5 159 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
vedpanna ca25kw och 1500 lit.tankar..Går det?
Medlem
· Västra Götaland
· 16 inlägg
Hejflygsfors skrev:Ja,man kanske skulle hålla lite koll på begagnade tankar då.
Skulle vilja ha dit två 500liter tankar till istället för hemmabygget så man har 1500 liter i alla fall.
Har oneklingen blivit sugen på ved igen..
Har fixat lite kontakter så ca 40kbm blandved(tre meters) +transport+hyra av vedmaskin i 3 dagar landar på ca 6000kr,blir väl ca 32kbm i slutändan och det ska jag klara mig på ett år så det blir ganska stor skillnad 15500 mot 6000kr/år.
Då får man fan stå ut med jobbet med den!
Menar du att det blir mindre ved när du har kapat o kluvit den??
Ja det blir skillnad pga stjälpta mått och staplade mått.
Tar du 40kbm på en lastbil och kapar och klyver det,sen lägger upp i vedflod så blir det mindre luft i vedfloden än vad det är på lastbilen,därav minskar kbm pga att veden "packas" mer i vedfloden.
Tar du 40kbm på en lastbil och kapar och klyver det,sen lägger upp i vedflod så blir det mindre luft i vedfloden än vad det är på lastbilen,därav minskar kbm pga att veden "packas" mer i vedfloden.
Såhär ligger det till:
1 fastkubik = 2 travkubik = 3 löskubik(stjälpt mått)
Källa: http://goto.glocalnet.net/waggetorp/prisjamforelser.htm
1 fastkubik = 2 travkubik = 3 löskubik(stjälpt mått)
Källa: http://goto.glocalnet.net/waggetorp/prisjamforelser.htm
Medlem
· Västra Götaland
· 16 inlägg
matsa o immobil är inne på samma linje som jag var. Jag börja nästan tvivla en stund......................
ja det är bara att ta på sig dumstruten! Tänkte lite fel där....
Jag fick en gång ca 30kbm stjälpt mått och det blev ca 23kbm när jag travat upp det,så jag tänkte nog inte riktigt när jag skrev...ursäkta
Men för att återgå till det då: Jag använder ca 32kbm travad,vad blir det ca i fastkubik då?
Jag fick en gång ca 30kbm stjälpt mått och det blev ca 23kbm när jag travat upp det,så jag tänkte nog inte riktigt när jag skrev...ursäkta
Men för att återgå till det då: Jag använder ca 32kbm travad,vad blir det ca i fastkubik då?
Medlem
· Västra Götaland
· 16 inlägg
egentligen skall man inte säga fastkubik då det avser arean på själva stockarna tom exl. bark. En hög med ved i 3m längder brukar mätas i lösmeter alltså på samma sätt som kluven, LxBxH. Jag brukar räkna att det blir ca 1,5 x när man har kapat o kluvet (stjälpt mått) i 50cm längder, kapar man upp brasved (33cm) kan man nästan räkna dubbelt upp. Staplar man veden blir det givetvis mindre volym, men jag har då aldrig varit med om att man att man räknar vedvolym i annat än stjälpt mått men jag kan ha fel.
Alla har givetvis olika uppfattning om detta, men det här är min uppfattning.
Alla har givetvis olika uppfattning om detta, men det här är min uppfattning.
Klicka här för att svara