sotaren provtryckte en rökkanal i dag, det visade sig att det var mellanväggsleckage...leckage till 2 ventilationskanaler till övervåningen som jag inte använder och inte ser nån använding för.

jag ser 2 alternativ

- glidgjuta rökkanalen

- proppa/fylla ventilationskanalerna med sand (?) och mura en kaka på toppen

enklast är andra alternativet...:-)

synpunkter?

Låter lite riskfyllt att fylla med sand, blir ju en del vikt och tryck utåt. Lite jobbigt om man ångrar sig också.

Glidgjut kanalen!
Genvägar och snabblösningar brukar straffa sig i längden, sand väger en del och som jag ser det så finns en risk att någon mellanvägg kan ge sig, mer jobb...

Sen kan ju sand dra till sig mängder med fukt också.

Finns ju trådar här i forumet om hur man drar skorstenen själv, så skulle jag iaf gjort (och kommer troligen bli tvingad att göra också :( )

v-g skrev:
Sen kan ju sand dra till sig mängder med fukt också.

Finns ju trådar här i forumet om hur man drar skorstenen själv, så skulle jag iaf gjort (och kommer troligen bli tvingad att göra också :( )
tack för tips och åsikter....jag misstänkte själv att jag måste krypa till korset och glidgjuta.. har kollat trådar om glidgjutning och det värkar genomförbart. jaja, istället för en påsk med skidåkning och öl blir det en påsk som Karlson på taket:-)

jag gav 6000:- för det jobbet, gott att ha det riktigt gjort och sen med 10 års garanti

mvh
christian

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.