45 413 läst ·
19 svar
45k läst
19 svar
Element som inte funkar (är inte fel på termostaten)
Jag hade fyra element som inte fungerade när jag satte på pannan för säsongen.
Lyckades få igång tre av dem genom att rucka på termostat"piggen". Det fjärde (och sista på stammen) fungerar fortfarande inte... Idag (i frustration) skruvade jag på alla möjliga ventiler på elementet, och längst ner till höger på elementet råkade jag skruva loss hela muttern vilket resulterade i att det fullkomligt sprutade ut vatten från elementet. Jag lyckades tillslut få fast muttern igen och upptäcker att elementet fakiskt börjat bli varmt! Men efter c:a 5 min är det iskallt igen.
(Hoppas det går att förstå min snurriga beskrivning)
Vad kan detta bero på? Är det stopp i utloppet?
Lyckades få igång tre av dem genom att rucka på termostat"piggen". Det fjärde (och sista på stammen) fungerar fortfarande inte... Idag (i frustration) skruvade jag på alla möjliga ventiler på elementet, och längst ner till höger på elementet råkade jag skruva loss hela muttern vilket resulterade i att det fullkomligt sprutade ut vatten från elementet. Jag lyckades tillslut få fast muttern igen och upptäcker att elementet fakiskt börjat bli varmt! Men efter c:a 5 min är det iskallt igen.
(Hoppas det går att förstå min snurriga beskrivning)
Vad kan detta bero på? Är det stopp i utloppet?
Det kan trots allt vara ventilen som stänger i ditt element. Fjädrar piggen tillbaka om du trycker in den? Prova annars med att knacka på ventilhus och piggen lät med en hammare. Alternativt att du har fått in luft och behöver lufta elementet, vilket bör göras med cirkulationspumpen för värmeslingan avstäng.
När du luftar, stänger du då av cirkulationspumpen? Har kanske inte så stor betydelse men skulle kunna påverka om du hela tiden har tryck på inkommande så att all luft inte luftas ut. Rekommendationen är att cirk.pump ska vara avstängd.
Ja det är det som är så konstigt, att det fylldes på med varmt vatten när vattnet sprutade ut från elementet..-MH- skrev:
Hur kollar jag om elementet är strypt på returen? Bifogar bild på hur det ser ut
Kan va skräp i ventilen bakom stiftet.
Är inte själva stiftet som stryper vattnet in till radiatorn utan en ventil under till.
Här är en gammal tråd där jag beskriver hur man kan få den ren hjälper ibland.
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/80129-saett-namn-pa-elementgrunkan.html
Är inte själva stiftet som stryper vattnet in till radiatorn utan en ventil under till.
Här är en gammal tråd där jag beskriver hur man kan få den ren hjälper ibland.
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/80129-saett-namn-pa-elementgrunkan.html
Har haft samma problem med ett av mina element och det var bara att ta en skiftnyckel och skruva loss själva hylsan som den lilla piggen sitter i och innanför den kan man ta en liten skruvmejsel och jucka lite så den ventilen eller vad det är åker ut en bit, efter det blev iallafall mitt element varmt....
mvh Tommie
mvh Tommie
Nu har jag gjort med ventilen enligt nedan. Kom faktiskt ut någon tesked svart vatten, dock har ännu ingen värme kommit upp i elementet. 
Provade också att lyfta på hatten i returen och sprutade 5-56 där samt ruckade lite med en mejsel. Hjälpte inte det heller.
Provade också att lyfta på hatten i returen och sprutade 5-56 där samt ruckade lite med en mejsel. Hjälpte inte det heller.