Värme allmänt
tio_Pepe: [citat] Jag behöver egentligen inte sprida värmen, bara få upp temperaturen någorlunda så att det är 15 grader hellre än 5 när vi kommer dit.
Turbomaniac: OK Tack för det tipset ska testa olika varienter men det låter som en bra ide:)
Martin_A85: [citat] Ok, blir å göra precis som du säger. dessutom så blir 8centimeter en helt perfekt nivå.
h-man: Jag har tilluft även till det (de) rum där jag funderar på kamin samt spiskassett men är tveksam till om det går att ordna separata uteluftuttag (om det inte går att lösa via den befintliga murstocken). Är det nån risk att kamin/kassett förstör FTX-anläggningens arbete? Kan det bli "för stort" undertryck? Jag har ju inte tänkt att jag ska elda hela tiden så det elden behöver bara
Norea: såg att lvis element ceb är billigare än de andra modellerna de har, men tyvärr har de ingen konvektor. då köper jag nog hellre myson som jag har för mig har konvektor.
spikers_corner: Jag blev tvungen att se vad Wirsbo/Uponor skriver om detta. Men de nämner det inte. De säger inte heller något om att fästa plåten i andra sidan sedan man lagt slangen. Eller så bommade jag det.
Energispararen: Imma på utsidan av fönstret säger att man har bra U-värde på fönstren. Det finns "självrengörande" fönster av tex Pilkington som har en beläggning på fönstret som gör att det inte bildas imma. Smuts stannar inte kvar lika lätt och vattnet rinner av lättare. Se ett exempel: http://se.youtube.com/watch?v=-wLXYoaTHzg
mats757: Troligtvis har du ett separat rör från pannan som går upp och värmer beredaren. Det röret är inte kopplat på cirkulationspumpen pga att man vill ha reglerad temp på elementen. Men full värme till beredaren. Värmen till beredaren får du via självcirkulation, Enkel fysik genom att beredaren sitter högre än pannan. Därav kan du inte värma huset med el. Bra och Dåligt. Vill du värma
basshunter: Har idag två vattenburna element i garaget, som är dåligt isolerat. Har inget behov av att använda dessa, och vill slippa ha dem på när det är över 5 minus ute, så att de inte ska frysa. Hur tömmer man ett element med tillhörande vattenledningar på bästa sätt? Räcker det att lossa på muttern längst ner där vattnet går ut, så rinner allt vatten ur?
2an: När man eldar med pellets så behöver man bara ladda toppen av acktanken vilket är ovanför pannan så då självcirkulerar det ut från pannan då laddomaten stannat, Sen är ju fördelen att det går fort att shifta att man kan elda en kväll o sen shifta till pelletsbrännaren som tar vid då tanken blir kall..
2an: [citat] Då shuntas det ut från tanken då inte vp orkar hålla innetempen eller??
2an: Gör du jobbet själv så ska du såklart ta golvvärme, Då har du det väl förspänt om du skulle vilja byta värmekälla i framtiden oxå + att du får ut maximatl ur acktanken.. Det som kommer avgöra hur länge tankarna räcker/rymmer är hur stor diff mellan kallt/varmt du får o den ska bli stor med golvvärme, Så du bör klara dej 1-3 dygn kanske tom 4 dygn vid 0°.. Gäststugan kanske
2an: Det brukar stå på typskylten om vatteninnehåll o beredarvolym Förrådsberedare är en kopparbehållare i pannvattnet, I kopparbehållaren finns ditt tappvv.. Det är ingen fara att köra den kall med tanke på rost om du kör på el, Om man därimot eldar ved/pellets/olja så kan rökgaserna kondensera i pannan om man kör den för kall o då rostar den.. Om man har förrådsberedare i pannan
b_hasse: www.energicentra.nu har en luft/vatten värmepump för 22 900:-. Den kanske kan vara ett budgetalternativ för dig. Behöver du dessutom varmvatten får du koppla ihop den med en tank. De har ett paket med pump och tank för 36 000:- En separat varmvattenberedare kan ju också vara ett alternativ. /Hasse
de.zoega: tille1, är inte säker på att jag förstår dig, men jag hat tillförsel via radiatorventil (för att reglera flöet/värmen) i den övre delen av elementet. På motsatt sida sitter avluftningsventilen och under readiatorventilen i nederkant går ett rör ut (frånflöde, antar jag). Det är alltså två rör, ett i övre delen och ett i undre delen som båda sen går genom väggen. I det
unigas: Vad jag menar med kombipanna är alltså olja/el, idag går det inte mer än runt 1,1kubik olja/år vilket gör att det känns som att det kommer att ta rätt lång tid att tjäna in de pengar som ett värmepumpssystem kostar. Pannan är endast körd med olja, elpatronen är inte ens inkopplad... Hmm svetsa läckan, har inte ens tänkt så långt, har inte till 100% lokaliserat läckan heller
roke: [citat] Jo det förstår jag. Problemet är att jag inte kan mäta på plats. Jag tog bilderna vid ett tidigare tillfälle, just för att veta vilka delar jag behöver skaffa för att ta med till nästa gång. Och nu är jag ändå lite osäker på vilken dimension det kan vara. Men jag chansar på att det är dimension 32 eller 1.1/4 Det ser väl ut som om det skulle kunna vara det på
Fotografen: [citat] Inte så konstigt, en plastslang har ju inte såvärst stor värmeavgivande yta...
SM4UKE: Felet är att ventilen ställer sig i fullt öppet läge oavsett vad regulatorn tycker. Nu har det dock börjat klarna. När värmepumpen startar laddning av ackumulatorerna ska tydligen ventilen öppna fullt och sedan vara fullt öppen en viss tid (oavsett vad regulatorn tycker). Sedan övergår den till att reglera ventilen. Antagligen för att det ska komma igång ett flöde i rören innan
Vedboden: Att löda radiatorer är inte bra. Är det en sektionsradiator och hålet inte är för stort kan det räcka med svetning. Dock så brukar det vara så att finns det ett rosthål så finns det fler... En annan variant om det gäller sektionsradiatorer är att helt enkelt ta bort den skadade sektionen med vinkelkap och sedan svetsa ihop det igen. Gassvets med tråd är en variant, det går även
ElJonas: Vad ska du ha garaget till? Förvara en finbil över vintern och kanske en uppsättning bättre verktyg? Tänk på att vid +5 så rostar det rätt bra pga hög luftfuktighet. Uppvärmning är inte allt, avfuktning är rätt bra också. Tänk också på att enklare avfuktar inte funkar nåt vidare vid låg temperatur så ställ avfuktaren hyfsat nära värmekällan (oavsett om det är
PST: Lerpapper (blankt magasinpapper ) är inte så bra att elda, men vanligt tidningspapper funkar bra att elda om man gör så här: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/107453-taenda-laett.html
knekten: Hej! Hur kan man beräkna hur mycket isolering man måste ha runt ett expkärl? Finns det några tabeller som man kan gå efter? Typ 20cm mineralull håller frostfritt ner till -15?:)
PX-21: Vad är det för ventilmärke.?...Går ju byta packbox.. Mvh.