Om en vecka flyttar vi till ett hus som värms med en ved/olje panna, ´Förra ägaren har dock bara värmt med olja vilket inte är ett alternativ för oss. så vårt problem är hur vi ska få ett bra system hyfsat billigt, vi e inte sugna på att byta alltihop nu då vi ska ha jordvärme i framtiden e det tänkt, Vi vill fösöka klara oss på ved i några år men har föstått att den här sortens pannor kanske inte e ultimata för det? vad finns det för andra lösningar?
Funkar det med förugnar, eller e kanske en pelletsbrännare av något slag det bästa? funkar dom på dom flesta pannor?
Mvh Christian

Vi hade samma problem, kombipanna som oljeeldades.
Pannan var dock modern med keramik och omvänd förbränning. Vi satte in en ackumulatortank med varmvattenberedning och solslinga. Funkar bra vi måste dock göra många vedinlägg då vedrummet är litet, 40 liter! Vår plan är att byta till en riktig vedpanna och då komplettera med fler tankar.

Om du eldar med ved ska du ha ackumulatortank för att värmen inte ska ta slut under natten och under dagen då du inte har möjlighet att elda. Finns många trådar att läsa om ackumulatortankar.

Har du en gammal panna utan keramik så blir rökgaserna mycket hetare och du riskerar att skada skorstenen. Även bjälklagen kan bli ohälsosamt varma, risk för brand. Vet inte om en draglucka kan sänka rökgasernas temperatur innan de går in i skorstenen.

Jag tycker att lösningen med ackumulatortank är ultimat. Till denna ansluts alla värmealstrande källor. Vedpanna, solpaneler, jordvärme, elpatron mfl värmer tanken. Värme och varmvatten tas ut från tanken. Bra tankar är bla Husqvarnatanken och Dalatanken.

Lycka till

• Gilla
Gunnilbo
  • Laddar…
Vad är det för kombipanna?

Mvh

Valbobygge skrev:
Vi hade samma problem, kombipanna som oljeeldades.
Pannan var dock modern med keramik och omvänd förbränning. Vi satte in en ackumulatortank med varmvattenberedning och solslinga. Funkar bra vi måste dock göra många vedinlägg då vedrummet är litet, 40 liter! Vår plan är att byta till en riktig vedpanna och då komplettera med fler tankar.

Om du eldar med ved ska du ha ackumulatortank för att värmen inte ska ta slut under natten och under dagen då du inte har möjlighet att elda. Finns många trådar att läsa om ackumulatortankar.

Har du en gammal panna utan keramik så blir rökgaserna mycket hetare och du riskerar att skada skorstenen. Även bjälklagen kan bli ohälsosamt varma, risk för brand. Vet inte om en draglucka kan sänka rökgasernas temperatur innan de går in i skorstenen.

Jag tycker att lösningen med ackumulatortank är ultimat. Till denna ansluts alla värmealstrande källor. Vedpanna, solpaneler, jordvärme, elpatron mfl värmer tanken. Värme och varmvatten tas ut från tanken. Bra tankar är bla Husqvarnatanken och Dalatanken.

Lycka till
Hej o Tack, det är nog något åt det hållet jag tänkt mig det hela. men undrar om du kanske då vet något om nästa problem. brevid pannan sitter en röd "klump" (expansionskärl???) inkopplad. (ser ny ut) och sen sitter det en variant på vinden i rostfritt med utloppsrör på taket, röret från den är kapat där den kommer in i pannrumet (källaren) en vän har för sig att det är den på vinden somska användas om jag tänkt elda med ved och att den brevid pannan inte skulle funka. mvh christian

PX-21 skrev:
Vad är det för kombipanna?

Mvh
En grön:D, nä tyvärr kommer jag inte ihåg beteckningen mer än att det e en ctc!

Är det en CTC 265 så är den ingen höjdarvedpanna .men en hyfsad bra panna för pellets

Mvh

PX-21 skrev:
Är det en CTC 265 så är den ingen höjdarvedpanna .men en hyfsad bra panna för pellets

Mvh
Vad behövs för att modifera en sådan panna? bara en pelletsbrännare som kopplas lr? om jag förstått saken rätt behövs inga acc-tankar för pellets eldning heller va?

Hej igen! Nu har ni kanske flyttat in?

Och kanske kollat vad det är för panna? Om pannan har omvänd förbränning med ett keramikroster i botten på vedrummet och lite andra stenar så har du en panna som duger hyffsat. Saknar du stenar ska du nog inte elda ved utan satsa på pellets. Köp en rökgastermometer på Clas Ohlson för en dryg hundring och kolla vilken temperatur du skickar in i skorstenen. Över 300 grader är skadligt för skorstenen och huset kan börja brinna. En bra kombipanna eldad på rätt sätt bör kunna ha en rökgastemperatur på 200-250 grader. Vår panna (en orange CTC Regent) från -91 med keramisk förbränning fungerar utmärkt.

Ang expansionskärl. Det spelar ingen roll vilket expansionskärl du använder bara de är avpassade för ditt behov.

Vedeldning innebär större volymändringar hos vattnet. Du måste se till att expansionskärlet klarar detta utan att släppa ut vatten.

