Hej,
vi ska nu gå över till vattenburen golvvärme i hela huset från -46 och har några frågor ang. läggning i träbjälklaget.

Just nu är golvet uppbyggt med råplan ovanpå bjälkarna med parkett på toppen. Vilket av dessa läggningsalternativ (eller något annat) passar bäst?
1. Lägger slangen med glespanel mellan (längsmed) bjälkarna och sedan golvspånskiva + parkett ovanpå bjälkarna
2. Lägger slangen med glespanel övanpå (tvärs) bjälkarna och parkett direkt på. Detta är ju mindre jobb men blir det för varmt för parketten alt. inte tillräckligt "trög" värmeutbredning?

I bjälklaget är det sågspån som isolering nu. Bör jag ta bort det när jag ändå har uppe golvet och lägga i ny isolering typ mineralull eller nåt?

Det finns självbärande spånskivor (för cc 60cm golvbjälkar) med färdiga infrästa spår för golvvärmeslang. Enklast är väl att lägga sådan direkt på råplanet och sedan ev diffspärr, lumppapp & parketten över. (Om inte bygghöjden blir för hög).

Du skall egentligen ha minsta möjliga isolering/massa mellan slingorna och golvet så alt 2 är det som antagligen funkar bäst. Värmen skall ju upp i golvet!!

Se tex även:http://www.thermotech.se/download/18.685949fe1183cc537408000164/IA205-Glesregl_0801_A4_TR.pdf

Redigerat:
Uponor rekommenderar alltid golvvärmeplåtar vid träbjälklag.

Jo, det ska naturligtvis vara plåtar också men de färdigfrästa skivorna är ganska dyra mot vad man får tycker jag så det blir nog till att lägga gles ändå. Att lägga det ovanpå råplanet som det är nu bygger för mycket, helst vill jag har kvar golvet i ungefär samma höjd som nu för att passa höjden på spiraltrappan som kommer upp från källaren.

Anledningen till att jag undrar det här med tröghet var att jag såg någonstans att värmen inte hinner sprida sig tillräckligt snabbt så man känner att det är varmare där slangen går och svalare imellan, så värmen känns inte jämnt fördelat över golvet. Men det kanske inte är ett problem när man använder plåtar även om man har det nära ytan?

Jag är i stånd att göra samma sak. Jag funderar på att bryta upp Råplanen med jämna mellanrum så att jag får cc30, och bara kompletterar med en tunnare gles för att fylla ut mellan rör och råplan. Mina råplan är 28-30mm. Billigare kan det knappast bli, då jag bara behöver max 1/4 del så mycket ny gles. Frågan är om det blir tillräckligt bra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.