C
CarMan: en FTX är en värme växlare. den luft som sugt ut ur huset paserar värmeväxlaren. även den luft som paserar in i huset paserar värmeväxlaren. så den luft som kommer in i huset värms av den luft som går ut ur huset. på så set så går det åt mindre energi, då inkomande luft nästan håller rumstempratur.
5 svar · 3,8k läst
G
gnoll: Ja, det är fördel att kunna behålla de grova rören i en så stor utsträckning som möjligt Men med Danfoss måste jag byta hela ventilhuset också eller finns det adapter till dem också.
5 svar · 3,2k läst
·
Å
Åke L: [citat] Kan nu rapportera att jag testat Aircoil's värmebatteri med gott resultat. Jag fick en skräddarsydd variant för 2.500 + moms, ca 40x25 cm. Jag kör in varmvatten på 50-52 C som svalnar 2-3 C i värmebatteriet och ut kommer varmluft på ca 38-40 C. Funkar bra att värma upp mitt enplanshus på 146 m2. Funkade även under de kalla dagarna i början på året (ca 5-10 minusgrader, minus
8 svar · 4,1k läst
pefo
pefo: [citat] Det jag talar om är ingen termostat utan en shunt som har en fast inställning avpassad till framledningstemperaturen. Det finns inget synligt vred på den.
14 svar · 7,2k läst
N
nybyggd: kör du med betonggolv färg så ska det nog funka
1 svar · 870 läst
pellefant
pellefant: jag kör med en stektermometer från rusta som röktempmätare-funkar perfekt!
18 svar · 5,0k läst
E
Enchanter: Har ett par funderingar till; - Verkar som om varmvatten "räcker" till lite dåligt med EcoEl. Kan någon verifiera eller avfärda detta? Då jag har problem med ryggen brukar jag stå med varmt vatten 15 min i duschen på morgonen/kvällen. Hur är det att fylla ett normalstort badkar med varmvatten? - Ser att värmebärarpump ingår som standard till 1550 modellen men ej till 1800. Vad
5 svar · 2,0k läst
prototypen
prototypen: Du kan sätta ett T-rör i högpunkten och dra ner ett tunt rör till ett lämpligt ställe så går det att lufta som vanligt, även luft som sedan gasar ur vattnet. Protte
2 svar · 946 läst
T
ThomasN: Dåså.. äntligen tog jag mig tid att göra detta. Körde på senaste modellen, stängde cirkpump, stängde in/ut till värmesystemet och dumpade ut vattnet som fanns (japp, hade sådan monterad) och fyllde på luft till 0.55 bar. Än så länge ser läget stabilt ut :) Edit: Och tack för svaren!
5 svar · 7,1k läst
R
Rigor: Prisolrören tål mer än 95*C momentant, Så fort temperaturen är högre i pannan än i accen ska laddpumpen starta och då sjunker juh temeraturen i rören direkt... När det gäller luftningen, så får man naturliga högpunkter ....tex där man har fördelaren till gv slangarna. Min erfarenhet är också som en tidigare har skrivit automatluftare är inte helt pålitliga.... Kan man lägga
11 svar · 2,5k läst
J
johanagren: Shunten sitter mellan cirkulationspumpen och pannan. Pumpen trycker således vattnet nedåt och det går sedan två olika vägar in i pannan. [bild] :)
4 svar · 2,7k läst
H
Henrik_75: Hmm det ser ju ut som en pneumatik slang 8mm och en vanlig pneumatil koppling Y sånna har vi på jobbet.
15 svar · 9,3k läst
Fotografen
Fotografen: Ring sotarmurre och fråga, när jag letade hus så läste dom högt ur arkivet på telefon.
1 svar · 2,4k läst
H
Hawkai: Hej Sökte, men hittade inget svar på forumet. Jag har elektrisk golvvärme i badrummet. På vissa ställen (ej ute vid kanterna) är klinkersen kall. Om man utgår från att el-slingorna ligger korrekt under klinkersen - vad kan orsaka kalla fläckar?!
0 svar · 1,0k läst
M
Matss: 70 m kan ju va lite hård gräns ifall du blir tvungen att dela en 80 m slinga på två... Du kan stänga strypningen helt så nån minsta längd finns ej. Egen anslutning på fördelaren ger full frihet.
