B
bybackarn: Det ser ut som du har ett avlopp under, Det sitter ett vitt rör där nu. Sätt dit en förgrening och dra nästa dit med.
10 svar · 4,2k läst
·
hissputte
hissputte: jag sa till killarna som grävde ner mitt nya vatten och avlopp att gräva upp septitanken sen sålde jag den på blocket. det var inga som helst problem att bli av med en, ångrar dock att jag inte satte ut den för mer pengar.... sålde den för 2000, 3kubik.
7 svar · 9,2k läst
M
MAttias_A: Suveränt! Tackar för svaren! Mvh
3 svar · 2,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Klart att det försvinner massor med värme ut horisontellt, precis som du säger. Kan du isolera betongplattan (och väggen också då) utifrån? Verkar ju surt att hacka upp allt ihop! Men sedan försvinner det ju en hel del värme nedåt också, även om det är lite uppvärmt där nere. Det bästa du kan göra är kanske att försöka beräkna värmeförlusterna i dag, och vad du kan uppnå
1 svar · 1,0k läst
·
B
bybackarn: De 2 första alternativen låter bra. Dra inte med tång får du märke på spindeln så är den kass!! Men har du luftat denna slinga? Om inte gör det och stäng de övriga under tiden. Det brukar sitta en luftskruv i toppen på alla returslingorna. Öppna den och kolla "trycket släpp ut luft" det kan ta flera min innan luften kommer. Sedan kann du ju kolla med de anndra slingorna och
8 svar · 9,0k läst
B
bybackarn: Jag har en Danfoss aoutomatik, men de givarna ser likadana ut. Och de funkar bra.
19 svar · 7,4k läst
P
PST: Stämmer ganska bra med 2,5h, 125 liter björkved travat mått innehåller drygt 108kWh energi, om pannan är på 35kW och brinner i 2,5h blir det nästan 90kWh. Acktank på 2000l kan rymmer ca 110kWh vid 50 graders skiktning, så det är iofs inte så långt ifrån full laddning utan förbrukning, och i praktiken kommer det att krävas 2 ilägg för att ladda fullt på vintern, dock kanske inte
12 svar · 4,4k läst
P
PX-21: finns det till 15 mm rör,,?Kanske inte så snyggt i ett sovrum men ändå;) Mvh
7 svar · 1,7k läst
M
mape17: Pratade med NIBE idag och fick tips på att mäta på termomotorn. Mätte och fick fram att när reglersystemet ville höja temperaturen på framledningen så låg ca 220v på motorn, medan det var 0v om tempen var tillräcklig. Alltså termomotorn har lagt av! Nu är det väl bara att beställa en ny, ambigyr std 1.2/100 för den nätta summan av 2100:- plus moms, hos NIBE. Eller någon kanske
3 svar · 6,2k läst
knekten
knekten: [citat] Så sant så sant:)
8 svar · 1,1k läst
M
Moltas: Tackar, precis det svaret jag helst ville ha men var osäker på om luften skulle bli omöjlig att få ur...
3 svar · 3,8k läst
B
BAS: Lyd sotaren. Vad händer om du eldar för fullt i den ena kaminen, den andra står lite på glänt och en fiskmås flyger ner och täpper till skorsten (kunde inte komma på något mer plausibelt scenario, men rent teoretiskt skulle det kunna inträffa)?
3 svar · 1,7k läst
D
danielr112: Som JML skrev. Avgaserna måste gå vid sidan om. Livsfarligt att skicka ut dem direkt i lokalen!
5 svar · 7,3k läst
P
PX-21: Räcker med gängtejp på så små tappar..håller i 100 år:p Mvh
6 svar · 1,1k läst
·
B
bybackarn: Ja. Men du måste avända stödhyllsor i prisolen då den är mjuk. Annars så kan den krypa ur vanippeln eller liknande nippel.
