Hej,

Sitter och funderar kring vad det egentligen kostar att höja temperaturen med 1 grad inomhus. Det är naturligtvis en hel del omständigheter som kan påverka detta, men låt oss spekulera med följande basfakta.

1 kwh = 1kr (inklusive allt)
Vattenburet system där 1 grad varmare ut på radiatorerna innebär 1 grad varmare i huset. (Det förhållandet existerar aldrig då det är vanligare med högre förhållande typ 3 till 1 beroende på isolering, yta, fönster osv.)
100 liter radiatorvatten i systemet (100 liter som ska värmas)
Vi använder en panna med 100% verkningsgrad (bra va:D)

Om man räknar på formeln E=V*dT*1,163/1000 så skulle det bli 0,116kWh=100*1*1,163/1000 dvs att 1 grads temperatur skillnad innebär 0,116kWh = 11,6 öre.

MEN spelar det någon roll om man höjer från ex 10 grader till 11 eller från 21 grader till 22 grader? Jag tycker att det senare alternativet borde kosta mer…har jag fel eller kostar 1 grad "varmare" alltid det samma?

Häls
J

Tror du tänker lite fel. Är ju inte temperaturökning på framledning man skall räkna på utan förlusten. Skillnaden mellan fram och retur.

Brukar man inte säga att varje höjd grad motsvarar ca 3°-5° ökad kostnad.
Men det betyder inte att två graders ökning skulle göra 10° (om vi räknar på 5°) utan faktorn blir 1,05*1,05=1,1025. Dvs 10,25%

Det är skillnaden mellan innetempen o utetempen som avgör, Ju högre skillnad desto mer ökning o jag tror dessa 5-6% per grad är räknat från 20° inne vilket räknas som norm temp.. (Är inte säker men tror att det är så dom räknar)

Japp! Det blir m a o dyrare att öka från 20 till 21 än från 10 till 11.

Delta T:rolleyes:

OK, håller med om erat resonemang - men jag inser att jag borde ha förklarat mina räkningsexempel lite bättre:)

Jag är i färd till att koppla min fjärrvärme C mot en A.tank så att jag kan vedelda och slippa betal för fjärrvärmen. Sen dom dagar jag är borta eller då A.tanken är "tom" så stöttar fjärrvärmen värmen som en el-patron.

Antingen så ska jag koppla in fjärrvärmen direkt mot A.tanken och ex. låta den stå på en konstant temp på 50 grader så att det är den lägsta temperaturen i tankens övre del.
Eller så ska jag låta A.tanken värma upp min radiatorretur och där efter får fjärrvärmen gå in och "spetsa" om det behövs för att nå rätt temp ut på radiatorerna. I det fallet kommer radiatorreturen till fjärrvärme C vara ex 39 grader då den ska ge 40 ut på radiatorerna dvs 1 grads diff.

När jag räknar så tittar jag på vad som händer då min utegivare säger till fjärrvärme C att det är ex 40 grader som ska ut på radiatorerna medan det bara är 39 grader i tanken (alt i returen från A.tank/radiator). Då måste centralen gå in och höja temperaturen i tanken 1 grad dvs den får 39 grader i retur och ska leverera 1 grads ökning till 40 grader. Kostar det då (i kwh) lika mycket som om samma exempel skulle gälla från graderna 20 till 21?

Är det någon som hänger med i hur jag tänker...:o eller har jag slagit en tankevurpa i min jakt på kwh?

Njaa..

Jag kanske är ute och cyklar, men det som kostar är ju värmetransporten ut genom väggar och andra byggnadsdelar.

Den följer om jag inte mins fel en formel av typen watt per kvadratmeter per grad. Där grader är skillnaden i temp mellan utsida och insida.

Det skulle innebär att det spelar ingen roll om du höjer temperaturskillnaden med 1 grad från 10 till 11 eller från 20 till 21. Detta under förutsättning att utetemperaturen är lägre än 10 grader.

Räknat över längre tid så spelar det givetvis roll efterssom vi har många dagar där utetemperaturen är lägre än 20 grader men högre än 11 grader. De dagarna sker ingen energitransport alls i lågtemp fallet.

JonN får du koppla in fjärrvärmen själv på dina tankar??

