22 623 läst ·
27 svar
23k läst
27 svar
Vattenburen golvvärme i badrum - hur?
OK!
Ser egentligen bara ett problem. Minst 36 mm flytspackel vid golvbrunn (?!?!?!) gör att man måste upp ytterligare ett par centimeter antar jag runt kanterna. Golvet utanför badrummet är uppbyggt 45 mm. Jag får en liten nivåskillnad vid dörrposten, men den är överkomlig. Hur mycket armering använder ni. 2,5 mm järn på cc 100mm?
Hur mycket fall måste man ha egentligen?
Och sist men inte minst. På BKR:s hemsida finns ett kvalitetdokument som ser frestande ut att använda. Där får entreprenören intyga att man följer byggkeramikrådets anvisningar till punkt o pricka. Någonsom använder detta.
Ser egentligen bara ett problem. Minst 36 mm flytspackel vid golvbrunn (?!?!?!) gör att man måste upp ytterligare ett par centimeter antar jag runt kanterna. Golvet utanför badrummet är uppbyggt 45 mm. Jag får en liten nivåskillnad vid dörrposten, men den är överkomlig. Hur mycket armering använder ni. 2,5 mm järn på cc 100mm?
Hur mycket fall måste man ha egentligen?
Och sist men inte minst. På BKR:s hemsida finns ett kvalitetdokument som ser frestande ut att använda. Där får entreprenören intyga att man följer byggkeramikrådets anvisningar till punkt o pricka. Någonsom använder detta.
Tjockleken på golvet beror ju på hur stort badrummet är. Vad jag har läst mig till så ska det luta ca 1 cm per meter. Är rummet väldigt stort så får man nog avväga det där lite så att inte nivåskillnaden blir flera cm.
Hittade speciella badrumströsklar på K-rauta som sväljer litegrann av höjdskillnaden, kanske kan vara något?
Vårt armeringsnät var nog lite grövre 4-5 mm på ca cc 100 mm
Hittade speciella badrumströsklar på K-rauta som sväljer litegrann av höjdskillnaden, kanske kan vara något?
Vårt armeringsnät var nog lite grövre 4-5 mm på ca cc 100 mm
Rekommendationer ur BBV:
Golvlutning skall utföras i intervallet
1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar
av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning
eller vattenspill. Bakfall får inte
förekomma i någon del av utrymmet.
På golvytor som regelmässigt utsätts för
vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen,
i duschdelen och under badkar skall
golvlutning utföras i intervallet 1:50–1:150
(20 mm/m–6,7 mm/m). Alternativ golvlutning
kan avtalas vid fasta installationer, såsom
t.ex. duschvägg.
Golvlutning skall utföras i intervallet
1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar
av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning
eller vattenspill. Bakfall får inte
förekomma i någon del av utrymmet.
På golvytor som regelmässigt utsätts för
vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen,
i duschdelen och under badkar skall
golvlutning utföras i intervallet 1:50–1:150
(20 mm/m–6,7 mm/m). Alternativ golvlutning
kan avtalas vid fasta installationer, såsom
t.ex. duschvägg.
Varför inte gjuta med EPS betong i bjälklaget med en slipsats på där slingorna/slangarna ligger??
Så gjorde en kompis som byggt nytt nu o som är murare, Först klädde han in bjälkarna/taket (taket till bottenvåningen) med plast sen så gjöt han med denna EPS betong som består av friggolitkulor o cement o väger nästan inget men styvar/bär som betong.. Det gick 6,8 liter vatten till 50 liter färdig betong..
Det blir oxå isolerat med denna betong o han sa att det är den dom använder nu, Gips/spån är ute i badrum sa han...
Så gjorde en kompis som byggt nytt nu o som är murare, Först klädde han in bjälkarna/taket (taket till bottenvåningen) med plast sen så gjöt han med denna EPS betong som består av friggolitkulor o cement o väger nästan inget men styvar/bär som betong.. Det gick 6,8 liter vatten till 50 liter färdig betong..
Det blir oxå isolerat med denna betong o han sa att det är den dom använder nu, Gips/spån är ute i badrum sa han...
Tack Matss!
Jag tror rörfirman jag har skickar med 16 mm rör till hela min övervåning. Antar att jag måste ha samma rördimension i alla rum m h t tryckfall. Hur som helst så är det en förbannat enkel lösning.
I morgon ska vi bestämma vilken firma som gör jobbet, har tre vilande offerter med ungefär samma priser. När vi väl bestämt oss är det slutligen upp till dem att göra en godkänd lösning. Men jag får ju många bra tips och vi vill ju slippa släpa hem en massa onödigt byggmaterial.
Återkommer.... Mer tips välkomnas.
Jag tror rörfirman jag har skickar med 16 mm rör till hela min övervåning. Antar att jag måste ha samma rördimension i alla rum m h t tryckfall. Hur som helst så är det en förbannat enkel lösning.
I morgon ska vi bestämma vilken firma som gör jobbet, har tre vilande offerter med ungefär samma priser. När vi väl bestämt oss är det slutligen upp till dem att göra en godkänd lösning. Men jag får ju många bra tips och vi vill ju slippa släpa hem en massa onödigt byggmaterial.
