigt ändå med 15500 per år. (Beror på hur sort hus du har iofs) men varför ha acktank tillsammans med pellets, när du redan har en panna med VVB ? Att bara istället värma pannan, styra pelletsbrännaren effektivt, kanske titta över schuntstyrningen/radiatorer etc, kanske sparar några tusenlappar bara det.
Kommer billigt undan är ju som sagt vad man tittar på .PST skrev:Tycker det låter som du kommer undan ganska billigt ändå med 15500 per år. (Beror på hur sort hus du har iofs) men varför ha acktank tillsammans med pellets, när du redan har en panna med VVB ? Att bara istället värma pannan, styra pelletsbrännaren effektivt, kanske titta över schuntstyrningen/radiatorer etc, kanske sparar några tusenlappar bara det.
Jag tycker 15500kr är dyrt,medans andra tycker det är billigt.
Jag tycker pellets är suveränt,men jag retar nog upp mig på priserna på den som tycks löpa helt fritt.
För mig kostade det ca 11000kr i pellets för tre år sen,sen har det bara stigit,nu är det uppe i 15500kr för samma mängd,då börjar veden locka igen då den under denna tiden praktiskt har legat still i priset.
Huset är ett 1 1/2plans på 176kvm,byggt -48
Beredaren låg på 110 liter tror jag.
Styrningen tycker jag funkar bra via veckouret,elementen har nya termostater...
Att jag har acktank tillsammans med brännaren läste jag mig till att den blev effektivare när den gick längre perioder+att tändningen sparas lite i brännaren(behöver ej starta så ofta),sen har jag ställt den så den inte startar förräns vid ca 60grader och kör till ca 85-90 grader.
Ursäkta om jag bryter in och frågar: Hjälper det verkligen att tilläggsisolera pannan på utsidan? Jag har fått för mig att förlusterna mest beror på förluster på insidan, dvs att drag utifrån eller värmeutstrålning kyler ner pannan "invärtes" och där går det ju inte att isolera.
Håller med om att det är onödigt att vattnet i pannan kyls av utan att ha nån nytta av det, så det bästa vore om den värmen gick att behålla så länge som möjligt. Vår VVB i pannan är på 200 L. Tyckte ändå att jag sparar pellets om jag kopplar bort pannan helt efter eldning, men om man tilläggsisolerar på rätt sätt kanske det inte är så viktigt?
Det är nog bra att brännaren får långa gångtider och går mer sällan. Det sparar el och tändelement och är bättre för miljön (ingen pyreldning).
Du kan alltid experimentera lite och se vad du tycker du tjänar mest på innan du börjar investera. Finns ju många ideer om vad som är bra
.
Håller med om att det är onödigt att vattnet i pannan kyls av utan att ha nån nytta av det, så det bästa vore om den värmen gick att behålla så länge som möjligt. Vår VVB i pannan är på 200 L. Tyckte ändå att jag sparar pellets om jag kopplar bort pannan helt efter eldning, men om man tilläggsisolerar på rätt sätt kanske det inte är så viktigt?
Det är nog bra att brännaren får långa gångtider och går mer sällan. Det sparar el och tändelement och är bättre för miljön (ingen pyreldning).
Du kan alltid experimentera lite och se vad du tycker du tjänar mest på innan du börjar investera. Finns ju många ideer om vad som är bra
Redigerat:
Hej!flygsfors skrev:Kommer billigt undan är ju som sagt vad man tittar på .
Jag tycker 15500kr är dyrt,medans andra tycker det är billigt.
Jag tycker pellets är suveränt,men jag retar nog upp mig på priserna på den som tycks löpa helt fritt.
Huset är ett 1 1/2plans på 176kvm,byggt -48
Att jag har acktank tillsammans med brännaren läste jag mig till att den blev effektivare när den gick längre perioder+att tändningen sparas lite i brännaren(behöver ej starta så ofta),sen har jag ställt den så den inte startar förräns vid ca 60grader och kör till ca 85-90 grader.
Jag tycker också att det låter ganska dyrt...
Och jag tror inte att priset på pellets kommer att sjunka i förhållande till olja och el...
