Har en Nibe 310 Fighter och en Contura 560 T kamin. Har därför installerat en innegivare på pannan. Givaren är placerad i sovrummet som ligger längst bort från kaminen. Har ställt börvärde på innetemp till 19 grader. Tanken är att "snåla" på pannan och elda upp till lagom temperatur. Men pannan går allt som oftast ändå, oavsett om temperaturen inne är 21 grader. Hur ska pannan arbeta i förhållande till innegivare? Enligt mig bör den slå ifrån när önskad temp är uppnådd, dvs 19 grader men så verkar inte vara fallet. Vilka inställningar kan vara optimala när man eldar med ved? Blockera elpatron?

Pratat med Nibes support på telefon men blev inte mycket klokare av det. Deras gubbe tyckte också att pannan skulle vila sig när börvärdet är uppnått. Han sa också att innegivare och utegivare samarbetar. Dock visste han inte riktigt hur det hängde ihop...

Pannan är ställd på värmekurva 10 och -2 i förskjutning just nu.

När min Nibe310 fungerade stängde jag av el-patron då jag eldade. Det är det enda tillförlitliga du kan göra.
Om du har bra spridning av värmen i huset kommer det att fungera utmärkt, om inte så kommer eventuellt värmen i huset ändå inte räcka till värmepumpens varmvattentillverkning.

Rumsgivaren till Nibe förskjuter börvärdet för framledningstemperaturen, som i sin tur styr shuntventilen..
Kompressorn i "pannan" går så länge det är för kallt i tanken i pannan.
Så rumsgivaren är ingen av/på termostat som stänger av kompressor/el-patronen.

Tack för de svaren. Har jag förstått rätt så går det ut kallare vatten till radiatorerna vilket innebär att det tar mindre uppvärmt vatten från tanken.
Ska testa att köra utan elpatron när vi eldar. Än en gång, tack så mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.