Värme allmänt
Immobil: Det brukar även kallas för avdelat rör. Se M-68/TKM eller HP/HPC, halvvägs ner på sidan: http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/display_sub2.asp?apid=60
mats757: [citat] Om inte elementet är allt för gammalt, har termostat osv. Så är det enkelt. Ner till på elementet sitter det en strypventil, Stäng den. Räckna hur många varv du måste skruva för att stänga den. Ta bort termostaten och sätt på en manuell ratt, sitter orginal på ventilen, skruva igen den helt. Nu ska du försiktigt skruva bort bottenförskruvningen och ta reda på vattnet som
jerydh: Hello! Satt i godan ro i TV-soffan i morse när jag hörde konstiga ljud från kaminen. Ouahhhh, soteld! var det första jag tänkte innan jag lyssnade lite närmare. Min närmsta gissning i nuläget är att någon liten gnagare tagit sig in i tilluftskanalen till kaminens fläkt. Kanalen går från ytterkant av plattan och upp under kaminen. Min fråga är nu om det sitter någon form av galler
mycke_nu: Håll ett öga på skorstenstemperaturen är mitt bästa råd. Speciellt om ni eldar länge och intensivt, typ dygnet runt. Jag har mätt upp 85 grader i bjälklaget efter 16 timmars eldande och det är klart oroande. (Trä kan självantända vid 70 grader.) Eldar ni bara för mys på kvällen så är det säkert ingen fara så länge ni tar det lungt med luft och vedinlägg.
Andreas5: Har nyligen installerat en begagnad energikasset och har inga problem med att värma hela huset med den (ja inte källaren då eftersom värmen bara tar sig uppåt). Fungerade även när det var -14 och då la jag ändå inte på speciellt mycket åt gången. Huset är från 1954 (100 m2 boyta) och inte tillägsisolerat så mer än 4kW drar det vid -14. Tycker inte jag eldat på någon speciellt
thomas2: Har 2 st ventilationskanaler för tilluft. Varje ventil har 4 olika öppningslägen. Ventil 1 är placerad mitt emot energikassetten och den andra är placerad i ett annat rum placerad bakom kassetten med en öppen lösning Huset är från 1930 och inte särskillt isolerat. Nu är min fråga. Ska jag ha båda ventilerna öppna? isf hur mycket? Hur testar jag mig fram vilket som är bäst?
JensHell: Har skruvat loss täcklocket från det övre "röret" nu, hittade dock ingen insexskruv där, var någon sorts spårskruv med väldigt tunt spår. (se bild). Det är fortfarande den skruven som gäller tro? Satt som berget då jag försökte skruva, blev dock lite rädd att förstöra spåret i.o.m. det var så tunt. Bifogar en bild på hur det ser ut..
Andreas5: Låter ju jättebra! Beställt liknande från Rinkabyrör. Mina rör är målade där jag tänkt kapa, antagar att man måste ta bort färgen för att få ordentligt tätt. Hur såg dina rör ut? Putsade/slipade du dem innan du monterade kopplingen?
duell: Vi har ett vidbyggt garage på ca 55kvm, tyvärr har vi inte hunnit isolera detta än, varken tak eller väggar så temperaturen inne i garaget har varit ganska exakt som utetemperaturen. Frånluften från pannan går i ett synligt spirorör i garaget, där har vi satt ett t-kors och ett motorspjäll på var sida, ena sidan går ut i garaget och andra går ut utomhus. Sedan har vi en termostat
daniellindholm: Tack för svar! Jag har kikat lite på pumpar, men det finns inga 'vanliga' cirkulationspumpar som är speciellt mycket större än den jag har just nu. Vi har nu kört enbart med de slingor som är ingjutna i betongen och det har fungerat ypperligt. Förmodligen har det varit så att de slingor som är i övervåningens bjälklag frigör dåligt med energi. Resultatet har blivit ett för dåligt
exerg: På 60-70-talet verkare det som om allt som generationer tidigare hade lärt sig skulle förkastas och det tom började byggas hus med tak som lutade inåt och med invändiga stuprör. Bottenplattan gjöts på packad sand och när syllen började mögla byttes den till en tryckinpregnerad dito och det gjöts in en elvärmeslinga under syllen för att hålla den torr vilket resulterade i att det
Fredrik i Trollhättan: När det gäller badrumsrenovering är det smart att göra sånt här innan man tar bort våtrumsmatta och golvbrunn. Stänga av cirkulationspump och stäng kran till övervåning om du har någon. Stäng alla termostater så hålls vattnet kvar i dom. Skruva sedan av anslutningarna på elementet. Vattnet kommer spruta lite men vad gör det?