Återkommer.... Mer tips välkomnas.
Lyfter tråden för jag har ett liknande problem och är intresserad av hur det blev. Jag vill minimera bygghöjden eftersom anslutande golv är 44 mm högre än golvbjälkarna. Jag har cc30 på bjälklaget och funderar på att göra så här:
- Golvreglar cc 300
- Spårad spånskiva 22 mm
- Plåtar+ slingor 16mm
- Primer
- Armeringsnät
- Flytspackel (12mm vid brunn, fall minst 1:200)
- Tätskikt (LIP system 17)
- Fix
- Klinkers
- Flexfog
Detta bygger vid dörren c:a 22+25+10=57mm
Finns det bättre sätt med lägre eller lika bygghöjd ?
- Golvreglar cc 300
- Spårad spånskiva 22 mm
- Plåtar+ slingor 16mm
- Primer
- Armeringsnät
- Flytspackel (12mm vid brunn, fall minst 1:200)
- Tätskikt (LIP system 17)
- Fix
- Klinkers
- Flexfog
Detta bygger vid dörren c:a 22+25+10=57mm
Finns det bättre sätt med lägre eller lika bygghöjd ?
FlooreWa 12 använde jag i förra huset, bygger 12 mm på befintligt underlag och fungerade utmärkt. http://www.floore.se/
Men jag är lite skeptisk till Iaans koncept. Har renoverat badrum som inte hållit för lasten med enkel (ospårad) 22, iofs med cc 60. Ersatte med cc30, tvärkortlingar, 22 mm golvspån med limmad 12 mm golvgips och sen golvvärme.
Men jag är lite skeptisk till Iaans koncept. Har renoverat badrum som inte hållit för lasten med enkel (ospårad) 22, iofs med cc 60. Ersatte med cc30, tvärkortlingar, 22 mm golvspån med limmad 12 mm golvgips och sen golvvärme.
Tack robsarve för värdeful info. Det är bra att veta innan man sätter igång...
Det får bli kortlingar i bjälklaget, 22mm golvspån, primer, Floorewa alternativt 12mm rör ingjutna i avjämmningsspackel.
Några ytterligar frågor om jag är tacksam att få svar på:
1) Någon som har förslag på lämpligt (fiberarmerat ?) spackel. Normalt sägs det att man ska ha 30 mm över rören, men om jag har förstärkt bjälklag så kanske man kan gå ner till 25-30mm totalt, dvs c:a 15 mm över rören.
2) Behövs värmeplåtar i denna konstruktion?
3) Alternativet med EPS cement är också intressant. Hur tjock kaka måste gjuta för att få bärighet motsvarande 22mm spån. ? Jag vill ha ju kvar isolering i bjälklaget.
Det får bli kortlingar i bjälklaget, 22mm golvspån, primer, Floorewa alternativt 12mm rör ingjutna i avjämmningsspackel.
Några ytterligar frågor om jag är tacksam att få svar på:
1) Någon som har förslag på lämpligt (fiberarmerat ?) spackel. Normalt sägs det att man ska ha 30 mm över rören, men om jag har förstärkt bjälklag så kanske man kan gå ner till 25-30mm totalt, dvs c:a 15 mm över rören.
2) Behövs värmeplåtar i denna konstruktion?
3) Alternativet med EPS cement är också intressant. Hur tjock kaka måste gjuta för att få bärighet motsvarande 22mm spån. ? Jag vill ha ju kvar isolering i bjälklaget.
Ingen kompetens i detta egentligen - men en kommentar - att gjuta in slingorna i EPS cement är inte att rekommendera - då blir ju värmeslingorna omgivna av isolering. (Har för mig att jag läst något om detta hos tillverkarsida)
att först gjuta med EPS och sedan lägga slingorna ovanpå är nog bättre förutsatt att det finns utrymme på höjden
att först gjuta med EPS och sedan lägga slingorna ovanpå är nog bättre förutsatt att det finns utrymme på höjden
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag håller oxå på med värmen i badrumsgolvet och har tänkt göra som följer:
- Bjälklag i varierande cc men max 300 cc (gammalt hus).
- En dröse kottlingar mellan bjälkarna med lite glespanel.
- Kapade värmeplåtar så de ej ligger ut över bjälkarna (så jag kan skruvlimma spånskivan).
- 16 mm slang, ca 25m på en yta av 4,5 kvm.
- Skruvlimmad spånskiva.
- Flytspackel med minst 12 mm.
- Tätskikt.
- Klinkers.
Ett väldigt bökigt sätt att montera värmen men jag vill verkligen undvika hög bygghöjd.
- Bjälklag i varierande cc men max 300 cc (gammalt hus).
- En dröse kottlingar mellan bjälkarna med lite glespanel.
- Kapade värmeplåtar så de ej ligger ut över bjälkarna (så jag kan skruvlimma spånskivan).
- 16 mm slang, ca 25m på en yta av 4,5 kvm.
- Skruvlimmad spånskiva.
- Flytspackel med minst 12 mm.
- Tätskikt.
- Klinkers.
Ett väldigt bökigt sätt att montera värmen men jag vill verkligen undvika hög bygghöjd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden