it-snubben
it-snubben: Då är golvvärme tyvärr inte något bra alternativ.
3 svar · 1,3k läst
G
Garf: Tar upp en gammal tråd då jag påbörjat installation av kamin på ovanvåningen. (ialfall bärt upp den, framsteg) Får man göra hål i husväggen rakt ut för köksfläkten idag? Eller vad finns det för bestämmelser om det? Detta då för att få en ledig rökkanal i skortsten.
3 svar · 4,2k läst
Bastefallarn
Bastefallarn: [citat] Våran röris förklarare det såhär för mig: 0,5 bar är 5m vattenpelare, dvs du kan trycka upp vattnet 5 m i huset. Är det inte mer än 5m upp till högsta punkten så räcker alltså 0,5 bar. Han provtryckte förresten på samma sätt fast med 1,5 bar på manometern till expansionskärlet.
8 svar · 2,0k läst
F
freetime: Mina föräldrar (pensionärer) bor på 260 kvm 2 våningshus som har vattenburen värme och ej golvvärme utan vanliga "vatten" element. Deras panna gick sönder, eldriven. Och installerade bergvärme, tror det va ganska dyrt med ny panna (Nibe ngn modell) och djupt hål. Ca 180 000:- Då de har e-on och så man kan se sin förbrukning över internet "live" timme för timme eller dag för dag
3 svar · 1,5k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Säger som blackadder, har också pellets nu men tycker det är alldeles för mycket jobb med det och det strular lite då och då också. LV-pump ska in till nästa säsong.
8 svar · 10,6k läst
T
Tiffe: Hejsan. Jag bor i ett LB-hus byggt 1968. Jag har precis renoverat badrummet och tog i samband med detta väck radiatorn. I dessa hus finns ett härligt cirkulationssystem som består av en huvudstam och vid varje radiator går ett t-rör upp som är delat. Det ligger alltså ett bleck mitt i röret som går ända ner i stammen där det är bockat mot flödet så att vatten pressas upp i
0 svar · 3,4k läst
J
jippen: ok.. mitt sitter monterat i taket upp och ner nu! Men konstigt nog när pellets brännaren precis ska starta (ca 78 grader) är röret innan kärlet kallt och 6-7 grader senare har röret samma temp som pannvattnet, ca 84 grader, inte ska väll det vattnet cirkulera? Ibland när jag provar ett lufta på luftnippeln bredvid säkerhets ventilen kommer det bra mycke luft! Ska det vara så tror ni?
3 svar · 1,3k läst
J
Jens_H: i detta fallet så använder man en ångspärr.
1 svar · 2,4k läst
S
Skorstenar: Ring SEM-SKORSTENA AB 0485-23590 Så får ni säkert ett bra pris+mont info
7 svar · 7,6k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Tjohej! Har dåligt med val om vart jag kan placera en potentiell braskamin. Visar två bilder på ytan jag dedikerat för den. Jag kan inte så mycket om braskaminer, vet inte exakt vilka modeller som finns. Så ni med erfarenhet, kanske kan berätta vilken typ och modell som passar för mig? Den röda punkten är platsen jag tänkt. Röret önskar jag gå antingen delvis i väggen, eller helt
0 svar · 3,6k läst
·
T
tobiasekholm: Hallå alla experter, Vi har precis "bytt" hus och gått från fjärrvärme till vedeldning och jag har några frågor till er experter. 1. Var till ClaesOhlsson och köpte en rökgastermometer och tänkte installera denna men har sett att medföljande hylsa verkar ha någon tumgänga som inte passar i befintligt hål, ska jag gänga ett nytt hål i utloppet från pannan och ansluta ?, skall
0 svar · 3,6k läst
·
2
2an: En 20 mm rör innehåller 0,2 l/m så på 7 meter måste man tappa ca 1,4 l (om det är 7 meter från pannan till kranen o 20 mm rör) så det bör ta runt 7-8 sek att få vv med flöde på 10-12 l/min
9 svar · 1,6k läst
B
Badger: [citat] Vore underbart ifall denna kunde vara dockningsbar mot nibe fighter frånluftsvärmepump.