Tjacko: Ja du kommer slippa en etableringskostnad för åtminstånde en av borrningarna Energibrunn • 550:-/m för borrning med foderrör till berg (dock ingår 6m) • 200:-/m för borrning i berg, inkl kollektorslang med förfylld vätska • Tillkommer är om du vill ha container för uppsamling av borrkax Vattenbrunn • 6000:- i etableringskostnad (normalt 8000:-) • 600:-/m
CarMan: Jag har full koll på hur det funkar rent tekniskt. Jag undra mäst om det är extremt svårt på enrörs system, eller om det är likvärdigt med 2 rörs system
Yrrol: så, vore det bättre att jag undvek stillastående vatten genom att låta det rinna lite i någon kran?
mightythor: Nu verkar det som jag fått ordning på värmen. Det blir i alla fall varmt. Hur jag lyckades med det har jag ingen aning om :) Jag var in i termostatet och kopplingslådan till golvvärmefördelaren och pillade lite. Abrakadabra...
imported_Benno: Förbered för en termostat per slinga dvs dra fram rör eller ledningar. Det är viktigt att placera termostaterna rätt i förhållande till värmekällor osv för att det skall funka bra. Om det är öppen planlösning mellan olika slingor bör slingorna kunna gå på samma termostat, men det funkar fortfarande att ha en termostat per slinga (man får också möjligheten att välja den
robsarve: Extra acctank är bra, inte fel att utrusta den med en solslinga (+2-3000:-) så ni har möjlighet att komplettera med solfångare och få varmvatten på sommarhalvåret utan några större kostnader. För de alldra kallaste dagarna har ni naturligtvis en kamin i vardagsrummet! (Värmen från den återvinns ju till en del i FTX-vp'n) Idag finns även vattenmantlade kaminer som kan kopplas till en
855R-96: väldigt olika bud vad det gäller oljefyllda... oavsett så ska de jag skrivir bytas ut , och jag ska inte ha elradiatorer av "genomströmmande" / öppen " modell. tycker det blir för sträv/ torr / äcklig värme när de eldar på ? ( vi ligger på ca 19-20 grader på dagen ... sen nattsänkning via tidur mellan ca 23.00 - 04.00 .... detta har jag dock inte riktigt förstått mig på hur det
robsarve: Vad grejjerna kostar kan du kolla på rinkaby rör, men jag skulle gissa på runt 15-20papp för det du pratar om. Om du skall ha golvvärme bör du minst ha 200 mm isolering under golvet. Själv hade jag nog passat på att bygga in bara rören nu och kört en billig luft/luftVP tills du hade bestämt dig.
4352Larsson: Ska proppa två radiatorer för att installera golvvärme. Har redan golvvärme i badrum så nya golvvärmen ska kopplas på den fördelaren. Alltså ska radiatorerna proppas förgott. Är det något särskilt man bör tänka på när man tappar systemet? Har läst mycket kloka svar på liknande frågor här på forumet, men är det någon skillnad när man har värmepump? Kan man bara stänga
Matss: Kolla så att du har spänning fram till styrdonet, mät med styrdonet inkopplat. Det ska vara ca 24 AC när styrdonet ska stå öppet.
prototypen: Tänk på att returen från element 1 blir tillopp på 2:an Vilken temp kommer idag ut från det första. Gör rätt, dra tvårörssystem, den dag du byter uppvärmning så kanske det skulle vara bra med lågtemp system. Protte
hatebrigade: Tackar för visat intresse allihopa! Jag ska prata med Myresjöhus (suck) och även Nibe tänkte jag. Vi får se vad som sägs...förmodligen ingenting som alltid efter att sista räkningen är betald! När man läser om andras förbrukning och kunder man träffar i arbetet så ligger vi iallafall väldigt högt för den innetemp vi åtnjuts.
PX-21: Fint att det funkar för dig ;).... Ja stänger man själv av f-värmen och kopplar in el beredare får man skylla sig själv...:eek: Sen drog jag in pelle alternativet för att hotta upp debatten....Javisst sen man kan spekulera och anta att skorstenen läker mm ...Sen så tror jag att dom har aldeles för små raddar:rolleyes: Mvh
2an: Lär finnas ett företag i skåne som bygger om vanliga oljebrännare men dom tar 13000 o man bör då blanda i 10-20% diesel i oljan för att det ska funka riktigt bra.. Ca 23000:- kostar väl en kroll o den tar allt :)
2an: -04 hackade jag ut golvet som fanns i källaren o isolerade 15 cm + 5 cm betong, Inga sprickor är det då här..
2an: Mmm har sett det där med att passivhusen har rätt hög hushållsel, Såg att dom räknade på 8000 kWh el liknande till ett hus på 130 m2 vilket är dubbelt mot vad t.ex jag har.. Det mesta av elförbukningen från lampor mm blir ju värme så utan hög hushålls el blir det kallt..