Vi har öppet kärl på vinden. Vi har ett 200 liters expansionskärl och kommer bygga ut ackumulatortankvolymen till 3750 liter. Ett slutet kärl hade blivit mycket stort då vi har pannrum i källare och 2 plan ovan detta. Vi hade inte klarat oss på ett 400 liters kärl.

Räkna med minst 5% expansionsvolym för ett öppet kärl.

Ett slutet kärl kan behöva vara mer än 10 %. Höjd till översta element är en parameter att ta hänsyn till. Detta måste du räkna på.

Trycket i vårt system är 0,8 bar i pannrummet, dvs 8 meter upp till expansionskärlet. Hade vi valt ett slutet kärl så kan vi bara utnyttja 0,7 bar innan säkerhetsventilen öppnar.

Öppet system
+Mindre volym
+Billigare kärl
-Läckagerisken på vinden

Slutet system
+Ingen läckagerisk på vinden
+Enkelt att ansluta till systemets kalla sida (du spar 5% ved på att skicka kallvatten till expansionskärlet istället för varmvatten).
-Större volym, särskilt vid fler våningsplan.
-En pryl till i pannrummet som tar plats. (jag sätter hellre in fler ackumulatortankar)

H
Mer exakt vilken sorts panna är det? Är det en ctc 265 med två luckor på vänster sida och en oljelucka på höger sida så är den rätt bra för pellets. Ekonomin blir inte den allra bästa men den är ganska så lättskött. Om det är en sådan äldre kombipanna så glöm alla tankar på vedeldning, den är inte byggd för det. Kokseldning gick bra men det är nu förbjudet.
Acktankar behövs inte.
Det röda expansionskärlet går bra att använda om det inte är för litet.
Ska helst vara en tiondel av din uppvärmda vattenvolym. Är det så litet som 18 liter kan det nog behöva bytas till större.
Du kan faktiskt installera en brännare i pannan själv om du inte är helt oteknisk.

Redigerat:
har snarlika frågor så jag tar dom här
jag har en ERYL varmvattenpanna DP
ved, olja, el från 72

en lite naiv fråga:
1.alla säger att man ska ha acctank om man ska elda med ved. Jag bara tänker, att folk var väl inte alldeles korkade på 70 talet, ungefär lika smarta som nu, hur gjorde dom när de använde en sådan panna som jag har? Har ingen hållit på och eldat med ved i kombipannor? Någon som minns?
2. Nu kör jag elen, och det blir väldigt lite tapp vamvatten (trots att jag kör ut ganska lite värme i huset). Då säger folk att "förr" använde inte folk varmvatten lika mkt som idag. Men jag minns 70 talet, och jag minns att vi duschade, och mer än i 2-3 minuter.
3. Det är nog ingen smart idé att ha stora acctankar till min panna, men jag funderar på att ha en liten tank kanske 500 liter som kopplas som en del av systemet (på samma sätt som ett element) för att öka vattenmängden totalt i systemet. Är det smart?
4. Någon som vet hur mkt vatten ungefär det finns i ett vanligt system ett hus med två vångingar a 85 m2?
5. Har som sagt ingen erfarenhet så ni får ursäkta mina kanske självklara frågor. Bodde innan i ett hus som vi värmde med steninklädd kamin. Det funkade ju fick elda morgon och kväll. Borde det inte bli bättre nu när jag kan elda i en panna som värmer upp vatten? Tycker att det borde hålla värmen längre än min kamin i alla fall.

H
Folk på 70-talet var nog inte korkade men pannsäljarna kanske var ett steg smartare. Utveckla nya pannmodeller var dyrt och "kombipannor" tillverkade för koks och oljeeldning fanns redan i produktion. "Kombi" funktionen var väl mest tänkt av köparna som nödlösning ifall oljan skulle ta slut eller om det skulle bli någon ny suezkris.
Sanningen är nog att ingen eldade med ved i kombipanna 1972.
Missuppfattningen att gamla kombipannor skulle vara tillverkade för vedeldning har nog smugit sig in senare.
Nu har du en Eryl och den är nog inte helt hopplös för vedeldning.
Ska du köpa dyra tankar och laddomater och börja elda med ved så köp en riktig vedpanna också.
Enklast är väl att köra pellets i Eryl pannan.

Jag hadde en kombi panna som jag eldade ved i och det funkade bra. efter att jag modifierade eldstaden med en 10 mm rostfri plåt i överkant som lågorna slogrunt inan de for ut i rökröret(skorstenen). Den eldade jag i ca 5 år innan jag byggede nytt pannrum ute med kulvert och tankar mm. Men det var inte jätte varmt på morron och eftermiddag , men det går att koppla in en 500 l tank så att du får mera volym då håller det sig längre och du kan spara pengar till att fixa till det senare!!

hur kopplade du in 500 litaren? ska man ha en laddomat blir det så attans dyrt, finns det något annat sätt?

Jag kopplade in den som en stor "Radiator" i pannrummet. Koppla den parallelt med radiatorkretsen, Sätt en termiskventil på radiatorkretsen som gör att allt vatten över ställt värde går till tanken. Sedan när pannan går ned i temp tar den ur tanken. Ventilen är en ESBE blandnings ventil(används till varmvatten) men det funkar så här med. Inte optimalt med det går.Det kräver att du bygger om lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.