Ursäkta mina tankar..Annars trevlig tråd:)

Mvh

Hemapularen - I min uträkning spelar ute temperaturen ingen roll (hur konstigt det än kan låta). Den värme som jag laddar i A.tanken är "gratis" ved som vi i detta fall kan räkna bort. Dvs tanken kommer att ha, låt oss säga 39 grader gratis energi. Sen vill min fjärrvärme C höja detta till 40 grader (och nu räknar vi bort allt vad värmeförluster heter på radiatorerna - de återkopplas till min A.tank som tar hand om den förlusten genom sin "gratis" ved enrgi:)). Den ända förlust som kan inträffa är den mellan A.tanken och fjärrvärme C som kommer att vara ca 1 meter isolerat rör dvs försumbar.
Anledningen att jag nämner två temperaturintervaller är då det är vår och det bara behövs ex 20 grader ut på radiatorerna eller vinter då det behövs 40 grader - men glöm bort alla förluster;) Snurrit värre:p

För att göra det tydligare så har jag gjort en skiss som en del kanske redan har sett i en annan tråd här på forumet.

PX-21, jag har talat med Vattenfall och jag får göra som jag vill så länge jag inte "levererar" värme ut på deras nät. Sen får man inte själv koppla på "primär" sidan dvs inkommande och utgående fjärrvärme vatten. Däremot det som är på min sida av växlaren, där är det bara att koppla på...

Häls
J

Jag svarade egentligen på inläggen som låg före din förklaring (Inojil o company).

Men som jag tolkar det så handlar det i ditt fall om höjning av temp, i en tank. Då är ju utetemperaturen lika med omgivningstemperaturen runt tanken. Tanken avger en del värme till sin omgivning enl. samma formel. Visserligen kanske den värmen delvis hjälper till att värma upp huset, så ditt värmesystem kan putta ut svalare vatten till radiatorerna.

hempularen skrev:
Njaa..

Den följer om jag inte mins fel en formel av typen watt per kvadratmeter per grad. Där grader är skillnaden i temp mellan utsida och insida.
Tror jag också!
hempularen skrev:
Det skulle innebär att det spelar ingen roll om du höjer temperaturskillnaden med 1 grad från 10 till 11 eller från 20 till 21. Detta under förutsättning att utetemperaturen är lägre än 10 grader..
Nej, nu håller jag inte med längre....
Skillnad i temp mellan insida och utsida skrev du förut, nu säger du något annat.
Det ÄR skillnaden i temp mellan insida och utsida som räknas.
Vad är det förresten som händer vid just 10 grader menar du?
hempularen skrev:
Räknat över längre tid så spelar det givetvis roll efterssom vi har många dagar där utetemperaturen är lägre än 20 grader men högre än 11 grader. De dagarna sker ingen energitransport alls i lågtemp fallet.
//LocTite

Som jag ser det JA värma 1000L vatten 1c =1Mcal =1,163kw

kcal värmemängd som åtgår att höja 1liter vatten 1grad c

kanske någon annan har en bättre förklaring

Vatten är linjärt det åtgår samma energimängd (4,2 J per gram och grad= 1 calori) oavsett om det är från 0-1 grad som 99-100grader.

Tråden började med
<Sitter och funderar kring vad det egentligen kostar att höja temperaturen med 1 grad inomhus.>

Med en årsmedelutomhustemperatur på 0 grader så blir en ändring med 1 grad inne ca 5% ändring av energiförbrukningen.

Vi försöker svara utifrån de förutsättningar som ges.

Protte

När jag räknar så tittar jag på vad som händer då min utegivare säger till fjärrvärme C att det är ex 40 grader som ska ut på radiatorerna medan det bara är 39 grader i tanken (alt i returen från A.tank/radiator). Då måste centralen gå in och höja temperaturen i tanken 1 grad dvs den får 39 grader i retur och ska leverera 1 grads ökning till 40 grader. Kostar det då (i kwh) lika mycket som om samma exempel skulle gälla från graderna 20 till 21?
SVAR=JA !

Hur mycket energi går ut i huset om reglercentralen säger att utgående vatten ska vara 40grader?

Hur mycket energi går ut i huset om reglercentralen säger att utgående vatten ska vara 20grader?

Den energi du pytsar in i tanken förloras ju inte, som med pengar på banken du kan ta ut och sätta in.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.