Hej, har ett hus på ca 160-200m2 funderar på att byta värmepanna och sätta dit tankar. Har en kimapanna från 80-talet, gör av med ca 30-40 kubik år.

Hur stor panna (kw) och stora tankar behöver jag, för att det ska fungera utan att behöva elda allt för mycket?

Detta är min första kåk och jag är 22år så jag har inte nån vidare erfarenhet så jag är tacksam för svar.

Redigerat:
_ap_
En ack på ca 3000L skulle nog bli bra i ditt fall har en liknande kåk och då räckte mina 3000L bra, sen en panna med stor ved volym så man klara sig på en brasa/dag.
Lycka till!

Så pass stor tank, räcker en panna på 30 kw? Eller vad skulle du rekomendera för panna? Vad kan ett sånt kalas kosta?

30 kW går fint men det är viktigare hur mycket ved den rymmer (eldstadsvolym)
i 3000 l tank rymmer du 175 kWh om du laddar tanken 40-90° o för att fylla det krävs istortsätt 175 l ved..

Med effektbehov på 10 kW för huset räcker 3000 l i 17,5 tim innan du måste elda igen..

En kompis kör en Calmar v 33 mot 3700 l tankvolym o det krävs ca 2,5 ilägg för att ladda den volymen om tankarna är nere på 26-27° (270 kWh + husets förbrukning under eldningen) pannan brinner då i 8-9 tim

Ok, tack då vet jag lite mer hur det funkar.
Istället för att byta panna så funderar jag på att sätta dit en kenjonugn, 25kw modellen med 100 liters kammare, fast det kanske är lika bra att slå till på 40kw med 140 liters vedförråd. Hur fungerar en sådan lösning?

http://www.kenjonugnen.se/

Jag har en begagnad på gång, just nu eldar jag med en Kima panna från 84, har hyfsat vedinkast i den, 45 cm diameter och tar 70 cm bitar. Men den slukar så mycket ved, därför jag tänkte att en förugn kunde vara nåt. har en 500 liters tank som jag funderat på att sätta dit, blir det för lite?

Eller rättare sagt, går det att ha sammanlagt 745 liter panna plus tank, och elda utan att det bildas för mycket tjära eller blir gengas smäll :) om man laddar en kenjon 25kw full?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.