1 765 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Värmeväxlare till braskassett
Hej. Tänkte installera kopparrör i en murad spis med kassett som sedan ansluts till golvvärmesystemet, på så sätt kan man få ut värmen i alla rum och golvet blir en stor ackumulator. Golvvärmen slår ju av om man eldar mycket.
Är det någon som har erfarenhet av detta, och i så fall hur man löser det rent tekniskt för att det ska fungera.
Är det någon som har erfarenhet av detta, och i så fall hur man löser det rent tekniskt för att det ska fungera.
ursäkta mig hade du tänkt att använda golvvärme som ackumulator och elda upp det i 80*c eller vad menar du?HJ75 skrev:Hej. Tänkte installera kopparrör i en murad spis med kassett som sedan ansluts till golvvärmesystemet, på så sätt kan man få ut värmen i alla rum och golvet blir en stor ackumulator. Golvvärmen slår ju av om man eldar mycket.
för om du tänkt göra det får du nog ha tjocka sulor på dina innetofflor
Jag har bara gjort ett snabbt test på detta. Jag "klädde" min vedkassett med kopparrör som jag sedan pumpade vatten igenom. Rören låg "dikt an" mot kassetten som eldades för max - o det hjälpte inte ett dugg...HJ75 skrev:
Nu var jag medveten om att det troligen inte skulle fungera då man måste ha ett vattenmagasin som man eldar emot för att sedan hämta vattenet därifrån. Det som kanske går (men jag är tveksam) det är om du lägger kopparrören rakt in i eldhärden. Det gäller trotts allt att få en så stor anläggningsyta som möjligt. I mitt fall så blev det bara en liten del av röret som verkligen låg mot kassetten och det hjälper inte mycket. Hur man sen ska få in dom in i kassetten vet jag inte - men det måste vara hett och det måste vara en lång slinga...
Så du får nog tänka på att skaffa dig en vattenmantlad spis för att över huvud taget få ut någon effekt utav det hela. Och sedan skulle jag nog elda mot en A.tank med en shunt som i sin tur pytsar ut det på golvslingorna.
Lycka till
J
Jag tror att konenseringsproblemet är försumbart då det kommer att vara varmt och ev kondens tas hand om av värmen... OM du får till det så att det funkar så kommer det att koka om du inte hela tiden fyller på kallt vatten runt kassetten (om det var det du menade?).
Ett fullskaligt bygge som fungerar kommer att behöva säkerhetsventiler och expantionskärl så att det inte flyger och far
Ett fullskaligt bygge som fungerar kommer att behöva säkerhetsventiler och expantionskärl så att det inte flyger och far
Jag föreslår att du skaffar denna byggbeskrivning:
http://www.tenico.nu/varmevaxl.htm
Där hittar du värdefulla och beprövade tips.
http://www.tenico.nu/varmevaxl.htm
Där hittar du värdefulla och beprövade tips.
Klicka här för att svara