Hej!

Min mor skall riva sommarstugan och bygga ett mindre hus på ca 100 m2 i 1,5 plan på Västkusten, ca 500 m från havet.
Hon är pensionär och skall bo där permanent framöver. Klimatet är ju havsklimat med ofta lite vind som kan vara västlig och lite fuktig, rå på vintern. Dock sällan sträng kyla. Regnigt.

Nu funderar hon på vilket värmesystem som hon skall välja. Vattenburet system är vi inne på. Hon kommer att ha en kamin i vardagsrummet som extra värmekälla.

Jag har själv pellets i min villa och är mycket nöjd med det. Jag har rekommenderat det och hon är nog själv inne på det. Hon är ganska praktisk och klarar nog av påfyllning och att sota.

Hon har varit hos energirådgivare och de har sagt att priset på en ny panna med pelletsbrännare skulle gå på en hel del. Tror de talade om 140 000 kr om det även inkluderade vattenrör vet jag ej.

Mina frågor :
- kan man komma billigare undan genom att köpa en begagnad panna och en ny brännare, finns det nackdelar med ett sånt system?
- vattenburen golvvärme eller element på väggen?
-placering av panna och ev pelletsförråd? hon har begränsat med yta och får inte bygga större, hon har ju inte tänkt att ha ett separat pannrum , kan man sätta pannan någon annanstans t ex i ett förråd i anslutning till en friggebod och leda värmerör i marken in till huvudbyggnaden?
-hur kan vi avgöra om vi skall ha en ackutank också? priser och vilken volym är lämplig när hon mestadels bor ensam men ibland får besök av kanske 3-4 personer?

Fint om ni kan ge mig tips här eller någon länk där man kan läsa och få svar.

Bästa hälsningar till alla vänliga människor!

Jimmy

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.