8 svar · 4,1k läst
F
Fjallman: Har ett soutteränghus byggt 1977. Hallen på nedreplan har idag ett kallt klinkersgolv. Hallen i sig är varm och skön då den värms upp av en kamin. För att få lite mer komfort så är jag inne på att ta bort bef. klinkers och lägga in golvvärme (elektrisk) samt på med ny klinkers. Ytan är ca 24kvm. Vad tror ni detta kan kosta i mtrl (exkl klinkers) samt hantverkskostnad? Värmen ska
0 svar · 1,5k läst
mandus
mandus: Jag skulle behöva lite kopplingsrådgivning... Jag ska i samband med badrumsbygge ersätta en radiator med en golvvärmeslinga. Framledningen är ett 1" stålrör och golvvärmen 16mm LK universal PE-X. På returen sätts LK Minikretsventil M5. Min tanke är att använda en Vatette 1130 Rak Klämringskoppling 35 med en Vatette Hylsa För Blå & Gröna Rör 1''. Sedan är det övergången till
0 svar · 1,0k läst
mandus
mandus: Jag håller också på med badrumsbygge, och tänker använda en LK Minikretsventil för att koppla in golvvärmen. Ang. "gips och spån" se BKRs branschregler.
1 svar · 1,0k läst
6
62_an: Ok, tack för svaret. /L-O
2 svar · 1,2k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: 22 mm mellanrum till 20-slang men då fick jag "hoppa ner" slangen ibland :-) [bild]
7 svar · 3,5k läst
Smelly
Smelly: Tackar för svaret PST Tanken är att huset ska bli permanentboende. Solpanelerna har jag tänkt ha för att kunna få viss värme i golvet och radiatorerna på vår och höst. alltså inte bara till tappvatten. lönar det sig ändå inte med solpaneler? Jag har dessvärre inte alls öppen planlösning och det är därför jag är tveksam till hur mycket nytta en luft- luftvärmepump gör.
2 svar · 4,9k läst
B
bybackarn: Det beror på om du har ventiler eller ej. Men det är nog tvunget att tömma åtminstånde ledningen som skall förlängas men kolla efter närmaste avstängning.
1 svar · 3,4k läst
prototypen
prototypen: Och bara för att vrida till det, det är bättre med en liten patron då den tillsammans med annat inte smäller H-säkringen så lätt. Håller den panntempen även när det är kallt ute så är det lugnt. Sedan kan det vara att en eller två av slingorna är trasiga. Protte
5 svar · 1,8k läst
J
jippen: Jo, jag har testat det för skojjs skull.. strax över 200 grader blev det..
4 svar · 1,2k läst
vickevira
vickevira: Tack för svar det var en sak jag glömde att berätta,vi står inför en tillbyggnad av bla badrum och där hade man kunnat lägga värmegolv då,vatttenenburet system.Kanske är en luft-vatten pump ett bra alt då får jag ju även varmvatten.Kanske inte behöver konvertera hela huset?...Ang fönstren så har jag hört att man kan lägga påextra fönster på redan befintliga är det en bra
3 svar · 690 läst
M
-MH-: Okej, men bara för att glädja dig så hittade jag faktiskt en panna med värmeväxlare, expansionskärl och ackumulatortankar inbyggda. Men inget för ett fritidshus. http://www.highone.se/bragepannan_handbok.pdf
10 svar · 2,6k läst
B
bybackarn: Om du har kranar in till huset från pannan på värmen stäng dem och vänta några timmar kolla manometern på pannan om den gått ned. Öppna kranarna sjunker trycket när du öppnat så är det rören i huset. Då är det bara att leta. Men det låter som det är pannan.
4 svar · 921 läst
K
kricken_: http://kotly.com/index.php?cPath=121 här kanske du hittar något av intresse.
1 svar · 5,8k läst
G
glenn30: tack för det,det låter bra,har beställt en ny på rinkaby o hoppas den håller tätt.
2 svar · 3,6k läst
F
frjo7205: konstruktionsmässigt går det säkert att lösa. Men risken är att det dels blir dyrt, samt att du inte får så mycket plats i skåpet pga isolering runt rökröret.
2 svar · 2,0k läst
_ap_
_ap_: finns en bra shuntstyrning som heter Siemens Villa2:a som har ute givare som standard och går att kompletera med inne, kostade 2500:- när jag köpte den. Finns 100 olika grejer att ställa så gillar man att meka är den kanon! Annars är är ju Temoventilers CBJ riktigt enkel och bra.
11 svar · 3,0k läst
L
Linnex: ? Väldigt enkelt. Du drar rören i grunden och sedan isolerar du. Görs det av yrkesman misstänker jag att de använder plusprisol eller sätter på någon lite kraftigare rörisolering. Själv så gjorde jag så när jag byggde om delar av mitt system att jag byggde en låda runt rören. Spikade 45 regel jämte rören distans och sedan en 45 regel igen. Isolerade med 145 isolering och klädde
13 svar · 4,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.