S
Hej!
Hur jag än försöker, oavsett hur varmt vattnet är i pannan så får jag inte ut mer än 55 grader på stigaren.

Enda förklaring jag kan komma på är att shunten är sliten och släpper genom för mycket av
returvattnet.

Men så slår mig tanken, kan det vara så att "Överbeskyddarverket" har varit framme igen och stoppat in en termoventil i shunten så det inte kan gå ut varmare än 55 grader, så ingen bränner sig på heta elementrör?

Någon som vet något om detta?
Shunten är ESBE TM20.
Tacksam för svar.
Skalman

Om vattnet fram till shunten verkligen är varmare så öppnar den inte fullt. Vid fullt öppen ska fasningen på axeln vara mitt för returanslutningen

S
Tack Matss...

....tolkar ditt svar att det inte finns en termostat som begränsar. Bra så långt.

Shunten sitter monterad direkt i panntoppen. Innan röranslutningarna kollade jag genom den å det jobbar helt ok vid visuell undersökning. Sätet som den är skruvad på har ett kort och ett längre rör ner i pannan, det långa för returen.

Det märkliga i mitt tycke är att i varje "kvadrant" man kan vrida axeln är det identiskt men spegelvända. Å det fungerar i varje kvadrant helt felfritt. Normala läget jmf med en klocka är mellan kl 9 --12.Kl 9 är noll värme ut,returvattnet går rakt genom shunten ut till stigar röret.. Läge kl 12 går all retur ner i långa röret och stigaren tar vatten från det korta rörert i panntoppen Så det är okej på det viset.

Som jag ser det nu återstår alltså att det är slitet och returvattnet passerar genom direkt ut till stigar röret.

Eller har jag missat nåt? Andra förklaringar?

Pumpen går på rätt håll?

S
Ha...ha...., men jag förstrår, ibland glömmer man de allra elementäraste saker..
Jodå, den snurrar åt rätt håll och pumpen rätt monterad åsså

Å jag mäter tempen bara 3 dm från shunten.
Panntermometern visar troligtvis lite för mycket.
Men när den är uppe i 85-90 så stannar stigar tempen på 55.

Om det inte är nött så återstår något mysko fel. Jag har faktiskt kollat mot en identiskt lika shunt jag har liggandes. Samma typnummer osv.

Allting tycks stämma. Så varför stannar tempen på 55? Jag har även bytt ut termometrarna stigare/retur och det blir samma värden ändå.

Är du 100% säker på att den verkligen står fullt öppen i det läget du tror??

S
200%
Tyvärr:@
Har kollat mot den andra som är lös. Samt, när jag har den i annat läge än kl 12 en stund så sjunker tempen på stigaren så det är rätt.

Kan nåt skräp lossnat vid pannbytet? Å varför stannar det vid just 55 grader? Funkar som det skall upp dit.
Jag blir :S:(

DU borde väl kunna se om det är returen som orsakar det genom att öka returtempen en stund,
då visar det ju sig om det är därifrån det kommer.. Ökar det fortfarande inte då är det ju konstigt..

S
Ursäkta, jag är väl dum,
..men hur i 17 kan jag påverka returtempen. Slå av alla element i huset med kranar som knappt går att vrida runt med tång? Eller vad tänkte du?
Tanken att öka returen är teoretiskt riktig men ej genmomförbar.Om jag stryper via vredet på shunten så funkar det ju. Grejen är att det stiger inte över 55 fast det är fullt öppet. Förrexten har jag provat olika vartal på pumpen och det ger ingen skillnad heller. Blir bara fortare varmt
Men tack för tipset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.