1 svar · 1,2k läst
J
JanneL: Vad jag inte förstår är varför du har en varmvattenberedare med denna storlek kopplad till en värmepump. Är ni många i hushållet och har stor varmvattenförbrukning eller har du tänkt stänga av vp under sommarhalvåret och använda beredaren då? Frågan kan kanske verka underlig, men jag har även ett hus där uppvärmningen sker med pellets. För att inte behöva köra pannan under
33 svar · 6,3k läst
·
Crille68
Crille68: [citat] Precis rätt! Men fyll först på systemet så att trycket blir normalt. Sen när du öppnat och stängt säkerhetsventilen någon/några gånger så får du fylla på igen. Säkerhetsventilen kommer förhoppningsvis att täta sig när du "motionerat" den. Det kan ibland ta någon dag eller två innan den tätar. Du kan slå/knacka på den på sidan så kan det hjälpa också. Men slå
2 svar · 5,8k läst
Immobil
Immobil: [citat] Där har du orsaken. Gran har en otrolig förmåga att sprätta iväg gnistor. Därför är inte gran lämpligt att elda med i öppna spisar. Testa att slänga in lite furu, björk eller bok istället. Då kommer det säkert inga sotflagor på taket.
4 svar · 9,6k läst
R
Raukas: Tusen tack!!!
2 svar · 2,0k läst
P
PX-21: rinkabyrör mvh
1 svar · 1,1k läst
Snailman
Snailman: jag tror jag lutar åt att det får bli en kombinerad vatten/el handdukstork... så får det väl visa sig hur den blir använd... funderar på att köpa en eltork, och sedan skruva loss elelementet och montera ett t-rör och sedan skruva tillbaka elelementet och sätta kranen för vinklad vattenanslutnig i t-röret, undrar om alla torkar har samma anslutningsgänga? det borde de väl ha...
9 svar · 1,6k läst
B
Böne: OK, tack knekten för klarläggandet, jag skall kolla på den
17 svar · 7,0k läst
O
olle45: Hej glenn30 Du har helt rätt! Du har fått tag på ett med koppel, Det är det röret som termostaten sitter på som vattnet går in,och det andra röret längst ner retur. Mvh Ruben
1 svar · 617 läst
Immobil
Immobil: Direktlänk: http://www.rinkabyror.se/pages/help/storleksguide.aspx
2 svar · 1,1k läst
K
ktm250: När du kan belägga spacklet beror på vilket spackel och vilken tillverkare. Står i produktbladet för produkten och oftast på säcken. Väntetiden till att slå på värmen är 28 dygn och då smyger man på den med en ökning av 5°c/dygn
1 svar · 1,0k läst
O
olle45: Hej Micke Vist kan du göra isoleringen själv! Tips: Rådfråga sotarmästaren före om råd om hans synpunkter om han några bra råd i ämnet! Det är ju han som skall godkänna ditt utförda jobb. Mvh Ruben
1 svar · 2,3k läst
M
MagnusRö: Pratade med en kille på IVT om deras motsvarighet till Nibes FLM30. Han menade att i de södraste delarna av landet ger det en vinst på ca 500 kr om året att extravärma slingan ställd mot en kostnad på 10 000 plus installation. Jag tycker vinsten är för liten för att kosta på sig detta dyra frånluftsagregat. Kan åstadkomma detta med en enklare takfläkt/kanalfläkt.
9 svar · 3,5k läst
pellefant
pellefant: jag har separerat golvvärme och radiatorvärmen, radiatorerna tar jag via en bivalent shunt från tekniktankens topp eller mitt (beroende på hur varmt det är i tanken) golvvärmen tar jag från mitten på tanken och returerna i botten. i garaget tar jag åxå golvvärmen från mitten på tanken och retur i botten, det gör att jag inte "tar" av det varma vattnet i lika stor utsträckning som
7 svar · 2,4k läst
M
Matss: Pay-off-tid för tjockare isolering beror på vilken värmekälla du har. Sen är det så att du får ett bättre klimat i krypgrunden ju mindre isolering du har, också något att tänka på...
1 svar · 1,5k läst
hajof70
hajof70: Den biten känns jäkligt bra! Är ju några kronor och känslor investerade i det som står där. Återstår som sagt bara att se vad det hela kommer att kosta att ligga på den RF-nivån... :p
25 svar · 9,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.