Har nu sätt igång den nya golvvärmen i köket som består av 20mm slang i glespanel sen gips och laminat golv, Som shunt har jag en Floore FS 36, http://www.vvsbutiken.nu/index.php?modul=produktdetaljer&id=100

Problemet är att den shuntar ut för varmt vatten, 70grader när det är kallt och jag börjar elda i pannan (ved panna), fast jag har termostaten på shunten på läge 1 av 5. Hur ska jag strypa detta? ska inte shunten strypa och blanda med kallare retur vatten om jag har förstått de rätt.....
Sitter ju en termometer på shunten där slingan börjar, är ju inte så bra och köra ut så varmt vatten i plast slangen.

MVH Anders

Det ser ut att denna bara reglerar på innetemp och är tänkt att ersätta en radiator, dvs redan ha shuntat vatten.

H
Måste vara ett fel på ventilen för den ska fungera som en shunt. Om ventilen är stängd så går vattnet bara runt i slingan. När ventilen öppnar så blandas detta med slingans vatten och blandas. Du får kolla vad max framledningstemp. ska vara.

Visst är det en shunt, men den styrs av innetemp. Så när det kallnat hos TS kommer shunten att stå fullt öppen när TS börjar elda. Det tror jag, men exakt funktion bör stå i nåt datablad.

Har du nån fördelare ?med termostat/inne/rumsgivare på din enda slinga?..Om inte så blir den ända strypningen Konstanthållarventil/termostaten Max 55 C...som du provat strypa på och så..
Så får du köra pumpen på 1/4 fart för att komma ner i innetemp..;)

tack för alla svar. Om jag tar bort termostaten så är det nått under man kan vrida runt med en skruvmejsel i 7 olika lägen, kanske är det nått med den? Och vart sitter ventilen? är de termostaten du mernar då?

Här är databladet: http://floore.se/filer/installation_FS36.pdf

de står nått om strypning där, men jag fattar inte riktigt.

MVH Anders

Du kan med den strypningen minska maxtempen ut i slingorna, men du får ingen termostatstyrd maxbegränsning utan bara ett förhållande hur mycket hetvattnet späds med returvatten.

Hur regleras den befintliga shunten till elementen? Hur kan du köra ut så mycket som 70 grader?

H
Jo det bör han få. Det man gör med ringen är bara att minska högsta tempen. Sedan tar termostatet hand om justeringen. Så funkar det på Upponors motsvarnde shunt.

den befintliga shunten är en Thermomatic automat shunt som sitter på ack tanken, den är inställt på max 60grader så jag vet inte varför den shuntar ut 70grader max. Den styrs av en innomhus givare.

MVH Anders

Som sagt ingen rumsgivare och fördelare med termostat, blir det svårt att få bra temperatur i rummet när tempen ute varierar...:S

TS shuntgrupp har just innegivare...

Men har Abel48 det.?

TS = abel48

får inte till det. Har försökt med att vrida på plastringen på
ventilsätet med en skruvmejsel medsol samt motsol men jag tycker inte de blir nån skillnad, har testat ca 1 varv åt var håll.

Är de nån som har nått tips?

/Abel

Min helt vanliga shuntautomatik, en Automix 20 har en givare för max temperatur på framledningen och givare för rumstemperaturen. Andra lösningar med termostatventiler kan ju bara reglera mot en mätpunkt (innetempen) så lösningen kan vara en till termostatventil som känner tempen på vattnet.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.