I
ingvarolsen: Skulle justera blandningsventilen för varmvattnet. Jag justerade så att vattnet blev kallare. Detta resulterade i att käglan tydligen fastaden i ventilen. När jag sedan ville få varmare gick inte detta. Min panna är från 1985. Någon som vet vilken blandingsventil som sitter i pannan?
0 svar · 2,2k läst
B
b2b2: Japp . För styrning av olika värmeapplikationer har Regin (regin.se) diverse styr-komponenter. Corrigo EH med TCPIP kommunikation. (loggar, + styr pumpar, ställdon Den har förprogrammerade kommandon som man bara lägger in ... Men smakar det så kostar det ...Tror att den kostar runt 7-8K
2 svar · 1,7k läst
K
Körken: Tack för de svaren. Har jag förstått rätt så går det ut kallare vatten till radiatorerna vilket innebär att det tar mindre uppvärmt vatten från tanken. Ska testa att köra utan elpatron när vi eldar. Än en gång, tack så mycket!
3 svar · 3,3k läst
P
Palte: Jag har en värmeslinga i min trycklösa tank som jag kopplat till golvvärmen i mitt uterum. Kring Jul/nyår hade vi 22gr i uterummet då skiktade sig tanken till 40gr i botten istället för 25 som jag brukar få. Det blir 50kwh mindre lagrat i mina 3000l ! Till sommaren tänker jag koppla golvvärmen i uterummet enl. samma princip som i huset. Det är riktigt värdelöst att ta ut värmen via
7 svar · 3,1k läst
·
2
2an: Det beror på husets effektbehov/U-värde, Ett bra isolerat hus behöver ca 30W/m2 vilket då skulle göra 7,2 kW för eran storlek men ett extremt bra islerat kräver 20 W/m2 vid -26°
1 svar · 753 läst
H
Håkan.E: ....flyttat detta inlägg till rätt forumsgrupp.
0 svar · 1,0k läst
P
PST: Inser att det blev snurrigt men vad jag försökte "snurra fram" fram var ngt i den här stilen: Om man ställer en kupevärmare med effekten 700W i uterummet så är den avgivna effekten oberoende av temperaturen i uterummet.....(Elmätaren lär snurra konstant oavsett temperaturen där).... Man kan se det från lite olika håll....Trycker man in varmluft i ett rum måste den ju (Om inte trycket
7 svar · 1,6k läst
JimmyB
JimmyB: Hej! Min mor skall riva sommarstugan och bygga ett mindre hus på ca 100 m2 i 1,5 plan på Västkusten, ca 500 m från havet. Hon är pensionär och skall bo där permanent framöver. Klimatet är ju havsklimat med ofta lite vind som kan vara västlig och lite fuktig, rå på vintern. Dock sällan sträng kyla. Regnigt. Nu funderar hon på vilket värmesystem som hon skall välja. Vattenburet
0 svar · 727 läst
E
exerg: Verkningsgrad mäts alltid vid optimala förhållanden,perfekt ved,drag mm och vid den effekt där kaminen brinner bäst. 66% är lågt. Högst verkningsgrad får en kamin när vedgaserna blandas med exakt så mycket syre som åtgår till förbränningen, vilket är svårt att uppnå.Generellt sett lyckas förbränningen bättre ju smalare kaminen är då det är lättare att blanda rökgaserna
3 svar · 4,0k läst
E
exerg: har haft liknande i 20 år.Gjorde dem själv av aluminium 17 cm höga och i lite allmogestuk och utan luftspalt i överkant. Totallängd ca:11 m .Fungerar bra.
1 svar · 1,1k läst
G
gb79: [citat] ah gott avis man blir på sånt då :( har kamin o bergvärmepump men de har ju inget samband så blir ju bara fasans varmt när man vill myselda, tänk om man kunde tagit till vara på den energin som ni gör i vattenmantlad. grattis
5 svar · 2,5k läst
F
FELLE: Det framgår inte vilken mottagarenhet som du har. LK har tre olika. Cq4,6 eller 8. Cq4 resp. 6 har samma princip. Följande instruktion står på LK´s hemsida om dessa: Pumpstyrning på Cq 4 och Cq 6 Sista kanalen hos mottagarenheten Cq 4 (kanal 4) och Cq 6 (kanal 6) kan istället för temperaturreglering av ett rum, starta och stoppa en cirkulationspump. Pumpstyrningen arrangeras via ett
2 svar · 2,9k läst
axelman
axelman: Hej Men finns det då "färdiga" slangar, som är syrediffusionstäta? Och var i så fall ? Axelman
4 svar · 9,0k läst
B
B.Svensson: Hej! Ingen som kan hjälpa mig att bringa klarhet i hur man räknar transmissionsförluster på ett enkelt sätt???? en fråga till: var hittar jag uppgifter om gradtimmar i skåne??? nä föresten.. här kommer ytterliggare en fråga . Blir det fler antal gradtimmar att räkna med om jag höjer min innetemp från 20 - 21 grader??? Hoppas ni kan hjälpa till.... Tack
6 svar · 10,4k läst
J
Jesper Fröjd: egentligen skall man inte säga fastkubik då det avser arean på själva stockarna tom exl. bark. En hög med ved i 3m längder brukar mätas i lösmeter alltså på samma sätt som kluven, LxBxH. Jag brukar räkna att det blir ca 1,5 x när man har kapat o kluvet (stjälpt mått) i 50cm längder, kapar man upp brasved (33cm) kan man nästan räkna dubbelt upp. Staplar man veden blir det
21 svar · 5,2k läst
J
JKPK_peter: hmm.. har funderat på att montera en sådan till mitt isolerade garage som itne är uppvärmt.. vad tror ni om det?