1 svar · 736 läst
prototypen
prototypen: Platonmatta har inte sååå hög isolerförmåga, visst kommer betongen att bli varmare med platonmatta men jag skulle nog göra så. Sedan så driver golvvärmen ut fukt så det kanske inte behövs någon platon. Finns nog många källargolv som klarar sig med reglar direkt på betongen. Men låt betongen torka ut ordentligt (1år om ni har tid) Protte
1 svar · 2,2k läst
prototypen
prototypen: [citat] I filmen används tennlod, med gasol är det nästa lögn att löda med silverlod, krävs mer hetta. Kan gå med gasol + syrgas. Protte
12 svar · 20,3k läst
v-g
v-g: Det enklaste är nog att konsultera bruksen för den termostat du har för mig kan det även vara nattsänkning på den "knappen". Har nåt liknande i en kåk jag äger och "knappen" vettifasen vad den gör, iaf styrs där golvvärmen av nämnda termostat via magnetventiler (wirsbo) :D Knappen gör då varken från eller till.
4 svar · 2,4k läst
Snailman
Snailman: ok, så pumpen bör sitta före delningen alltså, i närheten av pumpen alltså? (försöker räkna ut om jag behöver plats för pumpen vid någon av mina två golvvärmefördelare eller ej)
7 svar · 1,7k läst
·
N
nybyggd: jag har en ivt 490 som nu har på 7 år lagats 10 ggr. det har varit kompressor,kretskort,m,m m,m någon annan som haft bekymmer med detta xxxxxx ?? vore trevligt att få mer som har haft bekymmer med ivt.
0 svar · 1,0k läst
V
Västerhaninge 17: Beroende på rörens diameter/längd i värmeanläggningen så får du olika flöden i systemet(rören/slangarna) För att optimera flödet kan du mäta tempen på framledning och retur,skillnaden bör vara 10 gr Om skillnaden bara är 5 gr är flödet för stort och du eldar för kråkorna sas
2 svar · 915 läst
M
mats757: Finns två stora orsaker till läckage. 1: Man meckar med rören och böjer och bryter på rören. 2: Man har haft systemet urtappat en längre tid så att det börjar rosta inne i rören. 2,5: En läckande panna, som gör att man måste fylla på systemet med nytt vatten med jämna mellan rum. Tillför nytt syre i systemet. Har man inte gjort någon dera av det så kan dina rör hålla i 50 år
5 svar · 1,6k läst
imported_Benno
imported_Benno: Golvvärmeflödesmätare är billiga men blir snart svarta inuti så man inte ser nåt om vattnet inte är rent. De är dessutom svårtolkade.
1 svar · 1,7k läst
prototypen
prototypen: Men installera radiatorena uppe på ett sätt som gör det enkelt att koppla dessa till en egen shuntgrupp (dvs en matning upp på ett ställe som går att skarva på bort till värmekällan) Protte
8 svar · 9,8k läst
U
uaj64: Hej! Vill inte skrämma upp trådstartaren men jag har precis konstaterat ett läckage i mitt system. Jag har vedpanna och 2250 L Ack samt 2*200 l exp. För några veckor sedan så märkte jag att jag tappade tryck i systemet. Fyllde och luftade ett par ggr innan jag tillsist insåg att det måste vara en läcka. I samma veva så reste sig hallgolvet något och vid närmare koll så konstaterades
10 svar · 4,8k läst
B
BAS: Jag ser inga som helst argument att ha vattenburen golvvärme om du inte ska koppla in den på billigare drift än el. För övrigt så kan det gå snabbt att frysa sönder golvvärmeinstallationen i en så liten stuga om det är kallt och den står utan el något/några dygn.
3 svar · 717 läst
H
Havsutsikt: Har inte svar på alla dina frågor, men kallras kan du räkna med till viss del. Kanske inte så att du störs av det, men ras blir det. Jag har nya 3 glas med golvvärme i övervåning och undervåning, kallras i båda plan. Visserligen kompenseras ju detta lite med att jag har lite varmare inne nu när vi kör bergvärme. Långsam reglering på övervåningen tror jag inte att du får problem
1 svar · 574 läst
V
ValterP: Jag håller kursen. Jo flera har byggt sin rörspis efter kursen. Det beror väl på hur triggad man är förstås. Det är inte så svårt att bygga en rörspis, lättare än en kakelugn. Mvh Valter i Rönninge
1 svar · 1,1k läst
B
bandy76: Hej, När vi köpte vårat hus för snart 9år sedan så var det precis nyrenoverat badrum, då la dom ner en elvärme slinga i golvet. Nu har den slutat att fungera delvis för om man vrider termostaten till ca:16 grader så klickar det till å den slår ifrån, men mer värme än så blir det inte. Vet inte märket på den men undrar nu om det är nån som vet hur man kan felsöka den, jag kan
0 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.