Jag tycker att du borde prova att koppla bort ackumulatortanken och köra så en vecka/månad och se hur mycket det skiljer. Jag tror att du har mycket större förluster i en liten ackumulatortank än om du kör "direkt" med pannan mot systemet. Det beror så klart på var ackumulatortanken står...kan du ta tillvara värmen från den till huset blir det ju inte så stor förlust totalt sett. För ett jättevarmt pannrum har man inte så stor glädje av annars...
För någon/några få procents högre verkningsgrad ger nog inte mycket mot dåligt (?) isolerade rör och ackumulatortankar. Att dessutom ha pumpar som kör runt vattnet och drar så väl ström som bidrar till större förluster känns inte som ett supersystem - tycker jag.
Mitt förslag är alltså att koppla bort de sakerna, kolla på drifttidsmätare eller mät pelletsåtgången under en tid och prova dig fram till vilket som är effektivast.
Det verkar vara en bra som du gjort, att ha stort temperaturspann på till/frånslag.
Jag tror inte att du sparar så mkt på tändning osv på att köra pannan sällan. Du får se...ställa pelletskontot mot reparationskontot så att säga.
ca 1300 kr/mån för uppvärmning med pellets....
Du får knappt 1.5 m3 olja för det ...lär väl vara hälften så billigt med pellets
15550 kWh kommer man inte långt med om man har direkt el ....
Ved i all ära men det skall hinnas med mm annars hade nog inte pelletsen slagit rot för privatkunder......(Men diggar ved eldning själv..
Du får knappt 1.5 m3 olja för det ...lär väl vara hälften så billigt med pellets
15550 kWh kommer man inte långt med om man har direkt el ....
Ved i all ära men det skall hinnas med mm annars hade nog inte pelletsen slagit rot för privatkunder......(Men diggar ved eldning själv..
Vi har samma effekt på panna och har 3000 liter i ack. fungerar bra. mvh robbanflygsfors skrev:
Ja,man kanske skulle hålla lite koll på begagnade tankar då.nad robban skrev:
Skulle vilja ha dit två 500liter tankar till istället för hemmabygget så man har 1500 liter i alla fall.
Har oneklingen blivit sugen på ved igen..
Har fixat lite kontakter så ca 40kbm blandved(tre meters) +transport+hyra av vedmaskin i 3 dagar landar på ca 6000kr,blir väl ca 32kbm i slutändan och det ska jag klara mig på ett år så det blir ganska stor skillnad 15500 mot 6000kr/år.
Då får man fan stå ut med jobbet med den!
Jo faan det borde räcka och billigt oxå!! Vi har hittat en kontakt som kostar 250:- kubiken färdig klyvt men ej torrt.flygsfors skrev:Ja,man kanske skulle hålla lite koll på begagnade tankar då.
Skulle vilja ha dit två 500liter tankar till istället för hemmabygget så man har 1500 liter i alla fall.
Har oneklingen blivit sugen på ved igen..
Har fixat lite kontakter så ca 40kbm blandved(tre meters) +transport+hyra av vedmaskin i 3 dagar landar på ca 6000kr,blir väl ca 32kbm i slutändan och det ska jag klara mig på ett år så det blir ganska stor skillnad 15500 mot 6000kr/år.
Då får man fan stå ut med jobbet med den!
Vi har solceller så vi slutar elda på våren när solen börjar bli stark räknar med cirka 10-15 kubik på ett år, vi har drygt 10 kvadrat solceller. Huset är ca 200 kvadrat allt som allt...
Pannan vi har är en keramik panna med undertryck, en sugfläkt på taket.
Suveränt drag och minimalt med sot.
Acken är en gammal oljetank som är isolerad, det sitter värmeväxlare i tanken så ack vattnet cirkulerar inte i sig utan växlar bara värmen mot pannans vatten.
solcellerna har en egen värmeväxlare,
Likaså till varmvattenberedaren, där går vattnet först genom acken och växlar som säg ligger på 75 grader, vips 75 gradigt varmvatten, ingen el inblandad. Vår elräkning ligger på ca 7-800:- i månaden nu på vintern. Det är faan riktigt bra för ett så stort hus.
Ved för oss är riktigt lönsamt.
Lycka till med eldningen=)