9 svar · 5,9k läst
D
drakhenke: det här är vad besiktningsmannen kom med och vi fick snällt kompletera! och den pannan hade fasen ingen acc tank
26 svar · 9,6k läst
·
M
Moltas: Jag håller oxå på med värmen i badrumsgolvet och har tänkt göra som följer: - Bjälklag i varierande cc men max 300 cc (gammalt hus). - En dröse kottlingar mellan bjälkarna med lite glespanel. - Kapade värmeplåtar så de ej ligger ut över bjälkarna (så jag kan skruvlimma spånskivan). - 16 mm slang, ca 25m på en yta av 4,5 kvm. - Skruvlimmad spånskiva. - Flytspackel med minst 12
27 svar · 22,6k läst
K
Krisjan_51: Tack för ditt svar broder. Ja jag har nog tänkt länge på detta men aldrig kommit till skott. Det finns ju så många fina pannor så det är svårt att välja. Har nog trots allt sneglat mest på en combipanna, då har man ju flera valmöjligheter- Vad tror du om Baxi bonus 30???? eller har du några andra förslag. Krisjan
2 svar · 1,7k läst
A
Aland: Är det mycket strypt i någon ventil så kan det väl också bli lite turbulens i vattnet och det kan skapa konstiga ljud... vad man gör åt det vet jag inte men man kan ju i så fall prova öppna upp lite och se om ljudet försvinner... (vad man sedan gör för att fixa problemet får man väl ta med sin rörmokare) #5 kåpan på pumpen kan man väl vrida hur man vill genom att vrida kåpan om
9 svar · 3,0k läst
·
A
Aland: ser ut att vara galvade rör? rost flagor i ventilen?
6 svar · 1,6k läst
·
A
Aland: Funkar bra att värma med men se till att ha vettig till luft vid spisen annars drar du ju bara in kall luft från alla springor i huset... Har en Keddy i stugan funkar väldigt bra... alldeles för bra, nu kan man inte mys elda, det blir typ 30 grader i rummet direkt. Så man måste också tänka på hur man ska sprida värmen i huset. Kom ihåg att täta korsten upp bara så att inte all värme
6 svar · 8,1k läst
E
erklars: Eller rättare sagt, går det att ha sammanlagt 745 liter panna plus tank, och elda utan att det bildas för mycket tjära eller blir gengas smäll :) om man laddar en kenjon 25kw full?
7 svar · 3,2k läst
G
glenn30: hej ska byta min säkerhetsventil mellan tryckkärl o tankar,men förstår mig inte på dimesionerna på rinkaby rör,utloppet är ventilen gängad med ca 28mm o klämringskoppling,inloppet som är neråt är oxå ca 28mm utvändig gänga,tror jag ska ha en ventil som öppnar vid 1,5 bar,mätaren som sitter där visar rött iallafall vid 1,5 bar o den går till 3 bar,eller vad tror ni,finns det
0 svar · 1,3k läst
T
turtobbe: Nja det är tappvattensäkerhetsventilen som läcker så att det droppar. Men mitt värmesystem tappar tryck nån annanstans
9 svar · 3,7k läst
2
2an: Tja det ska inte vara flera frysboxar o så i det huset iaf, Vi har haft som lägst 3300 kWh/år men efter ytterliggare en frysbox o en unge som vill se tv jämt så ligger vi på ca 4000 kWh/år men å andra sidan kanske det kan gå om man har det absolut energisnålaste vitvarorna o ledlampor överallt..
2 svar · 1,2k läst
A
Annkina: Tack för era svar! Då får den stanna kvar.
4 svar · 1,5k läst
M
-MH-: Intressant länk, den sista. Justerdon som sitter ihop med termostaten, som rekommenderas,finns det något sådant för villor?
27 svar · 73,7k läst
it-snubben
it-snubben: Jag har brutit ut ovanstående inlägg så Persson84s problem blir en egen tråd. IT-Snubben, moderator Värme allmänt.
3 svar · 3,0k läst
·
N
nissen7: Lite sent svar men-hur löste Du det?Kaprondell?
2 svar · 5,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.