Hej

Om jag vet mitt U medel för min huskonstruktion Omslutningsarean
(golv, väggar, tak, fönster, dörrar & ev köldbryggor)

Hur ser formeln ut för att räkna ut transmisionsförlusterna på årsbasis.

Jag vill liksom ha en enkel formel endast för detta för att sedan kunna laborera med isoleringstjocklekar i olika delar, förändra mitt U medel och se och känna efter vad som kan vara skäligt för mig.....

Jag vet att solinstrålning, värme från människor och hushållsel kan bidra till uppvärmningen av huset.... finns det någon generell siffra som man kan "budgetera" med. Jag är inte ute efter en exakt och 100% korrekt teoretisk siffra eller formel för detta....dvs inget som tar hänsyn till exakt var varje fönster är placerat och hur många mackor jag skickar i brödrosten varje vecka och om katten är inne eller ute en molnig eftermiddag.... utan något mer generellt om det nu är möjligt....... huset blir välplanerade 111 kvm. mest fönster mot söder, 2 vuxna 2 barn hund & katt + ev.akvariefiskar beroende på kattens humör och aptit...:D

Tack på förhand!!!

Hej igen!

Transmissionseffekt genom en byggnadsdel med känt U-värde kan beräknas enligt följande:
P=AxUxDt där
P=Effekt (W)
A=Area (m2)
U= U-värde
Dt= Skillnad mellan ute och innetemp.

Glöm inte transmissionen för taket /golv.

Vid en komplett transmissionsberäkning för en fastighet bör man även ta hänsyn till läckluft, som schablon brukar man sätta 0,8 l/s per m2 i bostäder om jag minns rätt.

Vad gäller internvärme/solinstrålning/personlast mm är det ganska svårt att säga ngt exakt men man brukar räkna ca 3000kWh/år när man räknar på lägenheter så i ditt fall med lite mer fönster, mer maskiner osv så kanske någonstans 4000-5000 kWh/år.

När man sedan räknat ut toppeffekten på ditt hus vid DUT så är det dags för "graddagarna" igen för att se hur det påverkar på årsbasis.

MVH

Hej Ritchie och tack för hjälpen ännu en gång

OK har eleven fattat rätt??

Transmisionsförluster

347 x 0,21 x 13 = 947,31w

947,31 x 14000 = 13262 Kwh/år

Ventilationsförluster vid flödet 175m3/h

1,2 x 175 x 13 / 3600 = 0,642 x 8760 = 5624 Kwh/år

Läckluft

1,2 x 2,88 x 13 = 44,9 x 8760 = 393 Kwh /år

Totalt

13262 + 5624 + 393 - 4500 = 14779 Kwh /år

toppeffekt
947,3 + 642 + 0,045 = 1589W 1,6KW

Verkar det rätt:)

Det är nog inte toppeffekten du fick ut där. Bara ventilationsförlusterna utan värmeåtervinning vid -18 grader blir 2,3 kw. Det är säkert inte ofta det blir så kallt nere i skåne men...

Det verkade ju väldigt lite....

Vid en utetemp på -20 och en innetemp på 21 blir dT 41
transmission 347 x 0,21 x 41 = 2,99 Kw
vent 1,4 x 175 x 41 / 3600 = 2,79

tot 5,78 Kw

blir det så???

Något är fel tror jag:confused::confused:
uppskattar om jag får lite feedback för att få klarhet med matten.....

Som Ritche beskrev var det transmissionseffekten jag fick fram genom att räkna följande
omslutningsarean X Umedel X gradskillnad
347 x 0,21 x 13 = 947,31 W

energiförbrukningen är väl W = P x t dvs under en timme är förbrukningen 947,31w
Om gradskillnaden under hela året är 13 grader som i mitt exempel ovan blir energiförbrukningen 947,31 x 8760 = 8298435w dvs 8298Kwh

Eftersom gradskillnaden är olika under året räknar man istället med gradtimmar

Jag räknade ju först effekten vid en fastställd gradskillnad för att sedan multplicera det med antalet gradtimmar för skåne vid en innetemperatur på 21 grader..... måste väl bli helt tokigt?

Ska uträkningen istället vara så enkel som : Arean x Umedel x gradtimmar??

Hej!

Ingen som kan hjälpa mig att bringa klarhet i hur man räknar transmissionsförluster på ett enkelt sätt????

en fråga till: var hittar jag uppgifter om gradtimmar i skåne???

nä föresten.. här kommer ytterliggare en fråga . Blir det fler antal gradtimmar att räkna med om jag höjer min innetemp från 20 - 21 grader???

Hoppas ni kan hjälpa till.... Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.